אברהים אל־נאבולסי, שחוסל אתמול בשכם, מאפיין במידה רבה את בני הדור החדש שנלחמים נגד כוחות צה"ל - בעיקר במחנות הפליטים בשכם ובג'נין. אל־נאבולסי, שהצליח להימלט מאש כוחות הביטחון שחיסלו את שלושת חברי החוליה שביצעה פיגועי ירי ואליה השתייך, קיבל בחודשים האחרונים שדרוג מהיר למעמד של פעיל טרור בכיר בעזרת הרשתות החברתיות.

במושגים מקצועיים צבאיים נטו, אל־נאבולסי היה רחוק מאוד מהגדרה של מבוקש בכיר, אולם במציאות של היום, שבה סמלים מתעצבים במהירות ברשתות החברתיות ויוצרים השפעה מהירה, היה ברור שמערכת הביטחון תחפש לסגור במהירות את החשבון עם אל־נאבולסי, שהצליח לחמוק ממנה.

השיוך הארגוני של המחבלים כיום הרבה יותר מטושטש ממה שהיה מקובל. אל־נאבולסי, למשל, גדל על ברכי גדודי חללי אל־אקצא של פת"ח. אולם, אף על פי שגם לאחר חיסולו לקח עליו ארגון הטרור חסות, בפועל הוא מזמן פעל בשטח מטעם עצמו. במציאות הקיימת היום במחנות הפליטים, בחוליית טרור אחת יכולים לפעול מספר מחבלים, שכל אחד רואה את עצמו תחת חסות של ארגון אחר או שהוא כלל לא משייך את עצמו לארגון כלשהו.

תיעוד הפעילות בשכם (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד הפעילות בשכם (צילום: דובר צה''ל)

הדור הצעיר פעמים רבות הולך אחר הכסף והמימון שהוא יכול לקבל עבור ביצוע של פיגוע בהתארגנויות מקומיות, שלא דורשות תכנון מורכב מדי. את הוואקום הזה מזהה היטב הג'יהאד האסלאמי, שמנסה לרכוש לו בכך אחיזה בשטח. הכסף הגדול מגיע מאיראן ומפוזר, בין השאר, גם במחנות הפליטים לטובת אותם צערים והתארגנויות מקומיות של טרור נגד חיילים ואזרחים ישראלים.

בשכם ובג'נין רמת משילות הרשות הפלסטינית נמוכה. על רקע זה תופעת הטרור שוב מתרחבת. אם במקומות אחרים מעדיפה ישראל כי הרשות הפלסטינית היא זו שתבצע את תפקידה, בשכם ובג'נין סבורים בישראל כי זה גדול על מנגנוני הביטחון הפלסטיני בכמה מידות.

מכאן שגם בחודשים הקרובים יימשך ריכוז המאמץ של מערכת הביטחון באיזורים אלה. זאת, בניסיון למנוע זליגה של האירועים להתחממות בגזרות אחרות באיו"ש ולרצועת עזה.