1

בוקר טוב לך, הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי. זהו יום שישי הראשון בתפקיד שבו תוכל לראשונה להרים ראש, לקחת נשימה ולהתבונן על הימים האחרונים והמרגשים. בעוד כמה ימים ייבלו זרי הפרחים - והמשקולות הכבדות יתיישבו איתן על כתפיך. עם שלם מייחל להצלחתך. אתה הוא מנהל פוליסת הביטוח של ישראל, ואתה הוא מנהל שמורת הטבע האחרונה שנותרה כאן, ושגם אליה מנסים לשלוח יד.

לא במקרה חילקו השבוע פוסטר שלך עם תמונה רשמית ודגל. זה מבטא משהו בחברה הישראלית. נכון, לא יתלו את זה בסוכה כמו בעבר, אבל הרמטכ"ל במדינת ישראל הוא תפקיד ממלכתי חשוב ומוערך מאוד. גם כשנדמה שלא. ייחשב הדבר ללא צנוע להשיא לך עצות, אבל אני חייב להקדיש את הטור הזה לך, המפקד.

2

חלק מהרמטכ"לים כשלו במעבר מחלקו האחד של הקומה ה־14 בבניין המטכ"ל, אל חלקו השני: מלשכת הסגן ללשכת הרמטכ"ל. לכאורה, אותו בניין, אותה הקומה, אותה החנייה, כמעט אותם האנשים, אבל זהו סיפור שונה. כל מילה שלך וכל זיז בשפת הגוף מקבלים עוצמה מיוחדת, משפיעים על הבורסה לניירות ערך, על התיירות, על ההשקעות ולא חשוב מכך - על המורל הלאומי. אתה מתייצב תחת זכוכית מגדלת אימתנית. מחיר השגיאה שלך גבוה מאוד, ולרוב אתה ניצב שם לבדך. לא תמיד תמצא כתובת מעליך.

האמירה החד־משמעית בטקס מינויך מצדו של שר הביטחון יואב גלנט, כי יעצור אצלו כל עניין פוליטי ומשפטי ולא ייתן לו להיכנס לתוך צה"ל – היא ערכית וחשובה. אבל לא הכל תלוי בשר הביטחון, ואתה צריך להיות ערוך לרגעים ולמצבים שבהם מעליך יש רק שמיים.

3

בטקס בירושלים דיבר גם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא אומר שתפקידך הוא להכריע ולנצח. לי אין כמובן הניסיון שלו ולא האחריות, אבל אני יכול להציע לך את האפשרות שצבא כמו צה"ל - גדול, חזק, איכותי, מצויד בחזית הטכנולוגיה ומונהג על ידי טובי המפקדים – ימשיך לספק הרתעה חזקה ולהרחיק מלחמה. ואם כמובן תיכפה עלינו מלחמה בכל זאת, אזי להיות במצב שבו תהיה ידנו על העליונה אחרי שהשגנו את היעדים הצנועים שהצבנו לעצמנו, במחיר הנמוך ביותר שניתן.

במציאות של שינויים באופי שדה המערכה, של עידן טכנולוגיות סייבר ודיפלומטיה ציבורית בינלאומית – המונחים "ניצחון" ו"הכרעה" אינם ניתנים למדידה כבעבר. ישנם מפסידים יותר ומפסידים פחות. ובינתיים הצבא פועל רבות בשטח סוריה, בלבנון ובמדינות נוספות כמעט בחופשיות. עליך לוודא שמדינות אלה לא יהפכו ל"מגרש משחקים" של חיל האוויר ולצה"ל - תוך שמירה על צניעות מתמדת.

4

ישנה סכנה גדולה בלשכת הרמטכ"ל, הנובעת מעצם היותו של הגוף שאתה עומד בראשו היררכי, ממושמע ומערכתי בהתנהגותו. הבעיה נעוצה בכך שכל אחד נכנס אליך עם דעתו ויוצא עם דעתך. אתה צריך לחזק את מרכיבי האיזונים והבלמים, את הבקרה, את הייעוץ מסביב, את האיפכא מסתברא.

