נתוני מדד המחירים לצרכן מוכיח: האג'נדה הכלכלית לא נעלמה | פרשנות

האג'נדה הכלכלית לא נעלמה, לכל היותר היא לקחה פסק זמן, וחזרה ליוקר המחייה לאחר הפרסומות. מה שניתן לעשות הוא יציאה מסע הסברה מקיף המעודד צרכנות נבונה וקנייה חכמה

יהודה שרוני צילום: ראובן קסטרו
סופרמרקט
סופרמרקט | צילום: מרק ישראל סלם
3
גלריה
דוכן פירות וירקות
דוכן פירות וירקות | צילום: אביר סולטן, פלאש 90

נכון שניתנו תוספות שכר לקבוצות עובדים בצורה נקודתי אבל שחיקת באמת כואבת. המכה השנייה נוגעת למחירי הדיור שעלו בחודש שעבר ב-2% ובשנה האחרונה בלא פחות מ-17.8%. אז נכון שנתוני הימים האחרונים מעידים על ירידה בקניית דירות חדשות ובהיקף המשכנתאות הנלקחות. נכון שהרושם שנוצר הוא שמחירי הדיור בדרך לירידה. אלא בפועל המחירים המשיכו לעלות והמדובר בהתייקרות השנתית הגבוהה ביותר של מחירי הדיור בעשור האחרון.

שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אם כל זה אינו עוזר, אזי כנראה שאין פתרונות פלא. מחירי הדיור ירדו רק אם היצע הקרקעות והתחלות הבנייה יעלו. מחירי המוצרים ירדו אם אכן התחרות תגדל והשוק הישראלי ייפתח לתחרות מחו"ל למרות ההתנגדות של קבוצות הלחץ המקומיות. אבל בזמן הקצר שנותר עד לבחירות לא ניתן לעשות הרבה. גם אם ליברמן יבוא בתכנית כלכלית מהפכנית הוא לא יכול לבצע בגלל הבחירות. אגב מאותה סיבה ספק אם הליכוד יסכים לשתף אתו פעולה בדיוק מאותה הסיבה.

מה שניתן לעשות הוא יציאה מסע הסברה מקיף המעודד צרכנות נבונה וקנייה חכמה. שמחירם של הפירות גבוה שווה לעבור לתחליפי מזון. אם מחירי החיתולים גבוהים, מומלץ לעבור למותגים פרטיים הזולים יותר. כולם מקווים כי אחרי הבחירות המצב ישתנה.

תגיות:
משרד האוצר
/
יוקר המחיה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף