"אף אחד לא יודע מהי דעתו הפוליטית של אביב כוכבי", אמר חברו ומפקדו לשעבר עמוס בן חיים (יוסי יהושוע ב"ידיעות אחרונות"). האמת היא שהשיוך הפוליטי של הרמטכ"ל היוצא או דעותיו והאידיאולוגיה שלו אינם מעניינים ולא חשובים. מה שחשוב ומעניין הוא כיצד הפעיל כוכבי את צה"ל ואת מי שירתה הפעלת הצבא תחת פיקודו. מבחינה זו הרמטכ"ל היה מגדולי הסייענים לעליית ממשלת הימין ולהמשך החיכוך המדמם והנפיץ בלבנון, סוריה, איראן, הגדה והרצועה.

אני מעריך שכל זה קרה לא מרצונו של כוכבי ולא בטובתו. אולי המצב הזה היה בלתי נמנע. צבא במדינה דמוקרטית כפוף לדרג הפוליטי - וכוכבי כחייל נאמן ביצע את המדיניות של הפוליטיקאים, מבנימין נתניהו עד יאיר לפיד, וצה"ל הרי קטן מדי ולחוץ בכוח אדם מכדי למנוע חדירת מחבלים בכל הגזרות וזליגת קיצונים יהודים לשורותיו.

ועדיין, יש צומת אחד שבו הכישלון של כוכבי הדהד מיום שנבחר בינואר 2019 עד להכרעה בבחירות: במקום שבו היה עליו להגן על צה"ל מפני עבריינות של חיילים וקצינים במגעיהם מול האוכלוסייה היהודית בשטחים, הוא נהג להטיף במקום להחטיף.

קו פרשת הדם שממנו החל צה"ל במצעד לעבר אירועים שפגעו בלגיטימיות שלו שורטט בחברון במרץ 2016. שני פלסטינים שניסו לדקור חיילים, נורו. אחד נהרג מיד, השני שכב פצוע. כאשר החיילים המעורבים ישירות בירי היו בהמתנה לפינוי הגופה, הגיע החובש אלאור אזריה אל הפצוע וירה בראשו. כל צמרת הפיקוד, מדרגי השטח עד לרמטכ"ל ולשר הביטחון, גינו את מה שהצטייר כרצח. הרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט ("זה לא צה"ל, ואלו לא ערכי צה"ל") בחן את הממצאים והורה לחקור ולמצות את הדין עם היורה.

תחילה הצטרף ראש הממשלה נתניהו למגנים ("מה שקרה בחברון אינו מייצג את ערכי צה"ל"). אך כשהגיעו ההדים מ"השטח" הימני לאומני־דתי, חזר בו והתקשר לעודד את הוריו של אזריה. בין המפגינים היותר קולניים לטובת אזריה היה אחד, איתמר בן גביר, בין השאר עורך דינו של שורף המשפחה הפלסטינית מהכפר דומא ("הוא הודה רק משום ששב"כ עינה אותו"), ששימש גם כיועץ תקשורת של ח"כ מיכאל בן ארי מעוצמה יהודית. סקר של מינה צמח בנושא אזריה העלה כי 68% התנגדו לביקורת שהשמיעו שר הביטחון והרמטכ"ל כלפי החייל ורק 21% תמכו במשה (בוגי) יעלון. רוב של 74%־82% ברשתות היהודיות היו בכיוון תמיכה בחייל היורה, 18% נגדו. סקר חברת החדשות בנושא העלה כי 57% מהציבור התנגד למעצר אזריה ורק 5% מהציבור הגדיר את הירי כרצח. בסקר קול ישראל, 66% מהציבור היהודי תמך בשחרורו ובסגירת התיק נגדו.

ב־2016, כמה חודשים אחרי האירוע, הלך יעלון הביתה והותיר את נתניהו כראש ממשלה ואת אביגדור ליברמן (שתמך באזריה כשהיה שר החוץ) כשר הביטחון החדש. אבל עד אז כבר נפרץ קו ההגנה על צבא ההגנה לישראל כצבא ולא מיליציה. לא שצה"ל באמת היה הצבא הכי מוסרי בעולם, ממש לא. אלא שהיו קווים אדומים שהוקפד עליהם מטעמים של מסורת צה"לית שנבעה מכבוד עצמי, טראומות שואה שבה חוסלו יהודים באשר הם יהודים, שמירת צלם כמורשת הומנית וחשש מבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג. נחשו מי ניהל באותן שנים את המדינה ו"הנחה" את הצבא.

