שובה של האג'נדה הכלכלית: זה ארך שבוע בלבד שבו הממשלה נהנתה מפירות מבצע "עלות השחר". מדד יולי שפורסם הערב הוכיח שהאג'נדה הכלכלית לא נעלמה. לכל היותר היא לקח פסק זמן, וחזרה ליוקר המחייה לאחר הפרסומות. ההתפכחות מהחגיגות הייתה קשה וכואבת.

מדד יולי עלה ב-1.1% והיה גבוה במחצית האחוז ביחס לתחזיות האנליסטים. סטייה כזאת במדד יכולה להיחשב כיום כיפור של החזאים הכלכליים ועדין לא ברורה הסיבה לסטייה. מה שכן ידוע הוא שמחירי הפירות הטריים זינקו בחודש האחרון ב-10% זאת לעומת ירידה של 16% בחודש הקודם. שני דברים כואבים במיוחד במדד יולי: ראשית האינפלציה בשנה האחרונה המריאה ל-5.2% בעוד שהשכר לא עודכן באותו הקצב. במילים אחרות שכר השכירים ובמיוחד שכר המינימום נשחקו ובניגוד לתקווה הם לא עודכנו.

דוכן פירות וירקות (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)
דוכן פירות וירקות (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)

נכון שניתנו תוספות שכר לקבוצות עובדים בצורה נקודתי אבל שחיקת באמת כואבת. המכה השנייה נוגעת למחירי הדיור שעלו בחודש שעבר ב-2% ובשנה האחרונה בלא פחות מ-17.8%. אז נכון שנתוני הימים האחרונים מעידים על ירידה בקניית דירות חדשות ובהיקף המשכנתאות הנלקחות. נכון שהרושם שנוצר הוא שמחירי הדיור בדרך לירידה. אלא בפועל המחירים המשיכו לעלות והמדובר בהתייקרות השנתית הגבוהה ביותר של מחירי הדיור בעשור האחרון.

אז מה עושים? שר האוצר אביגדור ליברמן נמצא בצרה אמתית. הליכוד ינצל את המדד הגבוה המתפרסם חודשיים וחצי לפני הבחירות כדי להוכיח שאפשר אחרת וכנתניהו יעלה לשלטון. אבל כיצד באמת אפשר לעשות אחרת? ליברמן הוכיח שהוא מנסה בכל דרך כדי להתמודד עם יוקר המחייה: הוא הוריד מכסים, הוא קיזז במס הבלו על הדלק ומיתן את עליית מחירי החשמל. בנוסף הוא ניהל מלחמת מאסף במונופולים הגדולים שהקפיאו לבסוף את עליית מחירי המזון.

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אם כל זה אינו עוזר, אזי כנראה שאין פתרונות פלא. מחירי הדיור ירדו רק אם היצע הקרקעות והתחלות הבנייה יעלו. מחירי המוצרים ירדו אם אכן התחרות תגדל והשוק הישראלי ייפתח לתחרות מחו"ל למרות ההתנגדות של קבוצות הלחץ המקומיות. אבל בזמן הקצר שנותר עד לבחירות לא ניתן לעשות הרבה. גם אם ליברמן יבוא בתכנית כלכלית מהפכנית הוא לא יכול לבצע בגלל הבחירות. אגב מאותה סיבה ספק אם הליכוד יסכים לשתף אתו פעולה בדיוק מאותה הסיבה.

מה שניתן לעשות הוא יציאה מסע הסברה מקיף המעודד צרכנות נבונה וקנייה חכמה. שמחירם של הפירות גבוה שווה לעבור לתחליפי מזון. אם מחירי החיתולים גבוהים, מומלץ לעבור למותגים פרטיים הזולים יותר. כולם מקווים כי אחרי הבחירות המצב ישתנה.