"נמאס לי מזה. אנחנו צריכים לפעול", כעס הנשיא ג'ו ביידן. "מתי אנחנו הולכים לעשות משהו? נמאס לי מדברי ניחומים", זעק מאמן הכדורסל סטיב קר. הקריאות לפעול כעת לביצוע רפורמה מקיפה בחוקי הנשק בארה"ב נשמעו בקול רם אחרי הרצח של 19 ילדים ושתי מורות בבית הספר בעיר יובלדי שבטקסס, אבל הסיכוי שהטבח המזעזע ישנה משהו קלוש מאוד.

לא מעט קווי דמיון יש בין הטבח בטקסס לבין מסע ההרג בבית הספר היסודי סנדי הוק בקונטיקט לפני עשור - אירוע הירי ההמוני הקטלני ביותר במוסד חינוכי בארה"ב אי פעם שבו נרצחו 20 ילדים ושישה מבוגרים. בשני המקרים הרוצח ירה קודם לכן בבת משפחה - אז זו הייתה האם, הפעם הסבתא - וגם אז הוא לא נמנע מלפגוע בילדים תמימים, עדיין בעשור הראשון לחייהם.

אחרי הרצח בסנדי הוק התייצב הנשיא דאז ברק אובמה בפני האומה ולא הסתיר את דמעותיו, כאשר קרא "לפעולה משמעותית כדי למנוע עוד טרגדיות כאלה". הוא מינה את סגנו ג'ו ביידן לעמוד בראש כוח משימה למאבק באלימות הנשק.

שלשום בלילה התייצב ביידן, עכשיו הנשיא, בפני האומה וקרא לנקוט צעדים מעשיים, אחרי שדבר לא השתנה בעשר השנים האחרונות, גם אחרי שדמם של מאות אמריקאים נשפך לשווא.

המציאות תישאר אותו דבר עד שהרפובליקנים, שבינתיים מציעים רק לחמש את המורים ולשים עוד מאבטחים בבתי הספר, ישנו את דעתם בנוגע לבדיקות רקע אוניברסליות לרוכשי נשק ולהטלת הגבלות נוספות על התיקון השני לחוקה, שקדוש בעיניהם אף שחלפו יותר מ־230 שנה מאז שהתקבל ואנחנו כבר לא באותה מציאות. אבל כאשר ארגון הרובאים הלאומי ממשיך לשמן את כיסיהם בדרך ללשכה המרווחת, הם לא יעשו זאת.

לו היינו שומעים ביום שישי הקרוב, כאשר ארגון הרובאים יקיים את הכנס השנתי שלו ביוסטון שבטקסס, את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, את המושל גרג אבוט או את הסנאטור טד קרוז מנצלים את נאומיהם כדי להושיט יד לעבר הדמוקרטים ולהסכים על רפורמה משמעותית, ואפילו מכריזים שהם מוותרים על כספי הדמים של לובי הנשק, זאת הייתה רעידת אדמה בקנה מידה היסטורי שבהחלט יכולה להביא למהפך. אבל אלה חלומות באספמיה, בייחוד כשהסקרים מצביעים על מהפך רפובליקני בגבעת הקפיטול בנובמבר הקרוב.

בינתיים ארה"ב, שהצליחה ליצור חזית מאוחדת של מדינות המערב מול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שפלש עם גייסות שריון לתוך אוקראינה וממשיך לטבוח בילדים, בנשים ובקשישים חסרי ישע, לא מסוגלת להתאחד מול בן 18 עם עבר בעייתי שחגג את יום הולדתו בקניית שני רובי סער ופלש לתוך בית ספר יסודי כדי לרצוח ילדים תמימים.

כל עוד היא לא תתאחד ותהפוך את הטבח המחריד ביובלדי לנקודת מפנה אמיתית, עוד מטורפים, מתוסכלים וטרוריסטים ינצלו את הקלות הבלתי נסבלת שבה אפשר לקנות נשק בארה"ב כדי להאריך את רשימת הקורבנות של התיקון השני לחוקה.