לא לפסקת ההתבגרות
יום אחד חלף מלמול של פליאה באולם בית המשפט העליון כאשר שופטת העליון אסתר חיות נכנסה לתפוס את מקומה. לראשה היה כיסוי ראש. היא התיישבה ולצדה שאר השופטים. "סירייסלי?", אמרו כתבי משפט זה לזה, ושתיים גם פלבלו בעיניהן.

בימים הבאים התברר שאכן, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות חזרה בתשובה. היא גם הוסיפה ה' לשמה ומעתה נקראה אסתרה חיות. מקורביה אמרו שהיא הוסיפה את האות לשמה כדי, כדברי המקורבים שהם היא, "להוסיף קדושה וטהרה, וכעת בפנינו אדם חדש, מעולה וטהור יותר".

היא החלה לומר "בעזרת השם" ו"אם ירצה השם" בפנותה אל הסנגורים והקטגורים, וגם בירכה "שהכל נהיה בדברו", לפני שהגישה אל פיה כוס מים בעת הדיונים הארוכים, והזעיפה פנים כאשר מישהו נכנס לאולם הדיונים בלי לנשק למזוזה. תוך הימים הבאים התברר שעוד ועוד שופטים של בית המשפט העליון חזרו בתשובה.

אחרי שאסתר(ה) חיות גם עברה לגור בהתנחלות צעירה בשומרון, התופעה התפשטה בקרב שופטי בית המשפט העליון, שרובם המוחלט התקרבו לדת. שופטי עליון רבים קנו בתים ועברו ליישובים כמו קדומים, יצהר, נריה, תקוע, פסגות. אומנם בתנאים פחות חלוציים מאשר הדוגמה האישית שנתנה הנשיאה, אבל אי אפשר לדרוש מכולם אותה רמה מוסרית. אהרן ברק, למשל, נכנע לתנאי נוחות ורכש וילה באריאל. גם הוא חזר בתשובה.

איך זה קרה? מה גרם לכל כך הרבה שופטי העליון להתחזק, להתחיל לקיים מצוות, ולחזור לערכי היהדות ולרוח החלוצית? לא ברור. האם התהליך הזה נבע מהארה פנימית? האם זו אופנה שפשתה בקרב שופטי העליון, או שמא זו הבשלה של מחשבה מעמיקה? קשה לענות על שאלה זו, אבל ברור שייתכן, וטבעי בהחלט, שבני אדם מתפתחים נפשית ולא תמיד נשארים בקיבעון של ימיהם המוקדמים.

יש הרואים את תחילת התהליך בפגישה של השופטים עם דמות מרשימה וכריזמטית, בעלת אינטלקט כובש, חתן פרס נובל ישראל אומן באחת מהשתלמויות השופטים בסופשבוע ארוך במלון במצפה רמון, שבו בילו יחד איתו בשיחות ארוכות כל השבת. האם זה גרם לכך? מי יודע. זה גם לא חשוב ומאוחר מדי לנתח. זה קרה. העובדה היא שרוב בית המשפט העליון מורכב כיום משופטים דתיים מתנחלים.

היו אנשים שטענו שמגמה זו עלולה להשפיע על פסקי הדין. אנשים כאלה הושתקו מיד. מה זה? ממתי עמדות אישיות או נטייה פוליטית של שופטי בית המשפט העליון משפיעות על פסקי הדין? די, נו.

נכון שלאחר השינוי הזה השופטים החלו לפרש את חוקי הכנסת כרצונם באופן קצת, איך לומר, אקטיבי משהו. בית המשפט העליון פסל חוקים של הכנסת שהיו עלולים לגרום להפעלת תחבורה ציבורית בשבת או לעמוד בדרכה של השאיפה היהודית הבריאה להתנחל בארץ האבות. לכן, למשל, אסר בית המשפט העליון פינוי של נערי גבעות, למרות החלטת הממשלה לפנות אותם, אבל זה הרי טבעה של הפרדת הרשויות. אסור לפגוע בשום אופן בכוחו של בית המשפט העליון.

