הדמוקרטיה בארה"ב נאבקת על חייה, והחדשות בדבר מצבה אינן מעודדות במיוחד. היא, הדמוקרטיה באמריקה, עדיין נושמת בכוחות עצמה ובהכרה מלאה, אך בשלב הנוכחי לאיש לא ברור איך יסתיים המאבק שלה לחיים. מומחים אומרים שאין מקום לייאוש. אבל הם נזהרים שלא להמעיט מאופיו הקריטי ומתכונתו הגורלית של המאבק. מצבה הנוכחי המטולטל של הדמוקרטיה באמריקה בא בעיתוי הגרוע ביותר. זה שנים שהעולם החופשי לא היה זקוק לאמריקה דמוקרטית, איתנה, יציבה, משפיעה ומובילה כפי שהוא זקוק לה היום.

רוסיה ממשיכה בפשעי המלחמה שהיא מבצעת באוקראינה זה חצי שנה. משפטנים באירופה כבר קבעו שרוסיה אשמה בהשמדת עם, ומתעדים את מעשיה לקראת הגשת כתבי אישום לבית הדין הבינלאומי בהאג. בנוסף, התנהלותה של סין בזירה העולמית מדאיגה את מעצמות המערב. במרכז האו"ם בניו יורק מזהירים שגרירים מפני מה שהם מגדירים "איום וסכנה של השתלטות והתפשטות נוכחות סינית על אזורים דמוקרטיים בעולם".

האיום של שינויי האקלים התקבל בזירה העולמית כמוחשי. אבל ההערכה במרכז האו"ם היא שרק בהנהגה אמריקאית חזקה ומורגשת היטב ניתן יהיה לקדם מעשית ובשטח יוזמות ומהלכים. גם עתיד וגורל הסכם הגרעין עם איראן תלוי ועומד במדיניותה של ארה"ב בנושא. ארה"ב טרודה במשבר פנימי שמאיים על מעמדם ועל אופן תפקודם של מוסדות, ארגונים וגופים שיצרו, הזינו והעצימו את המוניטין העולמיים של אמריקה כמעוז הדמוקרטיה.

המשפט "המדינה נמצאת במצב מסוכן ביותר" מהווה הגדרה קולעת למשבר הנוכחי. אבל זהותו של המקור להצהרה זאת מעוררת את השאלה אם לבכות או לצחוק. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, מי שאחראי למשפט זה, הוא האיש שמסמל ומאפיין בהתנהלותו את הסכנה לדמוקרטיה בארה"ב. טראמפ אחראי יותר מכל אמריקאי להידרדרות המדינה למצב המסוכן ביותר. לשמוע אותו אומר מילים אלו בראיון לערוץ פוקס ניוז מעלה את הדימוי של פירומן שהעלה באש בית ויוצא לרחוב וצועק "שריפה".

עדיין לא ידוע מה תוכן המסמכים שסוכני ה־FBI גילו והחרימו בפשיטה שביצעו באחוזתו של טראמפ בפאלם ביץ', פלורידה. ביום שלישי הודיע משרד המשפטים הפדרלי שלא יחשוף את התצהיר שאפשר ל־FBI לערוך את החיפושים באחוזתו של הנשיא לשעבר במאר א־לאגו. המשרד נימק את הסירוב בטיעון ש"חשיפת החקירה תגרום נזק בלתי הפיך לניהולה, ותמנע מגורמים מעורבים ויודעי דבר לשתף פעולה".

הסירוב הזה מצד משרד המשפטים הגביר את חוסר האמון של עוזרי ויועצי טראמפ בכל הנוגע לחקירתו. במקביל להודעת משרד המשפטים, דווקא בערוץ הטלוויזיה פוקס ניוז, שפעם היה האהוב על טראמפ (עד שהוחלף בערוץ הנישה הקונספירטיבי OAN), העלה כתב בכיר אפשרות שטראמפ העביר סודות גרעין לרוסיה או לסעודיה.

"השאלות הרבות ממשיכות לצוף", אמר הכתב, שהוסיף כי ייתכן ש"טראמפ מכר או העביר סודות מודיעיניים מסווגים לרוסיה או ערב הסעודית. לא מדובר בניחוש פרוע. זאת שאלה שמתבססת על טענות שונות שפורסמו באמצעי תקשורת ברוסיה, שלפיהן מוסקבה כבר נחשפה לחומרים מסווגים".

פרשנים ותיקים בוושינגטון הביעו ספקות לגבי הפרסומים בתקשורת ברוסיה, אבל ציינו כי אי אפשר ואסור להתעלם מהם. הפרסומים האלו מעלים חשדות ומעוררים דאגה. במיוחד בעקבות הדיווח שפורסם ב"וושינגטון פוסט" שלפיו המסמכים שנתפסו באחוזתו של טראמפ כללו מידע סודי ביותר בתחום הגרעין.

