בלשכת ראש הממשלה נתניהו הלחץ גובר והולך. הפגנת הענק במוצאי שבת הקרובה נגד ההפיכה המשפטית עושה את שלה ומגבירה את מפלס החרדה בסביבת נתניהו. ראש הממשלה חיפש בדחיפות ספין שיוכל להסיט את הסיבות להפגנה מראש סדר היום וגילה מחדש את יוקר המחיה.

מקפיאים את עליות המחירים: התוכנית הכלכלית של נתניהו וסמוטריץ'

הוא כבר התמחה בזה. במחאה החברתית ב-2011 הוא מיהר להקים את ועדת טרכטנברג והסיט את האחריות למחירי הדיור לטייקונים. כשמחירי הנדל"ן זינקו הוא פצח בתכנית מחיר למשתכן לדיור מוזל וגיבה את כחלון. הפעם נצמד לנושא יוקר המחייה בעילה שהוא מקיים את הבטחת הבחירות.

איך לא נמאס לו מכל אלה. בהשקפתו הכלכלית המקורית נתניהו רחוק מלהאמין בצעדים פופוליסטיים מלאכותיים שאינם מצמיחים את הכלכלה. מאז החל משפטו, כל השקפת עולמו באשר היא נזרקה לפח והוא נמצא בעיצומה של מלחמת הישרדות. הוא אמור לדעת היטב שהקפאת מחירים כמוה כאספירין לחולה סרטן. זאת לא תכנית חירום כפי שכינה אותה שר האוצר אלא תכנית פריסת תשלומים כמקובל בכרטיסי אשראי. היא לא תפתור את בעיית האינפלציה או המחירים. 

זה יקרה רק אם יהיו רפורמות ארוכות טווח. בעיית יוקר המחייה אינה נעוצה במחירי הפלאפל כפי שציין ראש הממשלה אלא במחירי התובלה, עלויות האנרגיה העולמיות והמיסים על מוצרי המזון. שר האוצר בצאלאל סמוטריץ' חושב כלכלית כמו נתניהו הוא ימינה ממנו. למרות שהוא מאמין בחסדי תורה המדובר בשר אוצר אחראי המבין את אחריותו כמופקד על הקופה הציבורית. "כלכלה אינה שליפה מהמותן" שב וציין אתמול סמוטריץ'. 

אלא שגם הוא נאלץ להתיישר ולאפשר למכור לציבור לחם ושעשועים. הצעדים שעליהם הוכרז לפני שעה קלה הם חלק ממאמץ ההיחלצות מהתסבוכת המשפטי שלו. היא גם נועדה להשיב את אמינותו שהלכה לאיבוד מזמן. על כך הציבור מתקומם ומפגין. חבל שחוץ מההסתדרות, הציבור אדיש בכל הנוגע ליוקר המחייה ולא יוצא לרחובות.

התכנית שנחשפה כוללת שפע של 'הקפאות' אך שום צעד כלכלי מעודד צמיחה למעט אולי הארכת נקודות הזיכוי להורים עובדים. הייתי מאוד שמח לשמוע למשל על תכנית לעידוד חרדים להשתלבות במעגל העבודה אבל זה לא קרה ובטח לא יקרה בממשלה הנוכחית. מה שהתבשרנו אתמול היה כצפוי הקפאה חלקית בשיעור 70% מחירי החשמל (יעלו ב-2.5% בלבד במקום 8.2%), לגבי עסקים קטנים היא יישארו ללא שינוי. חברת החשמל תאלץ לספוג את התייקרויות שיפרסו לאורך השנים ואת המחיר ישלמו הילדים שלנו.

מחיר הבנזין יופחת ב-10 אגורות לליטר אבל לא יהיה ברור מה עם נהגים שכבר שילמו מתחילת החודש תוספת של 9 אגורות לליטר. הארנונה שכבר עלתה ב-1.4% תוקפא והרשויות המקומיות יקבלו את הפיצוי (דרך מענקי איזון) רק לאחר אישור התקציב. עוד מדובר על הקפאה של 70% מההתייקרות בתעריפי המים שעלו ב-3.5%. הצעדים הללו עם כל הכבוד לא הם שיורידו את האינפלציה כי הם כאמור לא מחוללי האינפלציה.

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

ומה קורה עם התחייבות הבחירות לשכר לימוד חינם לגילאי 0-3 שעולה כ-10 מיליארד שקל או העלאת השכר המבוטחת של 20% לשכר החיילים? כל אלה יאלצו להמתין עד להודעה חדשה שזה עד מחצית 2023 כי בהעדר תקציב אין כסף לממן אותם.  גם מימון התכניות יעשה באמצעות לוליינות פיננסית. בהעדר תקציב תעשה שימוש בכספי קרן מס רכוש  (בהיקף 2.5 מיליארד שקל). ומה עם הורדת יוקר המחייה בתחום הדיור שהוא לב יוקר המחייה? בינתיים המדובר בהבטחות שנותרו על הנייר.

הובטח ששאר החלקים בתכנית להורדת יוקר המחייה יופעלו במסגרת חוק ההסדרים שיאושר רק במאי-יוני. ככל הנראה המדובר בעידוד נוסף של פתיחת התחרות, הקלות רגולטוריות במיוחד לעסקים קטנים ובינוניים. אשרי המאמין שזה יקרה.