"צריך פסקת התגברות!", צווחו באופן וולגרי כהרגלם מפגיני שמאל בצמתים. "לא ניתן לבית המשפט להחליט במקום הכנסת והממשלה!" היו הכותרות בעיתוני השמאל ובטורי עיתונאי השמאל, הנה ציטוט אופייני מאחד מהמאמרים: "צריך להכניס שופטים אחרים לבית המשפט. הפוליטיקאים הם אלה שצריכים למנות שופטים ולשלוט בוועדה למינוי שופטים, ולא השופטים, כי לא ייתכן שהשופטים הנוכחיים ימנו עוד שופטים ימניים בצלמם ובדמותם".

כאשר שופטי העליון פסלו חוקים שמטרתם להיטיב עם הלהט"ב, גברו דרישות לריסון בית המשפט העליון, ואף קראו בהפגנות לעלות עליו עם שופלדוזר בהקדם. ברור שקולות כאלה ידוכאו ביד קשה, ובחקירות משטרה, אם צריך. ידוע לכל כי למען הדמוקרטיה הישראלית, היקרה לכולנו כל כך, יש לשמור על מעמדו העליון הבלתי מעורער של בית המשפט העליון.  

סרט תקופתי
קצת מוזר. מדוע על סרטים שמתרחשים בתקופה שבה הייתי בן 20, כותבים בביקורות: "סרט תקופתי"?

רפואת מומחים
הרגיש כאב קל באצבע השנייה ליד הבוהן ברגל ימין. הוא בדק ומישש וגירד ומיסז׳ וזה לא עבר גם למחרת. הוא הלך לרופאה שלו ואמר לה. היא ענתה: "זה לא השטח שלי, תלך אולי לאורתופד". הוא הלך לאורתופד, והאורתופד אמר: "אצבעות כף הרגל זה לא התחום שלי, תלך לרופא אצבעות כף הרגל".

הוא פנה לרופאה לאצבעות כף הרגל ואמר לה: "דוקטור, האצבע השנייה מהבוהן כואבת". היא ענתה: "האצבע השנייה מהבוהן זו לא ההתמחות שלי. לך לרופא של האצבע השנייה מהבוהן".

הוא הביט באינטרנט וראה שיש רק שני רופאי האצבע השנייה מהבוהן באזור שלו, ואילו במרכז היו 20. אחר כך אומרים שהפריפריה לא מופלית לרעה. במרכז היה אפילו פרופסור לאצבע השנייה מהבוהן ברגל ימין.הוא החליט ללכת על הפרופסור, כי האצבע לא הפסיקה לכאוב. כשהוא התקשר, אמרה לו המזכירה שהפרופסור מומחה לאצבע השנייה מהבוהן בכף רגל ימין נשים.

"אולי את יכולה להמליץ לי על מומחה לאצבע השנייה מהבוהן בכף רגל ימין גברים?", הוא שאל. "לא", היא אמרה, "יש לי רופא לאצבע השנייה מהבוהן בכף רגל ימין ילדים, אבל אני לא מכירה רופא של האצבע השנייה מהבוהן בכף רגל ימין גברים. אתה רוצה אולי רופא אף־אוזן־גרון מומחה לשיער שצומח באוזן? יש לי רופא נהדר כזה, לאוזן שמאל". לא, השיער באוזן שמאל בסדר אצלו, אבל הוא צריך רופא לאצבע השנייה ליד הבוהן ברגל ימין גברים. מישהו יכול להמליץ?

פינת השלולית
יש צפרדעים שמפרישות חומר רעיל, ויש צפרדעים שמפרישות חומר ממכר. כאלה שכל המים בשלולית סביבם נעשים גם רעילים וגם ממכרים. אני מציע לנסיכות להתרחק משם. והלב נשבר לי לראות שיש נסיכות שדווקא נמשכות רק לשלוליות כאלה.