חידה לא קשה. נסו לנחש מיהו פעיל הליכוד שמחובר לשפד"ן, מערכת השפכים של גוש דן? הוא לא סתם מחובר, אלא שוחה שם כמו דג במים. מעת לעת הוא חולק עם חבריו, בהם כמה חברי כנסת ושרים, אמירות שאפשר למצוא רק בביוב, וזוכה בדרך כלל לחיבוקים ומחמאות.

רוצים עוד רמז? בכינוס שהיה במבשרת ציון הוא דאג גם לכיבוד, אבל את הקינוח קיבלו המשתתפים כבר בתחילת המפגש, כשזכו למופע שלקוח מהמדמנה. בני בגין זכה אצלו לתואר "זקן מתועב", את איילת שקד הכתיר כ"נערת הליווי של הפלסטינים", ועבור ח"כ ניר אורבך הוא שמר את הכינוי "כלב". אבל זה עדיין לא הסוף, כי באוצר המילים של הקופירייטר המחונן יש אמירות נוספות. שתי חברות כנסת עם מוגבלות הונצחו על ידיו בסרטון שלועג לנכותן, והאיש אפילו לא ראה בכך שום פסול.

רק מריה אלקין, רעייתו של השר זאב אלקין, הצליחה להיחלץ מאמירותיו הבוטות והגסות, לאחר שבית המשפט הוציא נגדו צו האוסר עליו להתקרב אליה. זה קרה לאחר שגידף אותה בהפגנה מתחת לביתה, והיא הוכיחה לו איך צריך להתנהל עם מי שמבין רק את שפת הכוח. פוליטיקאים - ובהם גם בכירים - בליכוד משבחים אותו על מעשיו, אולי מכיוון שהם חוששים מפניו, ולכן מעדיפים להצטלם בחברתו כשהם מחובקים איתו. ח"כ מירי רגב, למשל, אפילו הכריזה כי "הוא אומר מה שצריך". הם מפחדים, ויודעים שזאת אפשרות עדיפה על האפשרות שזרם השפכים שיוצא מפיו יופנה לעברם.

באמצע השבוע תקף פעיל ליכוד אחר, מיכאל בן שושן, את מערכת המשפט והשמיע רעיון מקורי. כשהתבקש להציג את עמדתו על מערכת המשפט בפאנל של תומכי הליכוד, הוא בחר להתפייט ואמר בין השאר: "יש לי זווית ראייה קצת קיצונית, אבל היא פותרת את כל הבעיה. עושים משפט ראווה, מוציאים את האנשים, שיש הרבה ראיות לתפוס אותם, אנשים שיש להם כוח היום, שהם השתמשו בכוח שלהם להשחית. אני צובע קיר בצבע לבן, מעמיד אותם בשורה ומוציא להורג על פגיעה במוסדות המדינה ובמדינה".

לא תאמינו, אבל את הדיון המשפטי האינטלקטואלי, שבו הושמעה הדעה המקורית כיצד יש לחסל את מערכת המשפט, הנחה לא אחר מאשר האיש שאותו התבקשתם לגלות בכתב החידה, פעיל הליכוד הידוע רמי בן יהודה.

חשוב להדגיש כי אין היוצא מהכלל מעיד על הכלל. הליכוד היא מפלגה שמנהיגיה התנהלו תמיד לאור ערכים וכבוד הדדי. היוצאים מן הכלל הם אלה שהופכים מפלגה אידיאולוגית ציונית לכנופיית רחוב.

השאלה היא מתי יקום חבר מרכז ליכוד, או תומך שמזוהה עם הליכוד, ויעצור את שיטפון מי השופכין? הוא לא יהיה מתאבד פוליטי אלא גיבור – בדיוק כמו הנס ברינקר, הילד ההולנדי בספר "גיבורה של הארלם" - שסתם את החור בסכר באמצעות אצבע.

פלופ עיתונאי

אף שמשטרת העיר מכה שבסעודיה העבירה את התיק שנפתח נגדו לתביעה הכללית, העיתונאי גיל תמרי לא יוסגר לסעודיה. לכן העונש שאותו משתוקקים הסעודים להטיל על תמרי רחוק מביצוע. רשויות החוק בממלכה זועמות על תמרי ועל ערוץ 13, שבשליחותו נסע לסעודיה, מכיוון שנכנס לעיר החשובה ביותר למוסלמים והתפאר בכך שעשה זאת באמצעות מלווה מקומי - שבינתיים נעצר.

למכה, מקום הולדתו של הנביא מוחמד, מותרת כניסה רק למוסלמים, ותמרי אינו כזה. הוא לא ניסה - וגם לא היה מצליח - להתקרב אל הכעבה, שהיא המבנה הקדוש למוסלמים. לו היה מעז לעשות זאת, טובים הסיכויים שלא היה נותר בחיים.

הסעודים רואים במה שעשה תמרי פגיעה קשה בדתם. עיתונאי סעודי תהה איך היו מגיבים ישראלים אם מוסלמי היה נכנס לבית כנסת, פותח את ארון הקודש, מוציא ספרי תורה ומצטלם איתו. בהשוואה הקשה הזאת מבקשים בסעודיה להדגיש את החומרה שבה הם רואים את "המבצע העיתונאי".

להבדיל מתמרי וממנהליו, אני לא מוצא בסיפור הזה שום הישג עיתונאי, אלא חוסר שיקול דעת ראוי של מי שיזם את הסיפור, וחמור מכך – של מי שאישר לצלם ולשדר אותו. עיתונאות אמיתית מוכתבת משיקול דעת שקול וראוי. אין אף לא אחד משני האלמנטים האלה בהחלטה לצלם ולשדר את הסיפור ההזוי.

אם נניח על כף המאזניים את ההישג העיתונאי המפוקפק של תמרי והמתיחות המיותרת שנוצרה עם סעודיה, שאנחנו מבקשים להגיע איתה ליחסים דיפלומטיים, הרי שהסיפור שעסק בעיקר בתמרי ובהאדרת יכולותיו העיתונאיות הוא אולי מציצני, אבל בוודאי שאינו אייטם שאפשר להתגאות בו. תמרי הוא עיתונאי חרוץ ויסודי, ואני מקווה שלא יבחר להתקשט בפלופ המיותר הזה.

במקום פרחים

מילה טובה לתאגיד השידור הציבורי על הרכש החדש טלי מורנו, עיתונאית ומגישה מצוינת. מורנו תמלא חלל גדול שנוצר בתחום ההגשה במהדורת החדשות המרכזית ותצטרף לדב גלהר, עיתונאי מצוין ומגיש מקצועי.

צריך לקוות שהמנהלת הזמנית של התאגיד תתרשם מהמקצועיות שמפגינה מורנו, ובמקום מגישים שמדקלמים חדשות, תציב בעמדת המגישה מקצוענית אמיתית עם קבלות.