הנחת העבודה של כל קיביצר מתייפייף היא שכל מכירת נשק פסולה מהותית. פה ושם יש מקרים לא רק ראויים, אלא גם מרתקים בהיבט של האסטרטגיה הבינלאומית שלהם. למשל מכירת ארבעה מטוסי ביון לאיטליה, לפי הדיווחים.

השאלה היא למה האיטלקים בכלל זקוקים למטוס ביון אחד, והתשובה היא: זו לא איטליה, זה נאט"ו וארצות הברית. אלה הם חצי מיליארד דולר (מחיר העסקה), והם ראויים משום שהפעם לשם שינוי הם נועדו להיות בצד הנכון של הסכסוך הגלובלי בין המערב (ארצות הברית ונאט"ו) למזרח (סין ורוסיה).

בדרך כלל התקשורת מדווחת על אספקת אמצעי לחימה, כולל סייבר התקפי, למדינות דיקטטוריות מושחתות, ועו"ד איתי מק הוא האיש שלנו בחשיפה של עסקאות מלוכלכות. הרשימה גדלה והולכת, ואיתה השאלות למה ומי אישר, וכמובן מי מרוויח. והתשובה הידועה: הכל כחוק. דם רב זרם מאז הייתה הסכמה לאומית (בשתיקה) על מכירת תותחים ומרגמות שיוצרו בסולתם יוקנעם לכל דכפין.

בשנות ה־50 וה־60 היה ברור שעתידה של יוקנעם תלוי במפעל הסמוך שהוקם כדי לייצר סירים ומחבתות ועבר לייצור תותחים, מרגמות ופגזים. איש לא עסק בשאלה למי מוכרים (ההתחלה הייתה לצה"ל) ולא היה חשש לפיטורים עקב סגירת קו הייצור. תנופת ההתיישבות והעלייה חייבו מקומות עבודה, בעיקר בתעשייה.

כיום יש מי שחושב שארטילריה היא פאסה. ייתכן, אבל שורת הרווח של סולתם יוקנעם בשנות ה־2000 עדיין עמדה על מעל 100 מיליון דולר. כיום הם עדיין פעילים בתחומי הארטילריה, והקליינטים הם בעיקר מדינות אפריקה. בתערוכת האמל"ח האחרונה בישראל הגיעו משלחות גאנה, קניה, אוגנדה, ליבריה, ניגריה, זמביה, קוסובו, בוסניה, הפיליפינים, מרוקו ובחריין.

דרך ארוכה עשתה ישראל מאז ימי סולתם עד ימינו - מכירות אמל"ח בכמעט 10 מיליארד דולר לשנה. זה נשמע מה זה אאוט אוף מיינד, אלא שהתוצאות מחרידות למדי. זו לא משימה קשה מדי לבנות בסיב"ט מערכת שתבחן את הממד האנושי־מוסרי בכל בקשה לאספקת אמל"ח, ובייחוד מחלקה שתתחקה אחרי היד השנייה והשלישית או יותר, שדרכן עובר אמל"ח ליד שהורגת מטעמים פסולים. זה לא קורה, ואנחנו יודעים למה. כסף לגדולים ותעסוקה לקטנים.

יש כמובן את סיב"ט ושורה של כללים שאמורים להקפיד על טוהר המכירה, כולל ציון שמו ומיקומו של המשתמש, אבל מי לנו מוסמך יותר מהרודן הפיליפיני דוטרטה, שהבהיר במסיבת עיתונאים בינלאומית בביקורו בישראל כי הורה לכוחות הביטחון שלו לקנות נשק רק מישראל, "בגלל שבישראל אין מגבלות", וכי "אנחנו לא שואלים שאלות מה אתם עושים".

ההתייחסות ה"לאומית" היחידה שצפה בזמן האחרון בנושא הייתה של השרה איילת שקד, שצוטטה אומרת בישיבת הממשלה: "המלחמה באירופה תגרום למדינות בה להבין שהן צריכות נשק. לפחות נעשה מהמשבר כסף". טוב, עשיית הון ממשברים היא המומחיות שלה.