הסיוע הצבאי האמריקאי לאוקראינה מאז 2014, לאחר פלישת רוסיה לחצי האי קרים, כבר הגיע ל־19.6 מיליארד דולר, בהם 17.5 מיליארד דולר מתחילת השנה הנוכחית, בעיקר לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה ב־24 בפברואר.

הסיוע הצבאי האמריקאי השנה כבר יכול להגיע להיקף השווה לכשש שנות סיוע צבאי לישראל, העומד בעשור הנוכחי על כ־3.3 מיליארד דולר בשנה. עד השנה, מאז תום מלחמת יום כיפור, ישראל כיכבה בראש הרשימה לקבלת סיוע צבאי אמריקאי, ועכשיו אוקראינה קפצה לראש הרשימה. אגב סיוע צבאי, לאחר מלחמת יום כיפור תפסה מצרים את המקום השני והמכובד, בתנאי שלא תפתח מחדש במעשה איבה. היום הסיוע למצרים הוא כ־1.3 מיליארד דולר בשנה.

ננסי פלוסי  (צילום: רויטרס)
ננסי פלוסי (צילום: רויטרס)

הרמז לסינים

האמריקאים בולמים באמצעות שלוחיהם האוקראינים את ההתפשטות של רוסיה באירופה לאחר ההבלגה של סיפוח חצי האי קרים לרוסיה בשנת 2014, והבריטים מסייעים במודיעין איכותי. שימו לב: המלחמה אומנם באירופה, אבל הקרב נמצא בדרום־מזרח אסיה מול סין, ההופכת לאיום על ההגמוניה האמריקאית.

הכוונה של האמריקאים בניסיון הבלימה של רוסיה באירופה בעלות כבדה היא להבהיר לסין, שהפכה למעצמה השנייה בעולם, כי ארה"ב לא תשב בחיבוק ידיים, אם הסינים יפלשו לטייוואן, שאליה הם לוטשים עיניים (בטענה סינית שהיא חלק בלתי נפרד מסין היבשתית). אם הסינים אינם מבינים את הצהרותיה של ארה"ב בנוגע לטייוואן, אז הם יכולים לצפות בהתנגדות העזה של האמריקאים לשינויי גבולות ובהשפעה באירופה - אוקראינה היא המשל וטייוואן היא הנמשל.

אם בלימת הרוסים באוקראינה אינה מובנת לסינים, האמריקאים שלחו באוגוסט השנה את יו"רית בית הנבחרים ננסי פלוסי עם משלחת של חמישה חברי בית הנבחרים מהמפלגה הדמוקרטית לביקור בטאיפיי, בירת טייוואן, להבהיר כי ארה"ב כאן כדי להגן על טייוואן. הביקור והפגישה עם נשיאת טייוואן טסאי אינג וון זכו להסכמה גם של הרפובליקנים, הרואים בעין אחת את האינטרסים של ארה"ב כמו השלטון הדמוקרטי בנשיאותו של ג'ו ביידן. בנושא הסיני אין חילוקי דעות בין המפלגות האמריקאיות.

הסינים רתחו מזעם, ערכו תמרונים במשך ימים ארוכים מסביב לאי היפה, "פורמוזה" בשפת הפורטוגזים, והפרו את ריבונותה של טייוואן בטיסות ובים. גם הרוסים גינו את הביקור, אך האמריקאים היו ועודם נחושים בעמדתם לתמוך בטייוואן וגם לצאת למלחמה במקרה של פלישה סינית.

הסינים, המשתלטים בהמשכים על ים סין באמצעות הקמת איים מלאכותיים על בסיס איי סלעים מזעריים, אינם זקוקים לצבא גדול בנוסח מלחמות העבר, כמו מלחמת העולם השנייה או מלחמת האזרחים בסין (שהביאה להשתלטות הקומוניסטים על סין בשנת 1949 ולהקמתה של הרפובליקה העממית של סין). היה זה לאחר הבסתו של מנהיג הלאומנים צ'יאנג קאי שק, שנאלץ לברוח עם 2 מיליון מתומכיו ולהקים בפורמוזה את הרפובליקה של סין באי טייוואן, שבו הוא זכה לאחר מותו למאוזוליאום אדיר ומכובד.

הסינים לומדים את המלחמה באוקראינה ואת ניהולה הכושל על ידי הרוסים. המלחמה באוקראינה מצביעה על כך שטנקים הם לא התשובה למלחמות העתיד, גם לא מאות אלפי חיילים בקרבות חזיתיים, כפי שהיה במלחמת האזרחים בסין בואך 1949, אלא כלי נשק מתוחכמים ומדויקים יותר.

עבור כלי נשק חכמים, מדויקים, יעילים ומתוחכמים הסינים זקוקים לשבבי זיכרונות מהמתקדמים - ולא רק חכמים, אלא בעלי יכולת לקבל החלטות באלפיות השנייה. טילים מובנים עם יכולת הנחיה עצמית וקבלת החלטות משתנות תוך כדי מעוף חיוניים והכרחיים למלחמת העתיד. לסינים אין מספיק שבבי זיכרונות מתקדמים, רב־שכבתיים, דחוסים וסופר־זעירים, והם גם מתקשים לשים עליהם ידיים.