פרשנים ציינו כי אין זה מקרה שסעודיה השתרבבה לדיווחים על פרשת גילוי המסמכים הסודיים בביתו של טראמפ. מעניין שלאחרונה התבטאה אחיינית של הנשיא לשעבר, מרי טראמפ, והעלתה השערה שחתנו של טראמפ ג'ארד קושנר הוא זה שהעביר ל־FBI את המידע שהוביל לפשיטה. "צריך לבדוק היטב מה היה האינטרס שלו לעשות את זה", אמרה. היא הזכירה שקושנר, שידוע ביחסיו ההדוקים עם בכירים סעודים, קיבל מסעודיה סכום ענק של 2 מיליארד דולר לאחר שחמיו עזב את הבית הלבן.

פשיטת סוכני ה-FBI על בית הנופש של טראמפ. רויטרס

"להשמיד את ה־FBI"

פרשת הפשיטה לאחוזתו של הנשיא לשעבר והתגובות להחרמת המסמכים הסודיים חשפו ביתר שאת את נוכחותן נעדרת המעצורים של הרשתות החברתיות. פריחתן של הרשתות אומנם מהווה סממן לחופש הביטוי, אבל החופש שהרשתות נהנות ממנו הפך לגורם דורסני, מסוכן ומאיים באופן מוחשי על אותה דמוקרטיה שמאפשרת את החופש הזה.

המשרד לביטחון המולדת שלח לגורמי אכיפת החוק התרעות בעקבות איומים רבים ברשתות ובפורומים באינטרנט. האיומים כוללים קריאות לרצח של פקידי משפט ואנשי אכיפת חוק הקשורים לחיפוש באחוזת טראמפ בפאלם ביץ', כולל קריאה לחיסול השופט הפדרלי שאישר את צו החיפוש.

פרשן בכיר בוושינגטון אמר בשיחה כי "ידועה ההשוואה למישהו שמנצל את חופש הדיבור וצועק באולם מלא אנשים 'יש פצצה באולם', ואנשים נדרסים במהומה שפורצת במקום. הרשתות החברתיות הפכו את חופש הביטוי להפקרות, והן משמשות כמכשיר יעיל להפצת עלילות, להסתה ושיסוי. הרשתות נחשפו עכשיו במלוא עוצמת האיום והסכנה שהן מהוות על הדמוקרטיה באמריקה".

גורמים נוספים, שלהגדרת פרשנים בוושינגטון בשיחות פרטיות "חשים מאוד לא בנוח בחברת הדמוקרטיה באמריקה", הם סנאטורים וחברי קונגרס רפובליקנים, שנבחרו בבחירות דמוקרטיות. מיד עם פרסום פשיטת סוכני ה־FBI על אחוזתו של טראמפ, מיהרו סנאטורים וחברי קונגרס רפובליקנים להתייצב מאחורי טראמפ.

אחדים מהם השתלחו ב־FBI בהתבטאויות בוטות כאילו היה ארגון עוין במדינה קומוניסטית. "צריך להפסיק לממן את ה־FBI", טענה מרג'ורי גרין, נציגה רפובליקנית, שכינתה את ה־FBI "אויב פנימי". רפובליקני נוסף, פול גוסר ממדינת אריזונה, צייץ בטוויטר, "עלינו להשמיד את ה־FBI". לא יכול להיות עיתוי הולם וקולע יותר להוצאתו לאור של הספר "תודה רבה על כניעותך - וושינגטון של דונלד טראמפ ומחיר ההשתעבדות", שהופיע בארה"ב בימים אלה. המחבר, מארק ליבוביץ', עיתונאי אמריקאי ותיק, לשעבר כתב ה"ניו יורק טיימס" בקונגרס וכיום חבר מערכת כתב העת "אטלנטיק", מנתח בספרו את הגורמים שמשפיעים על סנאטורים רפובליקנים ומניעים אותם להיות מתומכי טראמפ ואוהדים מוצהרים שלו. זו, חשוב לציין, בדיוק השאלה שמעסיקה אמריקאים רבים.

לדברי המחבר, שקיים ראיונות עם רפובליקנים בכירים, שלושה גורמים, יותר מדויק פיתויים, מניעים סנאטורים וחברי קונגרס רפובליקנים להיצמד לטראמפ בעת כהונתו בבית הלבן וגם כנשיא לשעבר: בצע כסף, אמביציות ואופורטוניזם. לדבריו, תמיכתם המופגנת בטראמפ מבוססת על העובדה שקרבתם המוצהרת אליו מסייעת בידם לגייס כספים, לקדם שאיפות ולהשיג מטרות שבחלקן מפוקפקות. בהתנהגותם זו, מפגינים אותם רפובליקנים סתגלנות ונטייה לקבל על עצמם דרכי התנהגות מסוימות, גם אם הן לא בדיוק מייצגות ערכים דמוקרטיים.

ואולי, יתברר בסופו של דבר כי מי שאחראי למרבית המהומה הוא גם זה שכרה לעצמו את קברו הפוליטי. ה"ניו יורק טיימס" פרסם השבוע בעמוד הראשון כתבה ארוכה שדיווחה על סדקים בתמיכת רפובליקנים בטראמפ. לדברי העיתון, ככל שמתגלים פרטים נוספים על תוכנם של המסמכים שהוחרמו, במיוחד התוכן הגרעיני הסודי ביותר והחשדות להפרת חוקי ריגול, בכירים רפובליקנים החליטו שמוטב להם לחדול מהתבטאויות אהדה ותמיכה בטראמפ.

[email protected]