רציחתו של השוטר ברק משולם ז"ל, שנדרס על ידי שב"ח פלסטיני בעת שהציב מחסום בכביש 4, הוא מקרה טרגי נוסף של שוטר שמקפח את חייו ולו רק כדי למנוע גניבת רכב בחולון. במקום לסיים את המשמרת ולחזור לאשתו ולילדיו הוא חזר בארון קבורה.

השאלות שאנו חייבים לשאול את עצמנו הן האם אפשר היה להימנע מדריסתו של השוטר ומרציחתו בדם קר? וכיצד מדינת ישראל ומשטרת ישראל הגיעו למצב שבו גנב רכב דורס ורוצח שוטר באופן מכוון ללא חשש וללא כל הרתעה?

אירוע טרגי זה מתווסף למקרים נוספים של דריסת שוטרים, פריצת מחסומים, ירי לעבר שוטרים ופציעת שוטרים, שמעידים על ההידרדרות החמורה והקשה של המדינה להבטיח את ביטחונם של שוטריה, וממילא גם את ביטחונם האישי של אזרחיה. תוסיפו לכך את גל התפטרויות השוטרים שמצמצם באופן משמעותי את ההיערכות בשטח.

עמיחי כרמלי ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
עמיחי כרמלי ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

יש לדעת שגם השוטרים שנותרו בשטח בקו הראשון חוששים מצד אחד לביטחונם האישי, וסובלים מהצד השני מחוסר הגיבוי של מפקדיהם, ומהידיעה שמיד לאחר שיפעלו כמצופה מהם וישתמשו בעת הצורך בנשקם האישי, יגיעו חוקרי מח"ש ויעבירו אותם חקירה קשה וצולבת.

בנוסף, צריך לבחון היטב את ההיערכות המבצעית שהייתה במרדף. איך ייתכן שנהג רכב גנוב מצליח לברוח לשוטרים מהעיר חולון בנסיעה של יותר מ־25 ק"מ בכבישי הארץ מבלי להיעצר בדרך על ידי שוטרי מחוז תל אביב ו/או שוטרי משטרת התנועה הארצית (מתנ"א)? ולבסוף, בהגיעו למחסום של השוטרים האמיצים בכפר סבא, הוא מצליח לדרוס ולרצוח אחד מהם בלי שהשוטרים האחרים מספיקים לירות לעברו, ובמידת הצורך אף להורגו כדי להציל את חייהם.

מעניין אם בתחקיר יעלו שאלות כמו: מי ניהל את האירוע ברמת הפיקוד הבכיר והאם ניתנו הנחיות מתאימות או שנתנו לשוטרים להתמודד לבד? וכמו כן, האם בוצע איחוד רשתות הקשר בין מחוז תל אביב למחוז מרכז והאם השוטרים במחסום ידעו שהרכב הגנוב מגיע אליהם כדי שייערכו בהתאם? האם בכביש 4, שבו קיימים שלושה נתיבי תנועה, ניתן בכלל להציב מחסום משטרתי בלי לסכן את השוטרים? אני מקווה שהתחקיר שיעשו הפעם לא יותיר את המפקדים הבכירים נקיים וללא כל אחריות. 

הכותב הוא מפקד תחנת משטרת כפר סבא לשעבר