ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל היה זה שטבע את המשפט "בפוליטיקה אתה פעם למעלה ופעם למטה, אבל חשוב שתישאר תמיד על הגלגל". שרון, שניחן בתבונה פוליטית, ידע לזהות את המרשם הנכון כדי לשרוד בפוליטיקה. נזכרתי בדבריו של שרון כשבדקתי לאן נעלם יולי אדלשטיין, שנחשב עד לא מזמן לאחד האנשים המרכזיים בליכוד.

הפופולריות הרבה שצבר אדלשטיין הביאה רבים בעבר לשאול מדוע לא התמודד מול יצחק הרצוג על תפקיד נשיא המדינה. אדלשטיין, שהגיע למקום הראשון בפריימריז לליכוד בכנסת ה־21, הוצב במקום השני ברשימה לכנסת. מי שנחשב לדמות ציבורית אהודה, צלל כעבור זמן לא רב למקום ה־18 בבחירות המוקדמות, מה שהביא לירידה תלולה בכוחו הפוליטי.

קשה לקבוע חד־משמעית מה הייתה נקודת השבר הפוליטית הראשונה בין בנימין נתניהו לאדלשטיין. יש מי שזוקפים זאת להצהרתו של אדלשטיין, שהודיע שבכוונתו להתמודד על ראשות הליכוד מול נתניהו. אחרים טוענים שמערכת היחסים בין השניים נסדקה כאשר ראש הממשלה נתניהו החליט לנאום בטקס השאת המשואות בהר הרצל בירושלים, למרות התנגדותו של יו"ר הכנסת.

אדלשטיין דרש מנתניהו לשמור על כללי הטקס, שבמסגרתם יו"ר הכנסת הוא הנואם המרכזי היחיד באירוע וראש הממשלה אינו נוכח בטקס וגם לא בקרב קהל המוזמנים. אלא שנתניהו לא ויתר ונשא נאום שהיה ארוך בשש דקות מזה של אדלשטיין. נוסף לכך הוא השיא משואה משותפת עם יו"ר הכנסת, מה שהביא למתיחות חסרת תקדים בין השניים.

גם החלטתה של אירינה נבזלין, רעייתו של אדלשטיין ובתו של איש העסקים ליאוניד נבזלין, להתמודד על תפקיד יו"ר הסוכנות מול מועמדו של נתניהו, לא תרמה להרגעת היחסים בין השניים. לא ברור איזה תפקיד מייעד ראש הממשלה הנבחר לאדלשטיין בממשלתו החדשה. סביר להניח שהוא לא יוכל להתעלם מהכוח שצבר יריבו, אף שאיבד הרבה מכוחו בפריימריז האחרונים, כשם שסביר להניח שנתניהו לא יציע לאדלשטיין תיק בכיר. ההערכה היא שמדובר בתפקיד שר התפוצות, שבו מכהן כעת נחמן שי.

ואדלשטיין? מעדיף להמתין בשקט ולהסתפק בתיקון חוק השבות. הוא יודע שהתקפות על נתניהו לא יקדמו את סיכוייו. גם הוא מבין כנראה שאם הדברים היו תלויים ביו"ר הליכוד, הוא מזמן לא היה על הגלגל.

מהר מהצפוי

ירח הדבש בין המפכ"ל, קובי שבתאי, לשר המיועד לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר, הולך להיות כנראה קצר ביותר. מי שצפה השבוע בדיון המיוחד בכנסת על שינוי פקודת המשטרה, לא יכול היה שלא להתרשם מכך שבן גביר הוא יותר נער גבעות מאשר שר שראוי שיפקח על עבודת המשטרה.

המפכ"ל שבתאי מפתיע לטובה, אין לו כוונה להתקפל ובוודאי שלא להתפטר. בן גביר לא יודע, ולא יכול לדעת, אילו הנחיות קיבל המפכ"ל שבתאי מהשר הנוכחי עמר בר־לב, אבל העובדה הזאת לא הפריעה לו להטיח במהלך הדיון ששבתאי קיבל הנחיות פוליטיות מהשר הממונה.

מי שרק לפני זמן לא רב – ערב הבחירות - היתל בכל אמצעי התקשורת וטען כי "משפחתי נמצאת כרגע מאובטחת תחת מתקפת יריות על ביתנו בגבעת האבות. נשמעים לכוחות הביטחון", מעולם לא התנצל על הספין. ולכן, בעיניי בן גביר לכאורה אדם לא אמין, שתפקיד השר לביטחון הלאומי ענק למידותיו. מולו ניצב מפכ"ל מכהן שמתגלה כמי שנחוש שלא להתפטר מהמשטרה. צריך לקוות שיתמיד בכך.

יש כבוד

בשביל כבוד צריך לעבוד, אבל שר האוצר לשעבר משה כחלון לא התאמץ יותר מדי כדי לזכות בכבוד ששמור בדרך כלל לאנשים לאחר מותם. ועדת השמות של עיריית אופקים החליטה לקרוא לכביש החדש בין אופקים לשדה תימן על שמו של שר האוצר לשעבר, בנימוק מעורר גיחוך עוד יותר מעצם ההחלטה: כחלון העניק סיוע בקידום סלילתו של הכביש, בעת שהתנהל מאבק בין ראש עיריית אופקים איציק דנינו, לבין בצלאל סמוטריץ', שכיהן באותה עת כשר התחבורה.

אסור לטעות. כחלון לא מימן את הכביש מכספו הפרטי, אלא על חשבון הקופה הציבורית, כפי שעשה עשרות או מאות פעמים במסגרת תפקידו כשר האוצר. כמובן שכחלון יכול היה להודיע לעיריית אופקים כי הוא דוחה את ההצעה ההזויה - שבעיניי נתפסת כחנופה עלובה (כפי שעשה זאת למשל גדעון סער, בעת כהונתו כשר הפנים, כשדחה כוונה לקרוא על שמו רחוב באור יהודה), אבל במקום זאת הוא התייצב לטקס, שבמהלכו הזכיר לכולם מה באמת חשוב בעיניו, כשאמר: "זה כבוד גדול בשבילי, ובכלל לא מובן מאליו". וכך הוכיח כחלון הצנוע הידוע, שהוא אוהב כבוד - ואם אפשר אז כמה שיותר.

עמוד שדרה

על ניצב בדימוס משה מזרחי, שהלך השבוע לעולמו, אפשר לומר ללא היסוס שעל פי התנהלותו ניתן לייצר פלס מים. מזרחי, שכיהן כראש אגף החקירות, ושימש כחבר כנסת במשך שנתיים וחצי, התייחס לפני מותו לסערת החוק שמכפיף את המשטרה לשר לביטחון הפנים וכתב בפוסט האחרון שפרסם בפייסבוק מעין צוואה: "עכשיו הכל תלוי בעמוד השדרה של מובילי המערכות, ה'סיביל סרבנטס', עד כמה עמוק יהיה הנזק עד שהאור יחזור למקומותינו".

משה מזרחי ז''ל (צילום: פלאש 90)
משה מזרחי ז''ל (צילום: פלאש 90)


מזרחי ז"ל היה איש שפיו ולבו שווים. התנהלותו בכמה פרשיות נתפסה כבעייתית משום שלא כיבד צווים של בית משפט, וננזף על כך. אין שום סיכוי שהוא והשר המיועד לביטחון לאומי היו מצליחים לעבוד יחד, כשם שאין סיכוי שהוא היה נשאר במשטרה יום אחרי מינויו של איתמר בן גביר לתפקיד.