אחת הטענות היא כי הסינים מתכוונים לפלוש לטייוואן כדי להשתלט על מפעלי TSMC, יצרנית שבבי הזיכרונות הגדולה בעולם, שברבע הראשון של השנה חלקה היה 53% מכלל הייצור העולמי של השבבים. לשם השוואה, סמסונג הדרום־קוריאנית, שכבר הודיעה על תחילת ייצור של זיכרון שבב בגודל של 3 ננומטר, הזעיר ביותר בעולם, נמצאת רק במקום השני - כ־16%.

מלחמת השבבים

נפוצו שמועות שהגיעו לידי סוכנות בלומברג כי האמריקאים כבר עם תוכנית סדורה, שפרט לאספקת נשק לטייוואן ולמלחמה בצדה מול סין, הם מתכוונים לפנות במבצע מיוחד את כל צמרת המהנדסים של מפעל TSMC, כדי שאם הסינים ישתלטו על המפעלים, יהיו בידיהם המכונות, אך ללא הידע הנדרש והרלוונטי להפקת זיכרונות מתקדמים.

משרד הכלכלה הטייוואני שנדרש לסוגיה הודיע רשמית לפני שבוע כי הוא מכחיש שיש תוכנית חירום כזאת. האמריקאים חוששים כי פלישה שכזו ותפיסת מפעלי הזיכרונות של טייוואן עלולות לפגוע בפעילות המשקית הכלל־עולמית וגם ביכולת החימוש המתקדם של ארה"ב והמערב.

מלחמה על טייוואן מיד תהפוך ל"מלחמת שבבי הזיכרונות". הממשל האמריקאי כבר הקציב 50 מיליארד דולר למחקר ולהקמת עוד מפעלי זיכרונות מתקדמים בארה"ב. TSMC בעצמה תקים מפעל באריזונה בעלות של 12 מיליארד דולר וכן אתרים באירופה וביפן.

הטייוואנים הסבירו כי אין סיכוי להעביר את כל הפעילות מחוץ לטייוואן מהסיבה הפשוטה כי חברת TSMC תלויה ב־400 ספקים מקומיים טייוואניים לפעילותה השוטפת. ניתוק החברה מספקיה ומעבר להסתמכות עצמית יותר עלולים להביא לעלייה של עשרות אחוזים במחירי שבבי הזיכרונות.

פרט לחברות בתחום הביטחוני, תלויות בשבבי הזיכרונות גם חברות ענק אמריקאיות, כגון אפל וטסלה, ובאירופה פולקסוואגן. ממש בימים אלה מבקר שר הכלכלה הטייוואני בארה"ב כדי לדון עם האמריקאים בהבטחת שרשרת האספקה של שבבי הזיכרונות, כשהוא מבקש לחזק את מעמדה הגיאופוליטי של טייוואן, שמעט מדינות בעולם מכירות בו רשמית.

נזכיר כי ארה"ב היא ספקית הנשק העיקרית של טייוואן, שאינה "מוכרת" רשמית על ידי ארה"ב (שמכירה בסין כמייצגת העם הסיני). ביידן הודיע רשמית כי ארה"ב תגן על טייוואן מפני פלישה סינית, חד וחלק.

חברות שבבי הזיכרונות של טייוואן כבר הודיעו כי הן מתכוונות לקיים כהאי לישנא את הדרישה האמריקאית להטיל הגבלות חמורות על מכירת שבבי זיכרונות על סין, והן רואות בכך חשיבות מרובה לקיים את החוק הטייוואני - כך בהודעה של ממשלת טייוואן בשבוע שחלף.

ממשל הנשיא ביידן הודיע כי יש לנתק את סין מגישה לשבבי זיכרונות מסוימים מכל מקום בעולם. "כל מי שעושה שימוש בציוד אמריקאי כלשהו, אינו רשאי למכור שבבי זיכרונות מתקדמים שיעצימו את הטכנולוגיה ואת הציוד הצבאי הסיני", הדגיש הממשל האמריקאי.

הטייוואנים וגם האמריקאים מודאגים כי הסינים מגייסים בעלי כישורים בתחום שבבי הזיכרונות לתעשייה שהם מקימים כדי לספק את צורכיהם בתחום שבבי הזיכרונות. הגבלות על סין אינן כה פשוטות, שכן סין היא מדינת הסחר הגדולה ביותר של טייוואן. חלק נכבד מתוצרתה של TSMC נמכר לסין.

לפני שבוע הוסיף הממשל האמריקאי לרשימה של חברות סיניות שהוא אינו יכול לבחון את פעילותן את החברה הגדולה ביותר בסין לייצור שבבי זיכרונות YMTC ו־30 נוספות בתחומים נלווים. אם בתוך 60 יום הסינים לא ייתנו גישה לאמריקאים לספרי החברות, החרם יהיה סופי. המשמעות: תיאסר מכירת ציוד בתחום ייצור שבבי הזיכרונות לחברות הסיניות שנסמכות על ציוד מערבי כדי להקים מפעלי שבבי זיכרונות.

