לפחות ארבעה חודשי פעילות צפויים לממשלה עד לבחירות הבאות, תקופה שבה שר האוצר אביגדור ליברמן יוכל לעשות לכאורה ככל העולה על רוחו בתחום הכלכלי. הרי קופת האוצר מלאה בעודפי כספים וכפי שאנשי הליכוד, כמו פרופ' אבי שמחון, המליצו בחום "צריך להחזיר את הכסף לציבור". נראה אותם חוזרים היום, ערב הבחירות החדשות, על ההמלצה "להחזיר את  הכסף לציבור" בעיתוי הנוכחי, כשהם באופוזיציה. את הזירה הכלכלית עד לבחירות ינהל ליברמן כמעט באופן בלעדי. ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד, המכנה את ליברמן "הבוס", יקבל כמעט אוטומטית כל המלצה שלו.

ליברמן כבר הבטיח שלא תהיה כלכלת בחירות והוא יהיה חייב לעמוד במילתו. אולם, קשה להאמין שהוא יתאפק ולא ינסה להיטיב עם הציבור בתחומים שבהם הוא יכול. להיטיב עם הציבור, הוא קורא לזה, לא כלכלת בחירות. "אני לא זוכר מתי היו לנו חמישה חודשים ברצף עודף בהכנסות המדינה. אנחנו לא אספנים של השקלים", הסביר שר האוצר את קו הפעולה שלו.

בשביל זה הוא לא צריך את הכנסת או את טובתם של חברי הקואליציה המורדים, שתוך יום־יומיים יעלמו מדפי ההיסטוריה. שיקלי, זועבי, גנאים או  אורבך יהפכו מהר מאוד לעוד שמות משפחה בספר הטלפונים הישראלי.   ליברמן התחיל בשינוי גישה כלפי קופת האוצר כבר לפני מספר שבועות. זה התחיל כשבניגוד מוחלט לעמדתו הקודמת (להוריד מס עכשיו זה כמו טיח באמצע רעידת אדמה) הוא הוריד בחצי שקל את מס הבלו על הדלק.

תדלוק בתחנת דלק  (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
תדלוק בתחנת דלק (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

בכוונתו להמשיך ולהוריד את הבלו, בטענה שמדובר במהלך המשכי. בכנס כלכלי שנערך אתמול הסביר: "זה טוב לאזרח וגם יוריד את האינפלציה. התחלנו את זה לפני הבחירות ואפשר להמשיך עם זה כעת. כבר שבוע אנחנו עובדים, בעיקר המנכ"ל, איך להאריך בעוד ארבעה חודשים את הפחתת הבלו על הבנזין ועל הסולר. נפחית את זה במקום בחצי שקל, בשקל".חוץ מזה, באמצעות תוכנית הנדל"ן שפורסמה בשבוע שעבר, הוא ביקש לפנק את ראשי הרשויות המקומיות במיליוני שקלים בתנאי שאלה יסכימו לאשר תוכניות בנייה בתחומם. אגב, שני מהלכים אלה בוצעו מעל לראשיהם של פקידי האוצר, שהתנגדו להם.

מהלכים נוספים שעל הפרק הם עסקת החבילה, הכוללת את העלאת שכר המינימום, שעד כה הצריכה את אישור הכנסת. כדי שהעסקה תעבור בממשלת מעבר ללא אישור הכנסת, חייבים לפרום אותה ולהסתפק אך ורק בסעיפים בודדים מתוכה. אולם, גם אם לכאורה תונהג כלכלת בחירות בארבעת החודשים הקרובים, זו תהיה כלכלת בחירות עם כוכבית בצדה. ידי הייעוץ המשפטי באוצר והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה יהיו עמוסות עבודה. הפקידים, ובראשם מנכ"ל האוצר רם בלינקוב, לא יניחו לליברמן לבצע מהלכים פופוליסטיים הנוגדים את טובת המשק.

כששר האוצר הקודם ישראל כ"ץ ניסה לבצע מהלכים כאלה, הממונה על התקציבים באוצר, שאול מרידור, התפטר. בלינקוב, כמו ליברמן עצמו, ידוע כבעל פתיל קצר. קצר, במקרה זה, עלול להיות הרה אסון לשניהם ובמיוחד לליברמן.