זה היה שבוע די מוצלח עבור מי שבראייתו, המאבק של ממשלת לפיד בנתניהו מקביל למאבק של ממשל ביידן בטראמפ. בשפה פוליטית שזוהמה על ידי קמפיינים שחורים ותקשורת פשטנית, מדובר במאבק בין "ימין" ל"שמאל". אלא שלמעשה, הן בישראל והן בארצות הברית, מדובר במאבק בין קידמה לטובת כלל ציבור האזרחים, לעומת ריאקציה לטובת מגזרים בודדים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

בישראל, ללא רוח וצלצולים, אסף לפיד כמעט בנינוחות כמה נקודות אחרי הסיבוב המלחמתי האחרון. ישראל נתונה זה שנים בסד של מדיניות ביטחון אווילית. אלה היו הקלפים (הגרועים) שהיו ללפיד, והוא שיחק אותם באופן אופטימלי. מכאן ואילך, אם הוא רוצה לנצל את ההצלחה, הוא אמור להמשיך במגמת שינוי המדיניות מול הרצועה.

ביידן, לעומתו, זכה השבוע בניצחון ענק בחקיקה לטובת שורת נושאים שאותם דחף מול התנגדות עיקשת של הרפובליקנים. הנתונים שבבסיס ההצלחות של ביידן מראים ירידה באינפלציה, עלייה בתעסוקה, הורדת מחירי הדלק וחיסול מנהיג אל־קאעידה. כל אלה סייעו לו להשקיע בחקיקה שאושרה השבוע סכומי עתק במאבק בשינוי האקלים, ביטוח בריאות לכל ובתשתיות סוציאליות. מול ביידן דחפו הרפובליקנים חקיקה נגד הפלות וקרבות הקצנה רוויי קונספירציות לקראת בחירות האמצע, בעיקר תומכי טראמפ ושקר הבחירות שנגזלו מהם.

לשניהם, ללפיד ולביידן, אין סיכוי להפוך דרמטית את דפוסי ההצבעה הנוכחיים והקשיחים למדי. ייתכן שבמציאות של קול אחד לכאן או לכאן, אני מניח שסיכוייהם השתפרו. עד לבחירות האמצע שם ולבחירות לכנסת אצלנו יש כמה חודשים של מאבקי תחתית, הן במובן של רמת הטיעונים והן במובן מפלגות אחוז החסימה.

ובין לבין הוכרע השבוע המאבק על חלקו של טראמפ בהתקפה על הקפיטול ובקשר לזיוף הבחירות. פירמידת הקושרים מתחילה מארגוני הימין הקיצוני, רובם אנטישמים שניהלו את התקיפה על הקפיטול, עוזריו ומינוייו במשרדי הממשל שניצודים בזה אחר זה. ומכאן נפתחה הדרך להפליל את טראמפ. העילה: בגידה במולדת.

טוב, זה לא יקרה כל כך מהר, אבל הקירות סוגרים עליו. חרף תמיכתו הנלהבת של בועז ביסמוט בטראמפ, יש ירידה ברורה בתמיכה גם בקרב רפובליקנים. הייתי רוצה לראות שהתמיכה בנתניהו אחרי עדות הדס קליין מתערערת במשהו, אבל אפקט ביסמוט אפקטיבי יותר בישראל. ה־FBI פרץ השבוע לביתו של טראמפ והחרים מסמכים. מתי אצלנו תורה היועצת המשפטית בישראל לפרוץ לבתיו של נתניהו ולהחרים את המתנות? ובכלל, אם הייתה בישראל ועדה פרלמנטרית חוקרת ברמה של ועדת הקונגרס, תקשורת נחושה כמו המיינסטרים האמריקאי, פקידים זוטרים שמעזים לצאת נגד אדונם - היינו כבר בשנה השנייה של נתניהו בכלא.

אגב, מדובר במותחן המדהים בעולם, הנפרש מול עינינו יום אחר יום. המלצתי: סיבוב זריז באתרי התקשורת המובילים בארצות הברית, אתנחתה קומית בפוקס ניוז והתחברות לערוץ היו־טיוב של גלן קירשנר, לשעבר תובע מחוזי. תענוג.