התוצאה עלולה הייתה להיות קשה הרבה יותר. חוליית המחבלים חיפשה מטרה, שבה הפוטנציאל להרג המוני היה גבוה - בצפון הבקעה סמוך לבקעות - והם בחרו באוטובוס הטירונים כמטרה.

תמונות מקבץ הקליעים שפגעו בשמשת הנהג מצביעות על כך שהם סימנו את הפגיעה בנהג כמפתח שלהם לגרימת הרג המוני. זאת בנוסף לניסיון במקביל לירות ולשרוף את האוטובוס כדי למקסם את מספר הנפגעים. המחבלים לא היו רחוקים מלהשיג את המטרות שלהם במלואן. אלא שבזכות הרבה מזל, וככל הנראה תושייה ומיומנות מקצועית שגילה מפקד המחלקה, מנעו פיגוע בסדר גדול אחר לחלוטין.

ברגע שנפתחה אש לעבור האוטובוס, המפקד אחז בהגה והחיילים פתחו בירי החוצה. לכך אפשר להוסיף את ה"רשלנות" של המחבלים, שגרמו לשריפה בתוך הטנדר שלהם במהלך הבריחה. במערכת הביטחון נדרשים לנתח את הפיגוע הזה כאילו היה מתממש כפי שתכננו אותו המפגעים והיה מזרז עוד יותר את מגמת ההסלמה, שכבר עכשיו מתרחשת בשטח.

באופן יחסי למצב ביהודה שומרון, כמות הפיגועים בבקעת הירדן נמוכה משמעותית. אלא שגם בעבר צפון הבקעה ואזור בקעות, שבו בוצע הפיגוע, הושפעו ישירות מהמתרחש בצפון השומרון ובשכם. לכן זה גם לא היה מפתיע שאת הפיגוע ביצעו מחבלים מאזור ג'נין. מקום הפיגוע הוא אזור מבודד יחסית, והמציאות הביטחונית שבו רגועה יותר, ואלו בדיוק התכונות שזוהו על ידי המחבלים כבטן רכה. תכלית הפעולה הייתה לפגוע בעשרות חיילים. העובדה שהתוצאה הזו לא הושגה בגלל מזל ותפקוד טוב של מפקד המחלקה - צריכה להטריד מאוד את צה"ל.

החודשים האחרונים בגדה מצביעים באופן ודאי על כך שהמחבלים סימנו את האוטובוסים ביהודה ושומרון כמטרות איכות לביצוע פיגועי ירי. אל מול האיום הזה של פגיעה באוטובוסים אזרחיים או הסעות חיילים, צה"ל נדרש להיערך גם בבקעת הירדן.  בפיגוע אתמול לתפקוד החיילים לא היה כל דרך להשפיע על תוצאות האירוע, שבקלות היה יכול להסתיים עם עשרות נפגעים, מחיר כבד והישג תודעתי אדיר לטרור.

תופעות החקיינות וההשראה, המוכרות בכל הקשור לטרור, עלולות להגביר את המוטיבציה של ארגוני הטרור או להתארגנויות של חוליות מקומיות לבצע יותר פיגועי ירי בשטח.המגמה הזו בחודשים האחרונים מובהקת. יש עלייה משמעותית במספר האירועים ותחושה גם במערכת הביטחון שהשטח קרוב להסלמה משמעותית יותר, שעד עכשיו התרחשה בעיקר בצפון השומרון.

הסוגיה הפלסטינית אינה נמצאת בראש סדר היום המדיני והביטחוני. אלא שלמרות איראן, איומי החיזבאללה בצפון וחוסר היציבות הקבוע מול רצועת עזה, הגזרה של יהודה ושומרון מנותחת כעת במערכת הביטחון כגזרה הנפיצה ביותר, כאשר הסיכויים להסלמה נוספת בה גבוהים יותר מאשר באזורים אחרים.

בין הכנת אופציות צבאיות לאיראן, היערכות למלחמה מול חיזבאללה ואיומים גדולים נוספים, הזירה הפלסטינית היא זו שדורשת בסופו של דבר ממערכת הביטחון השקעת משאבים רבים, שאותם היו מעדיפים להשקיע במקומות אחרים. כעת נראה שהחודשים האחרונים בכהונתו של הרמטכ"ל רב־אלוף אביב כוכבי מסתמנים ככאלה שבהם העיסוק המבצעי והאזרחי ביהודה ושומרון יהיה רב. מגמה זו צפויה להימשך עם כניסתו הצפויה של הרמטכ"ל הבא האלוף הרצי הלוי ללשכה בקריה בתל אביב - בעוד ארבעה חודשים.