קבלו את השר המיועד לביטחון הפנים, איתמר בן גביר. אין ראוי ממנו לתפקיד. כדי להתרשם עד כמה התפקיד תפור למידותיו, אסור לשכוח את התרגיל שהוא עשה שלושה ימים לפני הבחירות: האם מי שהצליח להתל בכל אמצעי התקשורת, ראוי לעמוד בראש אחד המשרדים הרגישים?

במוצאי שבת היו אמצעי התקשורת שותפים לפארסה שאותה לא ישכחו. באולפני הטלוויזיה הופסקו השידורים, ועל המסכים הופיעה כותרת שבה נכתב שמחבלים ירו לעבר ביתו של בן גביר, שמתגורר בשכונת גבעת האבות, שצמודה לקריית ארבע. בן גביר לא היה בבית, אבל הזדרז לצייץ בחשבון הטוויטר שלו משפט שהקפיץ את אמצעי התקשורת ואת כוחות הביטחון: "משפחתי נמצאת כרגע מאובטחת תחת מתקפת יריות על ביתנו בגבעת האבות – נשמעים לכוחות הביטחון".

אלא שזמן קצר אחר כך התברר שלא היו דברים מעולם. היריות לא היו על ביתו של בן גביר, אלא בקרבת מקום, וההר הוליד בדיה. תחקיר מזורז גילה שאחד משני המחבלים הגיע אומנם לכניסה לשכונה, וביצע ירי לעבר שני ישראלים, שאחד מהם מת מאוחר יותר מפצעיו בבית החולים,

אבל הדברים שצייץ בן גביר, על ירי כביכול לעבר ביתו, התבררו כלא יותר מברווז עיתונאי שנועד להאדיר את שמו. כוחות הביטחון מיהרו להבהיר שלטענתו של גביר אין כל שחר, וכי הפיגוע לא כוון לביתו של חבר הכנסת או אל משפחתו, ובאתרי האינטרנט הזדרזו להסיר את הידיעה. אבל אמצעי התקשורת אינם יכולים לצאת בשלום מהאירוע המחפיר. לא רק משום שלא בדקו ביסודיות את הדברים, והסתמכו רק על ציוץ בטוויטר, אלא גם משום שלא טרחו לציין בהבלטה שנפלו קורבן לתרגיל מתוחכם, של מי שיישב בקרוב ליד שולחן הממשלה.

במהלך קמפיין הבחירות הודיע בן גביר במפורש שאם תוקם ממשלת ימין, הוא ידרוש את תפקיד השר לביטחון הפנים. לדבריו, הוא החליט על כך "בעקבות כמות גדולה של פניות משוטרים". גם ההצהרה הזאת היא לא יותר מפייק ניוז. אני משוכנע שמאות או אלפי שוטרים פנו לבן גביר כדי שיקבל על עצמו את התפקיד, כשם שאני משוכנע שאמירתו שמחבלים ירו לעבר ביתו הייתה נכונה.

אין ספק שגם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יודע מי הוא בן גביר האמיתי. נתניהו הוא זה שטווה את ההסכם בינו לבין בצלאל סמוטריץ', ועכשיו הוא מגלה שהטווה קם על יוצרו - ושהפקדת תיק ביטחון הפנים בידיו עלולה להצית מלחמת עולם. אם נוסיף לקלחת הזאת את דרישתו של סמוטריץ' לקבל לידיו את תיק הביטחון, האפשרות שעומדת בפני נתניהו היא להציע לבני גנץ לחבור אליו. או אז גנץ יוכל להישאר בתפקיד שר הביטחון, כשאת תיק ביטחון הפנים ניתן יהיה לתת למועמד מהמחנה הממלכתי.

אלא שכלל לא בטוח שגנץ יקבל את ההצעה ההיפותטית הזו, מה גם שנתניהו וגנץ חזרו והצהירו לפני הבחירות שאין שום סיכוי לשיתוף פעולה ביניהם. בפני גנץ ניצבת בעיה לא פשוטה שנוגעת לאמינותו. כמה ימים לפני הבחירות החליט יונתן בן ארצי, נכדו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל (שהיום הוא יום השנה ה־27 להירצחו), להצטלם בחברתו של גנץ, והודיע על תמיכתו במחנה הממלכתי.

בן ארצי האמין שגנץ הוא היחיד שיכול לפרק את גוש נתניהו ואף הבהיר כי "אני משוכנע מעל לכל ספק שגנץ לא יצטרף לממשלה עם ביבי אי־פעם שוב". ייתכן שבן ארצי קיבל הבטחה אישית וחד־משמעית מגנץ שהוא לא יהיה שותפו של נתניהו להרכבת הממשלה הבאה בשום מצב ובשום תנאי.

כעת עשוי גנץ לקבל החלטה שתשפיע על עתידו הפוליטי. אם יחליט להפר שוב את אמון הבוחרים ולהצטרף לנתניהו, יוכל לטעון כי הוא בא להציל את המדינה מהאפשרות שאיתמר בן גביר יהיה השר לביטחון הפנים, ובצלאל סמוטריץ' יהיה שר הביטחון. מה שבטוח: גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה ושותפו של גנץ למחנה הממלכתי, לא יצטרף לממשלה בראשות נתניהו ודרכיהם של השניים ייפרדו. ימים יגידו.

אתה חסר

איש הרדיו המיתולוגי יצחק (איציק) נוי ז"ל הלך לעולמו ב־19 במאי, י"ח באייר תשפ"ב. ביום שלישי השבוע, שהיה יום הבחירות לכנסת, ציינו חבריו ובני משפחתו חצי שנה למותו, בטקס לגילוי מצבה בבית העלמין הקטן במושב נטעים שבו נולד והתגורר עד יום מותו. לחבריו הרבים שבאו לטקס הוסבר כי הלווייתו של נוי ז"ל נערכה לבקשתו בחיק משפחתו. הוא נטמן כמה שעות לאחר מותו, וחבריו התבקשו לראות בגילוי המצבה כאילו כיבדו אותו בהלווייתו.

יצחק נוי (צילום: באדיבות המשפחה)
יצחק נוי (צילום: באדיבות המשפחה)

לאיציק היו שתי בקשות: שלא יינשאו הספדים אחרי מותו, ושלא ייקבר בארון, כיוון שכך נוהגים בנטעים. הוא הסתמך בבקשתו על פסוק מקהלת "הכל הולך אל מקום אחד, הכל היה מן העפר והכל שב אל העפר". דן כנר, יואל רפל ובני הנדל הנחו את הטקס המרגש בבית העלמין בנטעים, והשתתפו בו לצד חבריו גם אנשי רדיו וטלוויזיה מוותיקי רשות השידור.

לאחר הטקס נאספו חבריו בביתו, שם הוכרז על הקמת קרן להנצחת זכרו ופועלו של יצחק נוי ז"ל. הקרן, המתופעלת בידי קרן ראשון לציון לפילנתרופיה, תתמוך ותלווה סופרים ויוצרים, תנחיל ידע בהיסטוריה כללית, ותקדם יצירות וספרות מקורית עבור בני נוער. חבריו, אוהביו, ומאזיניו שמבקשים לתרום לקרן, יכולים לעשות זאת בדוא"ל: [email protected].