משהו: אם אתה לא יודע מה אתה רוצה לדעת, כל תשובה תהיה התשובה הנכונה בשבילך.

שנת סטימצקי במרחב

המאייר שלנו אופיר בגון רק יוצא לחופשה והנה, אני כבר מנצל את המקום של האיור כדי לפרסם מודעה מסחרית. עדיין מותר לאחל שנה טובה ולכן אני מאחל שהמודעה שאני מפרסם כאן תהיה בתוקף.

יום אחד, לא שמח אבל לא זה הנושא, ישבתי עם ידידי ערי סטימצקי בביתו, דיברנו. שוב החלפתי איתו את הזיכרונות שלי מחנות הדגל של סטימצקי שהייתה בירושלים, ליד רחוב החבצלת, הרחוב שבו הייתה דירת השרד של סבא שלי, שוב נזכרתי באמא שלי שהייתה קונה לי שם קומיקסים של די.סי ומארוול, טרזן, סופר מן, וגם "קלסיק'ס", ומתרגמת בקולה את החוברות האלה לי ולאחי כשאנחנו מביטים בציורים, רגעי ילדות די מאושרים. עד היום אני מסניף מפעם לפעם את ריח נייר וצבע הדפוס של הקומיקסים הישנים האלה.

בתשובה ערי אמר: "החנות בירושלים לא הייתה יחידה", הוא ניגש לספרייה שלו, שלף ספר ישן, שהוא מדריך תיירות למזרח התיכון משנים שבהן עוד לא נולדתי, פתח אותו והראה לי את המודעה הזו, שבה מוזכרים גם סניפים אחרים של סטימצקי:

  • ירושלים - חיפה - תל אביב (פלשתינה)
  • קהיר - אלכסנדיה (מצרים)
  • ביירות (לבנון)
  • בגדד (עירק)
  • ניקוסיה (קפריסין)

היה פעם שלום במזרח התיכון, מתי הוא יחזור?
את החנויות במצרים, בלבנון ובעירק החרימו עם פרוץ מלחמת העצמאות. חבל, כמה בא לי ללכת בביירות ולהציע לחבר "יאללה, בוא נקפוץ לסטימצקי".

כיצד מגביהין?

אין משרד שאני נכנס אליו ולא רואה לפחות בשולחן אחד מסך מחשב שהגביהו אותו בעזרת חבילות נייר להדפסה במדפסת. לא תאמינו, אבל ראיתי גם ארון שהגביהו בעזרת ספרים, נדמה לי שזה היה כל כתבי חיים הזז, אבל בדרך כלל מגביהים בעזרת חבילות נייר למדפסת.

והשאלה היא: כמה חבילות נייר מאלה הנמכרות בישראל משמשות בעצם להגבהת מסך המחשב?

מדד השנאה 2022

באחד מראיונות ראש השנה עם יאיר לפיד, ראש הממשלה לזמן הקרוב, הוא נשאל על העובדה שבסקר מקצועי נמצא כי 86% ממצביעי יש עתיד, המפלגה שבבעלותו, נוטים לשנוא מזרחיים. יאיר לפיד ענה "זו אגדת עם", ואחר כך בעידוד המראיין שהתמרמר עבורו שמציינים זאת בצד השני, הוא אמר בכעס שזהו שקר גס, ותקף בגסות את מי שמפרסם שקרים כאלה.

ובכן, לצערי יש סקר כזה. אני מביט בו. קראתי כל אחד מ־29 עמודיו, ועברתי כמה פעמים על כל אחת ממאות שורות הטבלאות שבו. זה סקר שהזמין שי פירון, ממייסדי יש עתיד. שמו: "מדד השנאה 2022".

בין השאלות יש כזו, בראש הטבלה בעמוד 17: "איזו מבין הקבוצות אתם יותר נוטים לשנוא, אם בכלל?". החלוקה בין הנשאלים היא בערך שווה בשווה, מבין האפשרויות שהסקר נתן. 26% נוטים לשנוא אשכנזים, 30% נוטים לשנוא מזרחיים (קבוצה שנואה אפילו יותר היא יוצאי ברית המועצות, 33% בחרו בה. זה מפליא, וזה מחריד אותי).

עכשיו, כאשר בודקים זאת לפי שייכות הנשאלים למפלגה הנה הוא הנתון: מבין מצביעי יש עתיד, 86% הצהירו שהם שונאים מזרחיים, ורק 3% הצהירו שהם נוטים לשנוא אשכנזים. זו עובדה. סקר, אבל עובדה.

עוד קצת נתונים לא נעימים לשמיעה: 95% ממצביעי יש עתיד אומרים שיש להם נטייה לשנוא אנשי ימין, אפילו יותר משנאת בוחרי מרצ לאנשי ימין (93%), ואני מביט המום בנתון שמצא כי לא פחות מ־100% ממצביעי העבודה שונאים את אנשי הימין.

יש עוד נתון מעניין בסקר הזה. כאשר שאלו אנשים "איזו מפלגה, לדעתכם, תורמת במיוחד להעמקת השסע והשנאה בישראל?", ענו 41%: הליכוד. זה לא רוב, אבל זה המספר הגבוה ביותר. זו לא שאלה שבה אדם מצהיר מה הוא מרגיש, נושא שהוא מומחה מספר אחת בו, אלא מה הוא מעריך, על נושא שהוא לא ממש מומחה בו.

עם זאת לא פלא שזו התשובה, כאשר לשאלה: "מי מבין הגופים הבאים תורם לדעתכם להעמקת השסעים והקיטוב בין אזרחי מדינה ישראל, אם בכלל?", ענו הרוב המוחלט: "התקשורת וגופי החדשות" (62%, זאת אומרת שישה מכל עשרה נשאלים ענו כך).

אלה הם אותם אמצעי התקשורת ששכנעו אותם שהליכוד גרם לפילוג בעם.  

הסקר כולו מעניין מאוד, יש בו הרבה נתונים שאני מניח שאחזור אליהם (למשל העובדה, הכואבת לי, ש־62% ממצביעי העבודה שונאים מתנחלים. גם כאן - יותר מאשר במרצ).

די, לא אכביר נתונים ואחוזים במדור שמתאמץ להיות משעשע למחצה.

אגב, אני הייתי עונה 0% על כל אחת מהשאלות "את מי אתה נוטה לשנוא, אם בכלל?". "אם בכלל" זו האפשרות המועדפת עליי. מעניין מדוע כל כך מעט בחרו בה.

פינת השלולית

קוראה (ושמה יונה) שלחה לי מכתב כזה, עם צילום: "שלוש קרפדות? שלושה צפרדעים? צריך לצרף להם נסיכות. קניתי מתנה בחנות בקריית מלאכי, ופתאום זה תפס אותי. כמה יפה". והיא צילמה וצירפה את היצירה המשובחת שכאן למטה.  

שלושת הצפרדעים עושים יוגה (צילום: יונה ביכלר)
שלושת הצפרדעים עושים יוגה (צילום: יונה ביכלר)

אני רואה שהצפרדעים האלה, שבטוח יש בכל אחד מהם איפה שהוא נסיך, עושים יוגה. קשה לי להבין איך אפשר להיות בשלווה כאשר הנסיכה עוד לא שלך, והשלולית קרה ובודדה, אבל אני בטוח שיש נסיכות רוחניות שיבינו את הצפרדעים האלה יותר ממני.