זה קרה בישורת האחרונה של קמפיין הבחירות ב־2008. אהוד אולמרט התפטר, ישראל הלכה לבחירות (דרך "עופרת יצוקה") ובנימין נתניהו ראה כבר את הארץ המובטחת משתרעת לפניו. הוא שיגר את ח"כ גלעד ארדן, ראש "מטה הצעירים", למסיבת עיתונאים דרמטית. ארדן הצהיר שם על תוכנית אסטרטגית חשובה, נחרצת וחיונית שעליה החליט נתניהו: כל חייל משוחרר יקבל מהמדינה מלגה למימון שנת הלימודים האקדמית הראשונה שלו.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

העיתונאים כתבו בשקדנות. ארדן הנלהב (נדמה לי שגם גילה גמליאל הייתה שם, ועוד צעירי ליכוד) דיבר בהתלהבות של ילד והסביר להם (המילים שלי): "זה לא עוד הבטחת בחירות", הוא אמר. "זה משהו אחר, זה אסטרטגי, ביבי דיבר איתי באופן אישי והוא מבטיח שהדבר הזה יקרה. ההבטחה הזו תצא לפועל. לא יצליחו לסרס אותה או לתקוע אותה או להכניס סעיפים או עיזים ולעקר אותה, כשנחזור לשלטון כל חייל יוכל ללמוד בכל אוניברסיטה ובכל מכללה, המדינה תממן את השנה הראשונה. ייהרג ובל יעבור".

אני מכיר את ארדן. הוא האמין בכל מילה שמכר אז לתקשורת. הוא שמע את הכל מנתניהו, שהטיף את התורה הזו בלהט דתי ממש. גם לנתניהו הוא האמין אז, כמו פתאים רבים אחרים. הלהט, אגב, נשאר אותו להט וראיתם אותו בסוף השבוע באותו סרטון לא ייאמן שבו עקד נתניהו לצדו את יואב גלנט והודיע שתכף ומיד, אוטוטו, אחרי שהליכוד יחזור לשלטון – מלגת הלימודים תהיה 100%!!! לא שני שלישים, כפי שמציעה הממשלה עכשיו, אלא 100%!!, מלא־מלא.

נחזור לסוף 2008. מסיבת העיתונאים של "מטה הצעירים" בליכוד הסתיימה. ישראל הלכה לקלפיות בתחילת 2009. נתניהו סיים שני (27 מנדטים, אחד פחות מקדימה של ציפי לבני), אבל הרכיב את הממשלה. הבטחת הבחירות נשכחה כלא הייתה. במקומה הוא ביצר את המלגות לאברכים, כך שיהיו חסינות מבג"ץ. בינתיים חלפו השנים. "מטה הצעירים" הפך למקל המבוגרים. הלוחמים המשיכו לשרת בצה"ל והמדינה המשיכה לא לתת להם השתתפות בשכר לימוד, לאורך כל שנות נתניהו בשלטון.

רגע, נזכרתי: הייתה עוד תחנה משעשעת במחול השקרים הנתניהואי הזה: ינואר 2010. ממשלת נתניהו עוד לא חגגה שנה, והספין חוזר על עצמו. הפעם בכותרת ראשית בידיעות אחרונות: "ראש הממשלה אישר!", זעקו אותיות בגודל של הכרזת המדינה. "כל חייל משוחרר יקבל מגרש! בגליל או בנגב! מתנה מהמדינה!!!". איתמר אייכנר גם הביא פרטים, הרי ראש הממשלה אישר: המגרש יהיה בגודל של דונם עד דונם ורבע. שווי ההטבה, כך העריכו אז, עד 150 אלף שקל. נייס. אגב, כעבור 12 שנות נתניהו, ההטבה הזו, לו ניתנה היום, שווה הרבה יותר מפי עשרה. לדעתי פי 30. אה, כן: זה לא קרה מעולם. לא דונם, לא רבע דונם. נאדה.