אני ממליץ לך למנות לצדך רמטכ"ל לשעבר ולוודא שכל אלופי המטכ"ל ינהגו כך ויצמידו אליהם מנטור. זו לא בושה, זו גדלות רוח ואחריות. ראיתי רמטכ"לים ואלופים שנעזרו בקודמיהם – הם יצאו נשכרים וגם אנחנו.

5

בעצה ובתיאום עם השר מנה צוות מומחים מהביטחון, מהאקדמיה, מהעבר ומההווה, והטל עליהם לשבת במחנה צדדי ושקט ולפרק לכאורה על שולחן העבודה את צה"ל ולבנות אותו מחדש, כדי שיתאים לאתגרים ויהיה רלוונטי אליהם. לא בטוח שכל הפקודים רלוונטיים וגם לא כל אגפי המטכ"ל, החילות וסדר הכוח וכך הלאה.

הצבא שבראשו אתה עומד, שמרן עד אימה. רק שר הביטחון משה ארנס שינה אותו, בניגוד לדעת צה"ל והרמטכ"לים, וכונן את מפקדת חילות היבשה, את פיקוד העורף ואת להק מסוקים, וגם כפה את ה"חץ" והלוויין הצבאי. שנן לצבא את המונח "בדוק וחדש ולא ראה וקדש". אני בספק אם זה יצליח, אבל זו חובתך.

בקרוב תקבל, למשל, מאות תותחים מתנייעים, אלביט רכשה את סולתם, שמייצרת קני תותחים, ומישהו שכנע מישהו לרכוש. מה תעשה בהם? עדכן כשתדע... וזה לא רק אלביט – זהו רק משל.

6

עומדים להחליט לגביך ולגבי צה"ל שרי ושרות ממשלה שאינם בקיאים בחומר ושחלקם לא שירתו כלל. היות שהחלטותיהם לגביך הן קריטיות, גם במלחמה ושלום, גם באישור מבצעים, בתוכניות ובתקציבים ועוד – הצע לשר הביטחון גלנט לקיים עבורם סמינריון של מספר ימים בפורום סגור. כך, ביחד עם הצבא, השב"כ והמוסד, הבא אותם לתובנות בסיסיות: הכרת הצרכים, השפה, המגבלות, התקציב והאתגרים.

בנוסף, במעלה הדרך, ודא שהם מבינים היטב על מה הם מחליטים. דיונים ארוכים על תוכניות רב־שנתיות הם הכרחיים. הם יצטרכו להגן על ההחלטות שקיבלו, ועליך לוודא שהם מבינים היטב את ההחלטה, החלופות, המשמעויות וכדומה.

7

יחד עם שר הביטחון, קרב את ראש הממשלה בנימין נתניהו לצה"ל. הוא אוהב לסייר, אוהב את תחום הביטחון. "קבלת הפנים" שערכו לו ראשי הביטחון אמנון ליפקין שחק ז"ל, דני יתום ועמי אילון אחרי ניצחונו בבחירות 1996 הותירה בו צלקות וטראומה. במו עיניי ראיתי. תן לו תחושה שהוא בן בית בצה"ל, הבא אליו מג"דים לשיחות חתך, הזמן אותו למב"ל (מכללה לביטחון לאומי), קח אליו חיילים בודדים לסוכה והזמן אותו להדליק נר חנוכה עם לוחמים.

אתה מוזמן גם להזמין את רעיית ראש הממשלה (כמו גם את רעיית הנשיא) לביקורים ביחידות רוויות נשים בחזית הטכנולוגיה והלוחמה, והן כבר יעשו את העבודה מול אבי מעוז ואחרים. קרב ושתף את צחי הנגבי, ראש המל"ל. הוא רב־ידע וניסיון, ובעל שורשים ממלכתיים. שלח אליו לדיונים נציגים בכירים, ולא זוטרים כמו שאוהבים הרמטכ"לים, ותצא עם צה"ל נשכר.

