אני לא יודע איך לומר את זה בדרך הכי טובה שתצליח להביע בכתב את גודל האירוע. אז פשוט אומר את זה כמו שזה: לאחר 39 שנים של סרבנות, אני, מלך בממלכת הטייק אוויי ואשף המיקרוגל, התחלתי לבשל. זה קרה בלי ששמתי לב. יום אחד פשוט פתחתי את ארון המטבח, שלפתי ממנו סיר והרגשתי צורך להכניס אליו כל מיני ירקות ועשבים, להוסיף תבלינים, להדליק את הגז, להניח עליו את הסיר ולבשל מרק ירקות. כמה שניסיתי להבין את זה, לא מצאתי שום סיבה מודעת שתסביר את השינוי הקוגניטיבי שחל בי וגרם לי לחוש צורך עז להדליק אש, להפעיל את הגז ולהניח עליו סיר מלא במים ובירקות שונים חתוכים.

הדבר היחיד שיכולתי לחשוב עליו הוא קשר תת־מודע בין מאמר ארוך שקראתי על גילוי מסעיר בעולם המדעי שהתרחש ממש זה עתה וחשף שהאדם הקדמון - הלא הוא ההומו ארקטוס - השתמש באש כבר לפני מיליון שנים. הגילוי הזה משמעותי, מכיוון שהוא סוחב עמו מיליון שנים אחורה גם את אחד הרגעים המשמעותיים ביותר בהיסטוריה של האדם, הרגע שבו הוא החל לעשות משהו שאף בעל חיים אחר בממלכת הטבע לא הצליח לעשות, וזה לבשל.

למעשה הגילוי היה במרחק של 119 קילומטר ממני, באתר הארכיאולוגי של מחצבת עברון. מחצבת עברון נחשבת לאחד האתרים הארכיאולוגיים המוקדמים ביותר בישראל והיא מתוארכת לפרק הזמן שבין 1,000,000 ל–500,000 שנה לפני זמננו. ואז נזכרתי שגם אני ביקרתי בסביבה לא מזמן כשנסעתי לבקר בני משפחה שלי שגרים בנהריה. פתאום היה לי ברור שההשראה של האדם הקדמון נחה עליי כשהייתי באזור וכנראה שזה גרם לי להרגיש קצת לא בנוח עם זה שבעצם, בחלוף מיליון שנה של אבולוציה, התפתח סוג חדש של אדם - האדם הלא מבשל, הלא הוא אני.

לעומת האדם המבשל, שהמחקרים מצביעים על כך שנהג להסתובב בקבוצות של כמה עשרות פריטים והתיישב כל ערב סביב המדורה עם שאר חברי הלהקה וקיים אינטראקציה חברתית ובישל, האדם הלא מבשל חי לבדו בבית כשמסביבו שקיות רבות שמעידות על הזמנות ממסעדות שונות דרך ״וולט״. העדויות מצביעות בבירור על כך שהאדם הלא מבשל מבלה את רוב זמנו כשהוא שוכב על הספה וממולו מכשיר טלוויזיה.

את העדויות להימצאותו של האדם הקדמון המבשל ניתן למצוא בכמה אתרים בעולם - ביניהם מערת אראגו בדרום צרפת, מערת סטרקפונטיין בדרום אפריקה ובאתר הארכיאולוגי מהחשובים בעולם, שנמצא כאן אצלנו בסמוך לגשר בנות יעקב שבעמק החולה. את העדויות להימצאותו של האדם הלא מבשל ניתן למצוא בשכונת ביצרון בתל אביב בבית שעל תיבת הדואר בכניסה אליו כתוב ״דיין״.

אני לא חושב שאתם מבינים איזו תחושה זו לסחוב על גבך את הידיעה שהחזרת את המין האנושי מיליון שנים אחורה. שהנה אתה, כסרבן בישול, מוחק את אחד ההישגים החשובים של המין האנושי. ולא סתם הישג, אלא זה שהפך אותו לחיה המשוכללת ביותר בטבע והקפיץ אותו לצמרת של שרשרת המזון. זה המון אחריות לסחוב על כתפיך הצרות. זה לא בא לי בקלות המעבר הזה שבין סרבנות בישול של 39 שנים לבין אותו הרגע שבו משהו מסתורי בתוכי גרם לי להכין מרק. זה היה מאוד משונה בשבילי.

מעולם לא הייתי זמן כה ממושך במטבח והרגשתי שאני לא יודע מה לעשות עם עצמי. פתחתי כל מיני מגירות סתם, בהיתי במדף התבלינים, הרגשתי שאני נמצא בטריטוריה זרה, ארץ חדשה שאינני מכיר את חוקי ההתנהגות המקובלים בה. בזמן שהסיר עמד על הכיריים, הרגשתי איך האינסטינקט הקדמוני שבי שולח אותי אל עבר אתר אינטרנט שנקרא ״מתכונים ב־10 דקות״. משהו בי גרם לי ללחוץ על קטגוריית המתכונים הפופולריים ולהיכנס למתכון להכנת ״פסטה ילדים״.

יום למחרת מצאתי את עצמי שוב במטבח, מכניס לסיר רסק עגבניות, חותך שום לטבעות קטנות ושם אותן בסיר יחד עם שתי קופסאות שימורים של עגבניות מרוסקות. היה לי ברור שאני עובר שינוי אך לא ממש ידעתי להסביר אותו. הבטתי מהחלון החוצה אל עבר פינת הירק הקטנה שבגינה. לפני חודשיים בערך נכנס בי דחף משונה לשתול זרעי אבטיח, מלפפון, עגבניות שרי ובצל ירוק בעציצים ולשים אותם בגינה. הזרעים נבטו אט־אט, וכעת יש לי פינת ירק די מפותחת שהולכת לספק לי בקרוב ירקות שונים. עד כה לא היה לי ברור מה אעשה בירקות שיצמחו, אולם כעת זה היה לי ברור, אני הולך לקחת אותם לאזור החדש שהכרתי ונקרא ״מטבח״ ושם אחתוך אותם ואעשה את הפעולה החדשה והמהפכנית שהכרתי לאחרונה ונקראת ״בישול״.

חשבתי על זה עוד קצת והבנתי שגם החשק הפתאומי שלי לטיפוח הצומח בגינה הגיע מאותו מקום שממנו הגיע הצורך לבשל - האינסטינקט הקדום שבי. הרי המהפכה הגדולה השנייה לאחר גילוי האש הייתה המהפכה החקלאית - בה עבר האדם מחיים של לקט־צייד במגורים ארעיים לחיים בחברה אנושית מסודרת ביישובי קבע, שנשענת על גידולים חקלאיים עונתיים.

אותה מהפכה ששינתה את חייו של האדם התרחשה לפני 10,000 שנים באזור טורקיה, והנה המהפכה הזו הגיעה גם אליי. פתאום זה היה לי ברור, האבולוציה התחילה לפעול אצלי, והנה אני הופך אט־אט לאדם סטנדרטי מזן הומו סאפיינס, שעושה את הדברים שהוא אמור לעשות. איזו תקופה מרגשת. אני לא יכול לחכות כבר לחלק שבו אני מתחיל לתקשר עם הסביבה ולפתח קשרים חברתיים עם פרטים אחרים של בני אדם מסוג הומו סאפיינס. 