נקפוץ רגע לימינו. עוד לא ברור מה יהיה אפקט הפרישה האמוציונלית של ח"כ ג'ידא רינאוי־זועבי על הקואליציה, מה שכבר ברור זה שהיא סייעה לנתניהו לדכא את המרד המשמעותי הראשון שפרץ נגדו בעידן הנוכחי. הוא עמד בפני הפסד בסיעה סביב סיפור "ממדים ללימודים", ורק התחושה בסוף השבוע שהקואליציה מתפרקת בשידור חי "יישרה" את ח"כי הליכוד. מי שכמובן התנדב לשמש כסחבה הייצוגית היה יואב גלנט, שהוביל באומץ את הגישה הנכונה, הציונית, הפטריוטית והממלכתית (פשוט להצביע בעד) אבל זחל ביבבה חזרה "הביתה", לקן הטרלול שמובילים נתניהו ויואב קיש.

למה הם עושים את זה? כדי למצוא חן בעיני החרדים. כן, זו האמת. קואליציה אנטי־ציונית שבה מכהנים ליצמן, גפני ודרעי, היא שמאלצת את נתניהו לבלום את החקיקה החשובה הזו ולאכזב מאות לוחמים שכבר החלו ללמוד ואין להם מי שישלם את החשבון. הספין העלוב שלפיו הליכוד "דורש" מימון של 100%, ולא של 66% בלבד, לא מחזיק מים. 

מתווסף אליה גם האסטרטג הראשי, אחד בשם בצלאל סמוטריץ'. הוא מבין ב"ממדים ללימודים", כי הוא יישם בזמנו גישה של "לימודים במדים". כזכור, סמוטריץ' ניסה לטעון שהוא בישיבת הסדר, וכשהתברר שהוא לומד משפטים הוא נאלץ להתגייס לצה"ל לשירות חלקי (בסביבות שנה) ומשרדי. עכשיו הוא מכתיב לקואליציה איזו מלגה לתת ללוחמים משוחררים. עוזרים לו איתמר בן־גביר (כלל לא גויס) ושמחה רוטמן (מש"ק דת). לתפארת מדינת ישראל.

הנה העובדות: "ממדים ללימודים" החלה ב־2016, יוזמה של הרמטכ"ל גדי איזנקוט ששר הביטחון ליברמן אימץ בהתלהבות. היא מומנה מכספי תרומות ונדבנים. כל הניסיונות לשכנע את ממשלת נתניהו ליטול את המימון על עצמה, עלו בתוהו. הממשלה ראתה שזה מסתדר עם תרומות, אז למה שהיא תפתח את הכיס? בינתיים פרץ משבר הקורונה, התרומות התמעטו מאוד. אבל גם הממשלה נפלה. ממשלת בנט־לפיד עושה מה שממשלת נתניהו סירבה לעשות לאורך 12 שנה. היא מחליטה להעביר בחקיקה את המימון הממשלתי לתוכנית "ממדים ללימודים". מעשה ציוני, ראוי, מתבקש.

ומה עושה האופוזיציה? מה שנתניהו ויואב קיש עושים: מנסה לשקר, להטריל, להציע הצעות מופרכות, אחרי שכל השנים לא נקפה אצבע. זוהי חוצפה ועזות מצח נדירים אפילו במושגים של נתניהו 2022. הבעיה היא שיש מי שמסייעים לו. יש מי שניגפים בפניו. כמעט כל הח"כים במפלגתו מבינים את גודל הבושה והחרפה, אבל ממלאים פיהם מי אפסיים.

יולי אדלשטיין התראיין אתמול ב"פגוש את העיתונות". הוא הרים את נס האתגר מול נתניהו בהיבט אחר: "צריך להקים ממשלת ימין חלופית בקואליציה הזו", אמר. "זה עדיף על בחירות". אם זה אכן יתאפשר, הוא מוכן לפריימריס. אדלשטיין אמר בקול רם מה שכולם יודעים בשקט: נתניהו הוא החסם הגדול של המדינה. הוא תוקע את המערכת. במקום שיתמקד במשפטו ויילחם על חפותו, הוא רותם לצורך הזה מדינה שלמה. זה מתחיל במערכת הפוליטית ונגמר, למרבה הצער, על גבם של לוחמי צה"ל.