כוח להשחית

מדהים לראות את הציבור האיראני האמיץ מורד בשלטון האימים של האייתוללות, נגד הצ'אדור ודיכוי הנשים, בעוד אצלנו מתחיל תהליך הפוך. יהדות התורה הגישה טיוטת הצעת חוק שתאפשר להפריד נשים וגברים במרחב הציבורי, גם לא באירועים סגורים לחרדים בלבד. מדרון חלקלק ומסוכן מאין כמותו.

זאת ועוד: בימי הממשלה היוצאת הושג מתווה בין משרד האוצר לחסידות בעלז, מתווה שכולו תקווה גדולה: בעלז תלמד ליבה במוסדותיה, ותקבל הקצבות מוגדלות לאותם מוסדות. מצב קלאסי של win־win, כל הצדדים זוכים. בעקבות בעלז, נוצר תור של חסידויות ותלמודי תורה שרצו להצטרף.

זה היה המפתח להצלת כלכלת ישראל בטווח הבינוני והארוך. החרדים ידעו ששעתיים אנגלית ומתמטיקה לקראת ערב, לא יפגעו ברמת התלמידים בכל הקשור ללימודי הקודש, אבל כן יעניקו להם את היכולת לפרנס בבוא העת את משפחתם, לצאת ממעגל העוני ולתרום גם למשק הישראלי. "האדמו"ר שלנו רצה את זה מאוד, הוא הבין את החשיבות של זה", סיפר לי אתמול חסיד בעלז, "דע לך שאנחנו מאוד פגועים ומאוכזבים ממה שקרה כאן".

זה מה שקרה: "גדולי הדור" הליטאים התנגדו למתווה בעלז. הם איימו לרוץ בבחירות בנפרד. זה יכול היה לגרום לאובדן קולות במחנה ההימלטות מאימת הדין של נתניהו. כדי לא לאבד אפילו קול אחד או שבר של מנדט, שינס נתניהו מותניים והבטיח לבעלז ולכל שאר החרדים שיכפיל להם את הקצבאות גם בלי ליבה, מיד אחרי הבחירות. העיקר שירוצו ביחד. כך היה. הם רצו ביחד. עכשיו הם מקבלים מיליארדים. ליבה הם לא ילמדו, אבל נתניהו יוכל להימלט מאימת הדין. "גדולי הדור" הליטאים חשבו יותר על ירושלים ד'ליטא (כך כונתה פעם וילנה), מאשר ירושלים שלנו. נתניהו חשב על עצמו. אנחנו נותרנו לגורלנו.

זה לא הכל. זה אפילו לא הרוב. הם הולכים להעביר פסקת התגברות ברוב מינימלי, שתעניק לממשלה כוח אבסולוטי להשחית, רק כדי שאפשר יהיה להעלים את עקרונות היסוד של הדמוקרטיה. עקרון השוויון? יוק. בג"ץ לא יוכל לפסול חוק שיעניק פטור מגיוס לחרדים, כי החרדים יצפצפו עליו, בגיבוי הממשלה והכנסת. הפראיירים ימשיכו להתגייס, ללמוד, לעבוד, לייצר, להפריח את הכלכלה ולממן את המחצית השנייה של הציבור.

הם הולכים לשנות את חוק השבות ולבטל את סעיף הנכד. גם כאן, מדובר בשינוי סדרי עולם, בשינוי מדיניות שנקבעה על ידי אבותינו, שהיא המפתח שהביא להצלחה ולפריחה הנוכחיות. העובדה שכל מי שדם יהודי בעורקיו (אב או סב יהודי) יכול להצטרף לעם היהודי, לעלות ארצה, להתגייר, להתגייס, ללמוד, לעבוד, להיות חלק מאיתנו. האנשים האלה נחשבים יהודים במולדתם. הנאצים היו שולחים אותם לתאי הגזים עם כולנו. אבל עכשיו רוצים להדיר אותם. לנעול את השערים בפניהם. מעניין אם באותה הזדמנות ישיגו מי שיתגייס ויעבוד במקומם.

אבל יש גם בשורה טובה: משה גפני בישר אותה השבוע בוועידה כלשהי. יש לו פתרון: "שחצי העם ילמד תורה וחצי ישרת בצבא", הציע. בדקתי את המספרים. מסתבר שההצעה הזו כבר יושמה. בגילי בית ספר יסודי, מחצית המחזור לא מתגייסים (חרדים וערבים). הבעיה היא שהדמוגרפיה לא שוקטת על שמריה. בעוד חמש, עשר, 15 שנה, המחצית המשרתת (והעובדת, ומשלמת המסים) תצטמצם לשליש. מה נעשה אז, מר גפני? אולי בכל זאת תקימו חיל תורני שישמור על הסדר ביהודה ושומרון? בעזרת השם תוכלו לעשות את זה במקומנו, לא? כי בקרוב, לא תהיה לכם ברירה.