יותר משנה וחצי עברו ממבצע שומר החומות ברצועת עזה. למרות סבב הסלמה קצר ונקודתי נגד הג'יהאד האסלאמי, שבו חמאס נותר על הגדר ולא התערב בעימות, האינטרסים של שני הצדדים הובילו, כך נדמה היה, לתקופה השקטה ביותר מאז ההתנתקות.

פיגוע כמו זה שסוכל לפני שבועיים על ידי השב"כ, שמקורו בתכנון הכוונה, גיוס והדרכה מרצועת עזה, עלול להוביל להסלמה מיידית ברצועה. על פי תרחיש שהוא לא מאוד פרוע, פיגוע כזה עלול לגבות קורבנות ונפגעים בשטח ישראל או ביהודה ושומרון, ולהוביל לתגובה ישראלית נגד מטרות טרור ברצועה.

את המסר הזה לא בטוח שבישראל מעבירים לרצועת עזה באופן ברור מספיק, והמנהיגות ברצועה לא מבינה. המסר צריך להבהיר כי פיגוע תופת בישראל יוביל להשלכות ולתג מחיר כבד ברצועה.

חמאס, שמבין היטב כי חידוש ירי הרקטות מהרצועה יגביר את הלחץ הצבאי של ישראל נגדו, מעדיף כרגע את השקט - המשרת אותו לשיקום והתעצמות היכולות הצבאיות שנפגעו במבצע שומר החומות.

במערכת הביטחון אצלנו סבורים כי השקט בדרום, מעבר לשיקולים פרגמטיים של חמאס, שמעדיף כרגע להתמקד בשיקום הכלכלי של הרצועה לצד התעצמות צבאית, הוא גם פרי ההרתעה הצבאית שהועמקה בעקבות המבצעים האחרונים ברצועה.

מבחינת חמאס, ערעור המצב הביטחוני באיו"ש, החלשה ופגיעה במעמד הרשות הפלסטינית באמצעות ביצוע פיגועים כנגד מטרות ישראליות משמר את מעמדו של הארגון כמי שעמד בחזית ההתנגדות.

בפיגוע האחרון שסוכל, ודבר פרסומו נחשף כעת על ידי השב"כ, היד המכוונת והמתכננת מובילה לשיתוף פעולה בין פעילי טרור מוכרים מוועדות ההתנגדות ושהדאא אלאקצא ולא לחמאס באופן ישיר. אך למרות זאת, במציאות שבה הארגון שולט באופן בלתי מעורער ומונע ברצונו גם ירי רקטות מצד ארגוני טרור אחרים, סביר להניח לכל הפחות שבחמאס הכירו את ההתארגנות, שכללה גיוס כספים לטובת פעילי טרור בצפון השומרון והדרכתם.

יתרה מזאת, בשנה האחרונה חמאס עצמו לא נזקק לעבודת שירות של ארגוני טרור אחרים על מנת לנסות ולהוציא אל הפועל בעצמו פיגועים באמצעות הכוונה, מימון והדרכה של פעילי טרור באיו"ש או במזרח ירושלים.

דבר אחד בטוח - מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר ומפקד הכוח הצבאי מוחמד דף אמורים לזכור היטב כי פיגוע קשה באיו"ש או בישראל מסתיים לרוב בעוד סבב הסלמה ברצועת עזה.