צה"ל מוצא לראוי לחזק בנוער את יסודות הזהות והתרבות היהודית־ישראלית. האמונים בצה"ל על הסוגיה החינוכית הזאת הם הרבנים, אך אלה אינם מתעכבים לספר את סיפור "היהדות הפתוחה" בעת החדשה, שהביאה לשחרורנו מעַם־עָבר לעַם־עָתיד, ולהישגי פסגות בתרבות העולמית ובתקומה הלאומית. בתולדות העם, 250 השנים של העת החדשה היו לפאר היצירה היהודית בכל הדורות. במאה ה־18 באה ההשכלה ועמה בשלה המהפכה שאיתה חזרנו להיסטוריה ולארץ שלנו: מהפכת "היהדות הפתוחה" – אל הזהות הלאומית והמודרנה והתנועה הציונית והמדינה.

המרנו תפילות במאבק מדיני כדי לנרמל את הקיום היהודי כעם בין עמים וכמדינה בין מדינות. הרחבנו את גבולות התרבות והעיסוק אל מרחב היצירה האינסופי של האנושות ואל זו הלאומית במדינה עברית, בשפה עברית ובתרבות עברית. התרבות העולמית לא הייתה כפי שהיא כיום ללא התרומות של גדולי היוצרים היהודים. אלה שהשתחררו מ"החדש אסור מן התורה" אל כל מרחבי התרבות והמדע ומשלחי היד שהעולם מזמן. על החיילים לדעת ש־0.2% מתושבי העולם אחראים לכ־27% מזוכי פרס נובל, שלא לדבר על שפינוזה ואיינשטיין ופרויד ומרקס וברנדס ומאהלר. ואיך נוסדו היהדות הרפורמית והקונסרבטיבית להציל מיליונים מפרישה. ועל הישגיהם של יהודי אמריקה והיהודים בכל רחבי תבל.

בזהות הלאומית הקמנו את המדינה ואת הישראליות, שהיא פאר היצירה בכל הדורות, ב־3,000 שנה. על הפלנטה של הזהות הלאומית והמודרנה קמה מדינת ישראל. חיילות וחיילי ישראל ראוי שיידעו את אלה הדברים ויבינו איך צלחה ההרפתקה להקים מדינה לעם אומלל של 1,870 שנות גלות. משימתם של שליחי היהדות הפתוחה היא להשכיל דור של קצינים וחיילים לדעת איך היו הדברים בעת החדשה כדי להַבְנות זהות לאומית, תרבותית ואנושית עכשווית.

הם יספרו על מהפכת הריבונות של העם היהודי להקים מדינה; העליות הראשונות – כיצד נושאי זהות לאומית עלו ממדינות לא דמוקרטיות לייסד את היישוב העברי ואת הדמוקרטיה היחידה במרחב; כיצד ניצחנו את הפלסטינים ואת מדינות ערב במלחמת העצמאות; כיצד הקמנו מדינה לעם היהודי ואיתה מגילת עצמאות – והתכנסנו במדינה ריבונית, תרבותית, מודרנית, דמוקרטית, אנושית וסולידרית. כל אלה ועוד צריכים להיות מונחלים לחיילי צבא ההגנה לישראל.

הכותב הוא יו"ר ארגון המחנה הישראלי
[email protected]