אמברגו כבומרנג

סין מבקרת את ההודעה של ממשל הנשיא ביידן וטוענת כי המגבלות החדשות יפגעו בשרשרת האספקה ובמשק העולמי. מלבד זאת, העיצומים האמריקאיים יפגעו בסופו של דבר בחברות אמריקאיות התלויות בשרשרת האספקה העולמית שסין היא נדבך חשוב בה.

חלק מיצרניות שבבי הזיכרונות האמריקאיות שפועלות בסין, כגון אינטל ואפלייד מטיריאלס, אינן יכולות לסגור את עסקיהן ביום בהיר ולעזוב. שערי המניות של יצרניות שבבי הזיכרונות בעולם, כולל הסיניות, ירדו השבוע עקב העיצומים האמריקאיים החדשים. חלק ממדדי סלי המניות (ETF) של חברות סמיקונדקטור, הן שבבי הזיכרונות, ירד לשפל של שנה.  

סנאטורים  משתי המפלגות בארה"ב טוענים כי חברת  Yangtze Memory Technologies, היא YMTC, שהוקמה בשנת 2016, מהווה איום ישיר על הביטחון הלאומי האמריקאי ועל תעשיית שבבי הזיכרונות האמריקאית. האמריקאים כבר חוקרים אם YMTC מכרה שבבי זיכרונות לחברת התקשורת ומוצרי התקשורת המוחרמת על ידי ארה"ב Huawei Technologies. הממשל האמריקאי מודאג כי חברת הניידים האמריקאית אפל עושה שימוש בתשומות מחברת YMTC.

נציין כי אומנם ייצור שבבי הזיכרונות ברובו נעשה מחוץ לארה"ב, אבל החברות האמריקאיות מובילות בעיצוב הארכיטקטורה והרכיבים האלקטרוניים החיוניים של שבבי הזיכרונות הרב־שכבתיים. בחלק מהם כבר יותר מ־128 שכבות בשבבי זיכרונות הבזקיים וכן בעיצוב מכונות לתעשיית השבבים, בעוד הייצור במקומות אחרים. יש פה תלות הדדית עולמית סבוכה בשרשרת האספקה הגלובלית.

הדאגה העיקרית של ארה"ב היא מהכוונה של סין לבנות מחשבי־על, המסוגלים לבצע 1,000 מיליארדי פעולות בשנייה, ובכך להוביל בתחום הבינה המלאכותית עד שנת 2030 לשם בניית תשתית צבאית מהדורות הבאים. כבר היום מספר מחשבי־העל הגדול ביותר נמצא בסין. האמריקאים מגדירים מחשב־על לפי נפח - היכולת לבצע 100 מיליארד פעולות בשנייה אחת במכונה שגודלה אינו עולה על 41,600 רגל מעוקב, כ־1,177 מטר מעוקב.

מעמדו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתחיל להתערער על רקע רצף הכישלונות שלו - הצבאי, הגיאופוליטי והכלכלי. עכשיו נקראים גם אזרחים מהמעמד העליון (יחסית) להתגייס לצבא ולהישלח לשדה הקרב, לא עוד רק חיילים ממרכז אסיה, ממשפחות עניות יחסית.

המלחמה באוקראינה גילתה את מערומיה של רוסיה, שאולי לא תיחשב יותר כמעצמה צבאית עדכנית ונשאר לה רק לאיים בנשק גרעיני טקטי - אם תפעילו, יהיה בזה אסון לרוסיה, שגם אליה ינשבו רוחות רדיואקטיביות ואולי מלחמה גרעינית מוגבלת עולמית.

מעמדו של שי ג'ינפינג נפגע על רקע האטה משמעותית בקצב הצמיחה והקשיים של סין לצאת מהמשבר בתחום הנדל"ן, המשפיע על כל המשק הסיני לרעה (התחזית: צמיחה משוערת של כ־3% בלבד השנה). עכשיו ג'ינפינג נבחר לנשיא סין לתקופת כהונה שלישית על ידי המפלגה הקומוניסטית, לראשונה נעשה מינוי שכזה מאז שנות ה־70 של המאה שעברה.

ג'ינפינג אומנם נבחר לתקופת כהונה נוספת של שליט כל יכול, אבל מעמדו בסין נפגע, הן מפני שסטה מהמנהג שאין להיות בשלטון מעבר לעשור והן מפני שהוא מדרדר את רמת החיים לאחר עשרות שנים של עלייה ופותח בעימות לא יעיל מול ארה"ב. האם ולדמיר פוטין ושי ג'ינפינג על זמן שאול?בבב
 
* אין בכתוב משום המלצה לפעולה. אין בכתוב להמליץ לחלוטין על מניות או ני"ע המוזכרות בכתבה. קיימת אפשרות שכותב המאמר מחזיק בני"ע של חברות המוזכרות לעיל.