העובדה שאת מערכת הבחירות ינהל הפעם יאיר לפיד מלשכת ראש הממשלה אמורה הייתה, לכאורה, דווקא לשרת את הקמפיין הפוליטי של הליכוד נגד "השמאל העוין" וללכד את מצביעי הימין סביב התנגדותם ללפיד.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

אולם, בפועל, המציאות הזאת הפכה לסיוט מתמשך של הימין האופוזיציוני. אף הסבר הגיוני, אף נימוק שלפיו לפיד כראש ממשלה הוא מה שהפעם יוציא את הימניים האדישים מבתיהם ויוביל אותם לקלפיות - אף סברה שכזאת לא משכנעת את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ולא גורמת לו להשלים עם המציאות החדשה והבלתי נסבלת הזאת מבחינתו.

בשונה ממערכות הבחירות שניהל נתניהו בעשור האחרון, הפעם לא הוא יהיה זה שייהנה מהבונוס המדיני. לא הוא ינאם לאומה בתור ראש הממשלה, ובעיקר לא הוא יהיה זה שייפגש עם מנהיגי העולם במהלך מערכת הבחירות. לא תמונות עם הנשיאים ועם ראשי ממשלות, לא עוד נאום מרשים בעצרת האו"ם, לא "ליגה אחרת".

איש הליכוד שפעל לשת"פ עם עבאס חושף את פרטי השיחות | האזינו

בפעם הראשונה בעשור האחרון הנכס היקר הזה ישחק לטובת פוליטיקאי ששמו אינו בנימין נתניהו. מה שיישאר ליו"ר האופוזיציה הוא, בעיקר, להיות הטוקבקיסט הראשי שיתקוף את הופעותיו המדיניות של לפיד, ינתח את נאומיו ויאשים אותו בשימוש ציני בתפקידו לטובת קמפיין הבחירות. נו, טוב.

העובדה שלפיד ראש ממשלה במערכת הבחירות מטריפה את נתניהו ומקשה על צוות הקמפיין של הליכוד. מי כמוהו יודע כמה נקודות יקרות תורמים כל נאום מדיני, כל פגישה בילטרלית וכל הופעה מדינית. נתניהו תמיד הקפיד למצות עד תום את המשאב המדיני ולהפיק ממנו את מרב התועלת הפוליטית. למשל, שלטי "נתניהו, ליגה אחרת", שהמסר שלהם היה שרק המנהיג נתניהו מסוגל לטפח בו־זמנית את יחסי הידידות עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ועם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין.

נראה שכיום נתניהו היה מעדיף שנשכח את ה"סחבקיות" שלו עם פוטין, אבל הרבה יותר כואב לו שהקלף המדיני עבר ללפיד, שידאג לנצל אותו כראוי.

הלו"ז המדיני של לפיד לחודשים הקרובים כבר עמוס. הביקור הראשון שאליו יצא אתמול בתור ראש הממשלה היה ביקור הבזק בצרפת, שתוכנן עוד על ידי קודמו נפתלי בנט ונפל על השבוע הראשון שלו בלשכת ראש הממשלה. היעד הבא מרשים לא פחות: הביקור הראשון בישראל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

לפיד ומקרון בפגישתם בארמון האליזה (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
לפיד ומקרון בפגישתם בארמון האליזה (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

ואם לא די בכך, לשכת ראש הממשלה כבר החלה בהכנות לקראת נסיעת לפיד לעצרת האו"ם שתתכנס בניו יורק בסוף ספטמבר, קצת יותר מחודש לפני הבחירות בישראל. מבחינת לפיד, זאת תהיה אחת מהופעותיו החשובות בתפקיד, העשויה למתג אותו כמדינאי ברמה הבינלאומית.

נאום באנגלית בפני עצרת האו"ם היה תמיד האירוע האהוב על נתניהו. אבל הפעם יהיה זה לפיד שיפנה לאומות המאוחדות ודרך המסך גם לאומה בישראל.

לזכותו של לפיד ייאמר שהוא בא מוכן למערכה. את יסודות תדמית המדינאי הוא בנה הרבה לפני שהתקרב לאופק השלטוני. את המיתוג העצמי כמדינאי בעל התפיסה המערבית־ליברלית, שכל הדלתות האירופיות פתוחות לפניו, החל לפיד לפני שנים מספר, עוד בהיותו ח"כ. בשונה מהשדה האמריקאי, שבאותן שנים נחרש וטופל באופן כמעט בלעדי על ידי נתניהו, הזירה האירופית הייתה פתוחה בפני לפיד.

נתניהו דגל בשיטה הלעומתית כלפי האיחוד האירופי, הפערים בין האג'נדות היו גדולים מדי והיחסים עם מדינות האיחוד האירופי צוננו וצומצמו. לפיד לא החמיץ את ההזדמנות ומינה את עצמו לסוג של שר החוץ בהתנדבות. הוא נפגש עם המנהיגים האירופיים ובנה את מערכות היחסים. הידידות בין לפיד לבין נשיא צרפת עמנואל מקרון נחשבת לאחת ההצלחות הדיפלומטיות הבולטות של ראש הממשלה.

ימים ספורים לקראת סבב א' של הבחירות, באפריל 2019, אירח מקרון בארמון האליזה את לפיד, אז חבר רשימת כחול לבן, שאינו נושא באף תפקיד רשמי מטעם המדינה.

שנה לאחר מכן, בתחילת 2020, לקראת סבב ג' של הבחירות, מקרון שוב נרתם לטובת ידידו הישראלי. הטוויטר הליכודי והימני זעם וגיחך לנוכח התמונות של לפיד מחבק בחום את נשיא צרפת המבקר בארץ.

השבוע ההשקעה הצרפתית רבת השנים של לפיד תורגמה לביקור מדיני, שמלכתחילה סומן כמוצלח. מקרון שוב פגש את ידידו הוותיק במהלך הבחירות, אבל יחי ההבדל הקטן. מה גם שההסכמות ביניהם בנושא האיראני הפכו את השיחה באליזה לנוחה ולזורמת. לגמרי לא בטוח עד כמה ואם בכלל ההישגים המדיניים של לפיד המדינאי יועילו ללפיד הפוליטיקאי אחרי הבחירות, כאשר יחל המשחק הקואליציוני, המתנהל לפי כללים אחרים. אבל בינתיים הוא בהחלט יכול ליהנות מהמסע למגינת לבו של נתניהו.