אומר ואומר ואומר

ביום שבו נערך טקס העברת נס או שרביט הרמטכ"ל מאיזנקוט לכוכבי מצאתי עצמי מלווה את הטקס בשידור חי בערוץ כאן 11. את כוכבי לא הכרתי, למעט מעקב שגרתי חפיפי אחר התקדמותו וכמה סיפורים אקראיים של כאלו שמכירים אותו. הרושם היה שזהו עוד מוצר שעלה במהלך שירות מבית היוצר של הצנחנים. לא רפול (רפאל איתן) אבל גם לא אמנון ליפקין שחק. במהלך נאומו השמיע כוכבי את הטקסטים המקובלים, ביניהם משפט על כוונתו לבנות את צה"ל כ"צבא קטלני".

חרף אווירת ההקשב המקובלת במצבים מעין אלה ובשידור חי, שיסעתי את דבריו (באולפן) ותהיתי למה הרמטכ"ל, שזה עתה קיבל ג'וב שבחלקו הוא ניהול מושכל ומכיל של אירועים אלימים, עושה שימוש במונח "קטלני". לקראת סיום שירותו מסתבר שמי שתרגם את דבריו מילולית ויומיומית היו "חייליו" של אלאור אזריה, שהפכו לצבא בתוך צבא וכיום יש להם מפקדים משלהם, קטלניים כמוהם.

אצל הרמטכ"ל היוצא כוכבי היה תמיד משהו לא פתור ונדמה לי שאף אחד לא הצליח לפענח אותו. מעין ממד נוסף של נוקשות שמנעה ממנו לגעת באורח מדויק ויעיל בנושאים שלא היו נוחים לו, או לפעמים יציאות אקראיות של הפגנת עליונות שהרתיעה מקורבים ומנעה ממנו סביבה מייעצת ותומכת. מדובר, רק כדי להסיר ספק, ברכילויות יד שנייה ובפסיכולוגיה בגרוש ששפטו את החלטותיו. בראיון ל"ידיעות אחרונות" אמר חברו של הרמטכ"ל: "בהרבה מקרים כוכבי בוחן את המבצע בשאלה האם הטיל פגע או לא, ולא בתמונה האסטרטגית הרחבה יותר".

כשאותו חבר מדבר על "אסטרטגיה רחבה יותר", הוא בעצם מכוון לכך שהרמטכ"ל בישראל 2022 חייב להיות איש פוליטי - גם אם איש לא יוכל להצביע לאיזו מפלגה הצביע כוכבי. העניין הוא אינו אידיאולוגי אלא מעשי: רמטכ"ל שאינו מונע או שמתיר אלימות מיותרת של מתנחלים וחיילים כנגד פלסטינים, רמטכ"ל שלא מקיים החלטות של ממשלה שהורתה לפנות מאחזים שהם ממזרים ובלתי חוקיים מעצם הולדתם - הוא רמטכ"ל פוליטי, או רמטכ"ל חלש שעוסק בעיקר בהנחיות ולא בפקודות שהמפר אותן חייב בעונש.

בכנס בהשתתפות מג"דים ביהודה ושומרון, הורה כוכבי "למנוע את הפשיעה הלאומנית היהודית בנחישות". מול קצינים שעברו מסע הכפשה לאחר שחייל תועד מקלל פעילי שמאל ונשלח לכמה ימי מחבוש, אמר כוכבי: "לא נאפשר לאף פוליטיקאי להתערב בהחלטות פיקודיות". לאחר שבן גביר הכריז בכנסת שכליאת החייל המקלל היא חציית קו אדום והעברת מסר של פגיעה בחיילי צה"ל, אמר כוכבי כי "לוחמים ומפקדים בגזרות הלחימה נדרשים להתמודד עם מצבים מורכבים והם ראויים להערכה", והבהיר: "ההתמודדות הזו של המפקדים בשטח חפה מכל שיקול פוליטי, וגם אם נעשות טעויות - הן צריכות להתברר ולהתנהל בתוך הצבא והמסגרות המתאימות".

התשובה בשטח: עונשו של החייל המקלל קוצר מעשרה ימי מחבוש לשישה ימים.