8

אתה מפקד על צבא שנבנה ופועל עדיין על פי רוחו של דוד בן־גוריון. "הזקן" ראה למרחוק. זהו צבא יהודי עם רבנות צבאית ממלכתית, עם הנח"ל והגדנ"ע ששינו את פועלם, אך עדיין בשטח, עם חוות השומר, עם מחו"ה אלון שמלמד חיילים עולים את השפה, עם הפרדה בין קצין לכסף וכמובן עם הירידה לנגב.

עד היום פגע צה"ל רק בדבר אחד שהקים בן־גוריון, וזהו חידון התנ"ך בניהול חיל החינוך. מישהו באכ"א חסך מיליון שקל והעביר למשרד החינוך. טעות. מי כמוך יודע. צה"ל והתנ"ך חייבים להיות מחוברים - ובטח ביום העצמאות.

9

צה"ל הוא הקטר שמוביל את הפיכת באר שבע והנגב לחבל ארץ משגשג בלב מדינת ישראל. הוא מושך את הכבישים, את מסילת הברזל, את משרדי הממשלה. כך היה מצפה בן־גוריון וכך קורה.

בטא את מחויבותך להתבססות צה"ל בנגב והקם לשכת רמטכ"ל בשדה בוקר או בבית הספר הצבאי למחשבים בפארק החדשנות בבאר שבע.
שב שם יום בשבוע או בשבועיים, צא משם לסיורים, הבא לשם דיונים, שדר לצה"ל את גודלה וחשיבותה של המשימה הלאומית הזו.

בנוסף, שכנע את השר גלנט לשנות את כיוון האוטובוסים שמסיעים מדי שנה אלפי תלמידי כיתות י"א מטעם האגף הביטחוני־חברתי לגולן - והעבר את הסיורים לנגב. יסיירו נא התלמידים בקבר בן־גוריון ובשדה בוקר, יבקרו ויראו תרגיל אש באזור קריית ההדרכה, יבינו את האתגר הלאומי ויתאהבו ביופיו של המדבר.

10

כמו רוב העם הזה, אני מקווה שלא ייצא לך להיגרר למלחמה. זה יהיה הישג ענק. שמעתי מה ייעץ לך השבוע רא"ל (מיל') גבי אשכנזי בטלוויזיה: "עזוב את ההערכות והניירות ותתכונן למלחמה". זהו תפקידו של רמטכ"ל, אנחנו נתפלל לטוב והוא יתכונן לרע.

ובינתיים, אתה תיבחן גם על "שגרת המחנה". אני יודע שהרמטכ"לים לא אוהבים "לעסוק בזוטות", ואני יודע שאתה מבין שאלה לא זוטות: המזון ללוחמים, ההסעה והצפיפות ברכבות, שירותי הרפואה, אבטחת המחנות, גניבות התחמושת והאמל"ח, ההטרדות המיניות, תאונות אימונים ואירועי בטיחות, תקלות וחריגות.

אתה והפיקוד הבכיר של צה"ל תיבחנו ותישפטו על הפער בין מה שאתם כותבים ותולים על הקירות בבסיסי ההדרכה והמחנות, "רוח צה"ל", "עקרונות המלחמה" ועוד, לבין מה שמתרחש על הקרקע.

11

במזרח התיכון ובארץ הקודש, אם אתה לא סביב השולחן - אתה על הצלחת. הגבר בהדרגה את המעורבות של מפקדי צה"ל ברשתות החברתיות, בשמם ובתפקידם. מפקדי גדודים, טייסות וספינות.

תאר לך את מג"ד 890, את מפקד אח"י חנית או את מפקד טייסת 123 בטוויטר משתפים בחוויות, באתגרים ובפעילות. בהצלחות ובאכזבות. עם אישור, הכשרה ותמיכה כמובן. יעקבו אחריהם באהבה ובהערכה הפקודים שלהם, קודמיהם, ההורים והבוגרים.

אמון הציבור בצה"ל הוא הצידה המרכזית שנוטל בתרמילו כל לוחם ומפקד לכל משימה. מהלך כזה יהווה מרכיב מהותי בבניית ותחזוקת האמון הזה.

