מכירים את המשפט "כשאנשים קטנים מטילים צל גדול, זה סימן שהשמש שוקעת"? נראה שבמשרד לביטחון לאומי השמש התחילה לשקוע כשאיתמר בן גביר התיישב בכיסא השר. אם מבקשים לנתח את אישיותו של השר שמופקד על המשטרה, צריך לעקוב אחרי התייחסותו של השר בן גביר למפכ"ל, כדי להבין שנדמה שבן גביר שואב הרבה כוח מהדרך שבה הוא משפיל לכאורה את המפכ"ל. מאז שנכנס לתפקידו, בן גביר נזף במפכ"ל בפרהסיה ונהג בו כאילו הוא היה כלי ריק. בן גביר שואב כנראה כוח מהדרך שבה הוא נוהג במפכ"ל, ומנסה להסתיר בכך את חוסר ביטחונו העצמי. אלא שהשיטה שלו גורמת לו נזק תדמיתי ומציגה אותו כעלה נידף. זה לא סוד שחלשים נוהגים להשפיל את הכפופים להם או הנתונים למרותם.

תפיסות בסך כמיליארד שקלים: המפכ"ל הציג לבן גביר את נתוני סיכום השנה

יהיה שימוש במכת"זיות? בן גביר: "את מפגיני השמאל עוטפים בצמר גפן"

בעבר, כשעבדתי בטלוויזיה, הכרתי מקרוב שני מנהלים שהתעמרו בעובדים שהיו כפופים להם - ייתכן משום שהיו נמוכי קומה, וכך פיצו את עצמם על חוסר ביטחונם. מנהל חזק וסמכותי לא ישפיל לעולם את מי שכפופים אליו או נתונים לסמכותו. הטלוויזיה אינה גוף פיקודי כמו המשטרה, ומה שהתרחש שם בעבר - אסור לו שיתרחש במשטרת ישראל.

בן גביר מתקשה להפנים כנראה את העובדה שהתואר נער גבעות שייך לעברו, כשם שהוא מתקשה כנראה להבין עד כמה חשובה התנהלות ממלכתית בתפקיד שהוא ממלא. התחושה היא שמצב ביטחון הפנים נמצא בירידה תלולה, מה שמביא את אמצעי התקשורת להזדרז ולצטט כל מילה שיוצאת מפיו של השר לביטחון לאומי. חגיגה כזאת לא הייתה מזמן בתקשורת, כשם שלא היה מעולם שר שחזר והשפיל בפרהסיה את המפכ"ל. אמירותיו העלובות של בן גביר נגד המפכ"ל יוצרות כותרות, ובן גביר מאמין כנראה שהוא יוצא נשכר מכך.

אלא שמי שעוקב אחרי התנהלותו לא יכול שלא להתרשם שחלק מהאמירות שנשלפות מהמותן מעוררות גיחוך. זוכרים, למשל, את האמירה של בן גביר שהמפכ"ל רוצה לרכוש מסוקים כדי שישרתו אותו? אני לא שוכח איך בן גביר טען שאין הצדקה לרכישת המסוקים, ושאת הכסף הזה ניתן להעביר למטרה חשובה יותר שהיא העלאת שכרם של השוטרים. אלא שאז התברר שהמסוקים לא נועדו לשימוש המשטרה, אלא לצורך כיבוי שריפות על ידי לוחמי האש, ורק האחריות להפעלתם הועברה לידי המשטרה.

אבל זה לא הכל. המפכ"ל קובי שבתאי הגיע לדיון בכנסת של ועדה מיוחדת, שעסקה בחוק שיכפיף את המשטרה לשר הממונה, ואמר שבמשטרה לא מתנגדים לשינויים "ברוח התקופה", אבל הזהיר ש"שינויים כאלה חייבים להיעשות בשום שכל". בן גביר, שלא אהב כנראה את הדברים, קטע פעמיים את דבריו של המפכ"ל, כשהוא מעיר לו תוך הפגנת קוצר רוח במילים: "מדיניות... מדיניות הסברתי לך כבר".

במהלך הדיון, כששבתאי תהה אם השר יכול להורות למשטרה לפזר הפגנות, סינן לעברו בן גביר: "כמו שהשר בר־לב הנחה אותך". אך בן גביר לא יודע ואינו יכול לדעת אילו הנחיות קיבל שבתאי מהשר הקודם, וההערה שהוא השמיע כלפי המפכ"ל שבתאי היא הערה ילדותית שבעל סמכות אחר לא היה משמיע לעולם.

קשה לדעת איך תימשך מערכת היחסים בין השר החדש למפכ"ל, אך אפשר לנחש. קובי שבתאי, מפכ"ל מקצועי שעוטר בעבר בעיטורי האומץ והמופת, יהיה ראוי לעיטור נוסף אם רק יצליח לסיים את תקופת כהונתו כמפכ"ל תחת השר בן גביר.