החלטת שופטי בית המשפט העליון מסבכת את יו"ר ש"ס, אריה דרעי, מבחינה משפטית, פוליטית וציבורית, שכן בפסיקה של השופטים, הבנויה מכמה אדנים שונים, ישנו קושי מהותי למצוא פתרון בזק בחקיקה או במינוי כזה או אחר. בינתיים, ייתכן כי נתניהו צפוי לפטר אותו כבר במהלך היממה הקרובה בהתאם לפסיקת בג"ץ. 

היועמ"שית לנתניהו: "פעל בהתאם לפסק הדין ומנה שרים אחרים במקום דרעי"

חלק מהעניין נעוץ באמת ב"השתק שיפוטי". מדובר, למעשה, במקרה פרטי של השתק, הקובע שאדם מנוע מלטעון טענה בבית המשפט לאחר שטען טענה מנוגדת לה בהליך משפטי קודם. במקרה של דרעי ניתן כי פעל בחוסר תום לב עת עשה הסדר טיעון בבית משפט השלום בירושלים בעבירת המס בה הורשע. בעקבות כך עומלים אתמול והיום למצוא פתרון מוצא שיאפשר את המשך כהונתו של דרעי ושמירה על הממשלה.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

נתניהו ליד ביתו של דרעי  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
נתניהו ליד ביתו של דרעי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

אחת האפשרויות הנשקלות היא מינוי של דרעי לראש ממשלה חליפי שאינו שר. אפשרות אחרת היא הגשת בקשה לחנינה מלאה מנשיא המדינה באופן שימחק את ביצוע העבירה מצידו של דרעי ויאפשר את חזרתו. 

הבוקר היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שיגרה מכתב לראש הממשלה, ובו הנחתה אותו לפטר את דרעי מתפקידיו בממשלה. "על פי פסק הדין שניתן היום בהליך שבנדון, חבר הכנסת דרעי אינו יכול להמשיך לכהן כשר בממשלת ישראל. אשר על כן, ועל פי סמכותך הקבועה לחוק יסוד: הממשלה, עליך לפעול בהתאם לפסק הדין ולהעביר אותו מתפקידיו בממשלה". בינתיים, אין פתרון בנמצא לסוגיה החוקתית והפוליטית המורכבת.