שני פיגועים קשים שבוצעו על ידי מחבלים ערבים ישראלים במרץ השנה, בבאר שבע ובחדרה, סימנו במידה רבה את תחילתה של ההסלמה הביטחונית הנמשכת זה כתשעה חודשים. לעומת מרבית הפיגועים שהגיעו לאחר מכן ובוצעו על ידי פלסטינים בערי ישראל, ביו"ש ובעיר העתיקה בירושלים, אשר התרחשו על רקע המאבק הלאומי הישראלי־פלסטיני, שני הפיגועים הראשונים בוצעו על ידי מחבלים שראו עצמם כחלק מרעיון המדינה האסלאמית.

החשש בישראל משני הפיגועים הראשונים שבוצעו על ידי ערבים ישראלים, כהמשך לזיכרונות הקשים ממבצע שומר החומות והמהומות בערים המעורבות, היה מפני מגמת הסלמה מצד קיצונים בחברה הערבית - מה שעלול לבוא לידי ביטוי בעלייה בהיקף המעורבים בטרור בקרב ערבים ישראלים ובעלייה בהיקף הפיגועים המבוצעים על ידי ערבים ישראלים. לפי הנתונים עד כה, למרות המתיחות החברתית השוררת בין יהודים וערבים - המספרים עדיין נמוכים גם בעשור האחרון.

זירת הפיגוע בחדרה (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
זירת הפיגוע בחדרה (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)


לאחר הפיגועים הראשונים, פעילות של השב"כ נגד פעילים מוכרים של המדינה האסלאמית שלא היו תחת מעקב מודיעיני מספק, כמו גם ביקורת חריפה במגזר הערבי בישראל נגד הצטרפות או פעילות תחת דגל המדינה האסלאמית, בלמו באופן יעיל את המשך המגמה.

לפיגועים הללו היה אולי חלק ביצירת האווירה שתרמה להסלמה גם ביו"ש, אבל מדובר בתופעות אחרות לחלוטין. לאחר חודשים ארוכים של שקט יחסי בגזרת הטרור מקרב ערביי ישראל, הפיגוע שנכשל בכפר קאסם מדליק שוב נורות אדומות. מדובר באירוע חריג המתרחש בלב היישוב שבו מתקיים מרקם חיים משותף ליהודים וערבים על בסיס יומיומי.

אם כחלק מהמאבק הפלסטיני, אידאולוגיה אחרת או סתם רצון לרצוח שוטרים, הפיגוע בסוף השבוע תוכנן כך שהוא אמור היה להסתיים במספר שוטרים הרוגים במארב שביקש המחבל להניח לשוטרים שהזעיק בדיווח שווא על אלימות. המניע של המחבל עדיין אינו ברור. עד לסוף השבוע האחרון, למרות גל ההסלמה ביו"ש ושני הפיגועים הקטלניים הראשונים שבוצעו על ידי ערבים ישראלים, המתיחות לא גלשה לשטחי ישראל, ואם היו מגמות כאלה - הן נבלמו.

השבוע האחרון עמד בסימן של הסלמה נוספת בפשיעה האלימה בחברה הערבית בישראל. חיסולים, רציחות וסגירת חשבונות על בסיס יומיומי. במציאות כזו, גם התפר שבין פשיעה להתגברות טרור עלול להיות חמקמק במיוחד, ובכל מקרה, בשתי המגמות הללו צריכים לרכז את המאמצים הנדרשים.

ערב השבעת הממשלה החדשה האתגרים הביטחוניים לא צפויים להיות פשוטים יותר, ופתרונות קסם הם טובים רק כהבטחות בחירות. למרות סוף שבוע שקט באופן יחסי, כל הסימנים בשטח ביו"ש מצביעים על חוסר יציבות ביטחונית שתלווה אותנו גם בחודשים הקרובים, והסוגיה הפלסטינית תעסיק את הממשלה הנכנסת במשרה מלאה בהתמודדות מול טרור, ניהול מערכת יחסים מאוד מורכבת עם הרשות הפלסטינית.
גם בזירה הבינלאומית ויחסי החוץ, הסוגיה הפלסטינית צפויה לתפוס חלק ניכר מהעיסוק המדיני של ישראל מול האמריקאים ומול מדינות וגופים בינלאומיים נוספים.

את הפיגוע בכפר קאסם ניתן לאפיין בשלב הזה כאירוע חריג ונדיר מאוד, שאינו מעיד על הכלל, אבל יש בו כדי לסמן את האיומים הקיימים בהסלמה ביחסים שבין השלטון בישראל למגזר הערבי, שאותו עלולים קיצונים מוסתים לתרגם גם לשפת הפיגועים.