12

בקש ללמוד ערבית. האלוף אהרון חליוה יביא לך מורה מיד. אחריך ינהגו כך אלופים נוספים, עד שתשב, או יישב, מורה לערבית לבכירים בבניין המטכ"ל לצדה של ליאורה, המורה לאנגלית.

הערבית חשובה כמסר לצבא: אלה שכנינו למלחמה או לשלום, זוהי שפתם. זה חשוב לעמיתיך בעולם הערבי ובמדינות המפרץ – הם יעריכו מאוד ואתה לא תצא נפסד.

13

הובל צבא ירוק שמקדש את הסביבה ואת ערכי הקיימות, אני יודע שזה קשה עם רעש המטוסים, האימונים בשטח, האבק והפגיעה בסביבה, אבל יש מה לעשות. הטל על ראש אט"ל וראש יחידת האבטחה להעמיד לרשותך רכב חשמלי ממוגן בתוך חצי שנה. אחריך יעשו כך שרי הממשלה ואחרים.

עודד שימוש באנרגיה ירוקה, שלב את הנושא בתוכניות חיל החינוך, והנחה את גל"צ לכלול שידורים בתחום הזה. בדוק יחידות וחילות על השתלבות במגמה הזו של שמירה על הכדור ועל איכות חיינו.

14

ידברו איתך מהצבא ומבחוץ לא מעט על "האיזון הבין־זרועי" ועל הזנחת צבא היבשה בשנים האחרונות. תמיד תזכור שחיל האוויר הוא הנכס הגדול והחשוב שלך ושל המדינה - גם בעוצמת האש, גם בטכנולוגיות, גם בהרתעה, גם בערך המוסף ללוחמה הימית והיבשתית, גם בוורסטיליות מזירה צפונית לדרומית, קרוב ורחוק, וגם במעמדם ותפקידם של הכלים הלא מאוישים – וכמובן בתרבות המיוחדת. הוא שווה כל שקל ודולר בהשקעה.

אני זוכר אותך כמח"ט הצנחנים אומר לרמטכ"ל לאחר מבצע עופרת יצוקה: "הרמטכ"ל, אני והלוחמים שלי יכולנו להריח את זיעתם של טייסי המסוקים שמעלינו". לא להתבלבל, איזון בין־זרועי זה טוב, אבל הוא לא יהיה שווה ולא צריך להיות שלם ושווה.

15

אתה מנהל ומפקד על צבא שתפקידו להיערך למלחמה ולנצח בה, אבל בדרך אתה ממונה על "התחנה האחרונה" של בנות ובני הנוער שנמצאים אצלך כ"קהל שבוי" למשך שנתיים ושלוש לפני שיהפכו לאזרחים. וזה מחייב מאוד, רא"ל הלוי.

אני ממליץ לך להכפיל את תקציב החינוך, גם לחיל החינוך ישירות וגם למפקדי היחידות, לפעול לביצור ערכי הדמוקרטיה, להגברת ההיכרות וההזדהות עם מגילת העצמאות ושלוש הרשויות, עם סלעי קיומנו בירושלים ולאורכה ולרוחבה של הארץ, להיכרות עם שבילי הארץ ונופיה וגם עם המחיר הנורא ששולם כאן למען העם והמדינה.

חנך לאזרחות טובה ולערכים. זו אחריות ענקית, משימה גדולה ואתגר לאומי דרמטי - והיא של צה"ל כ"תחנה אחרונה".

16

אל תרפה לרגע מהדרג המדיני שמעליך בדרישה לכינון מודל גיוס לכל. זוהי חובתך למשרתים הנושאים בנטל, להוריהם, לציבור ולצדק. עד אז, טפח ככל שניתן את הגמול וההוקרה למשרתים בסדיר ובמילואים.

אל תפספס שום אפשרות להצביע לדרג המדיני שמעליך על סדק להידברות או לשלום או להסדר מדיני. זוהי חובתך למשרתים, להורים, למשפחות השכולות ולנכי צה"ל. לא תמיד יאהבו את זה, אבל אם יימצא נתיב או סדק שכזה – אל תהסס לרגע. בנוסף, הממשלה החדשה הותירה אותנו עם מעט שרות וללא מנכ"ליות. ככל שתקדם קצינות לעמדות מפתח - כך ההחלטות תהייהנה טובות יותר. עליי.

17

זה לא הולך להיות קל ולא פשוט. התמחית בזה כסגן הרמטכ"ל במגעים מול האוצר, אבל האנשים והאווירה התחלפו וגם נעשו כמה טעויות בדרך. נסה לבנות עם שר האוצר, מנכ"ל משרדו ועם ראש אגף התקציבים "מסלול נסיעה ברכב ממוגן" בתוך תקציב המדינה. בנה יחסים של אמון, שקיפות, שיתוף ונכונות להודות בשגיאות ולבדוק כל דבר וכל צורך מחדש. זה ישתלם. "הבטחת החיים" קודמת לאיכותם. זה נכון, אבל קצת אייטיז.

18

גם עניינית וגם ערכית, על רקע החברה הישראלית השסועה והמפולגת, מן הראוי שמדי שנה יתייצב פורום מטכ"ל בראשותך ויצדיע מעל קברו של יצחק רבין ז"ל, רמטכ"ל צה"ל, שר הביטחון וראש הממשלה שנרצח על משמרתו בידי ישראלי, יהודי, לוחם גולני וסטודנט למשפטים.
זה יכול להיות שעה לפני הטקס הממלכתי או ביום אחר, אבל זוהי תמונה עוצמתית, שתעביר מסר של הצדעה למפקד הצבא ואזהרה מפני אירוע דומה נוסף חלילה.

19

שפר מזלך כשלצדך יואב גלנט והמנכ"ל אייל זמיר, שגדלו וצמחו בתוך שורות צה"ל ואתם מאותה ערוגה. גם השר וגם המנכ"ל ישמשו לך לרוב כמכפיל כוח אסטרטגי. למדו לעבוד יחד, בנו מנגנון ליישוב מהיר של מחלוקות. שנן לעצמך בראש על מה תהא מוכן "להיהרג", על מה תהיה נכון להיאבק בתקווה לנצח ועל אלו נושאים תיאות להתפשר. זה יעזור לך מאוד בהתנהלות וביכולת לממש את התפקיד.

20

בפעם הראשונה יש לצה"ל מפקד מבני עקיבא, וזה מרגש גם שמוצניק כמוני, כי בסופו של דבר הערכים שלנו די קרובים. אתה עם כומתה אדומה ועם "כיפה שקופה" ברוח הרב קוק והרב נריה, וזה טוב. הצילום שלך בכותל המערבי מחליף מבטי התרגשות עם רעייתך שרון, כבש בתמימותו וביופיו מדינה שלמה.

21

עכשיו אתה בלשכה ובשטח עם האחריות העצומה. אין במטה הכללי שלך מפקדים בוגרי 1973 שראו את מטוסי חיל האוויר צונחים מטה כמו זבובים ואת הטנקים נשרפים וששמעו את זעקת הלוחמים ממעוזי התעלה. עכשיו עליך האחריות לוודא שישראל וצה"ל לא ייכנסו עוד לעולם למלחמה כמו ב־1973 עם חידלון מודיעיני וחוסר מוכנות צבאית ועם שיח רעוע עם הדרג המדיני, ולא ייתקעו 18 שנה במלחמה כמו זו שבה בוססנו ודיממנו בלבנון, פרי קיבעון מחשבתי ושיח רעוע בין הדרג הצבאי למדיני.

# # #

רא"ל הרצי הלוי, בקרוב ייבלו הזרים ותגבר האחריות. בשם קוראיי הנאמנים, אני מאחל לך הצלחה מלאה ונושא תפילה שהשם יהיה בעזרך ותוביל את צה"ל בבטחה ובהצלחה.

ברכות לך ולבני ביתך. שבת שלום.

[email protected]