בשבועות האחרונים, בצל הסלמה ביטחונית שנמשכת כבר ממרץ אשתקד, בצה"ל הזהירו מפני מגמות חמורות ומתיחות שמתפתחת בשטח, ושעלולה להוביל להסלמה חמורה עוד יותר.

תקופת חודש הרמדאן, שמצוין השנה החל מסוף מרץ, סומנה כתקופת שבה המתיחות הביטחונית עלולה להגיע לשיאה. ולא חסרים גפרורים שעלולים להצית תבערה גדולה: ריבוי של הרוגים פלסטינים במהלך פעילות צה"ל, פיגוע קטלני שיוביל לגל פיגועי השראה וחקיינות, הסלמה בהר הבית או פעולת תג מחיר וטרור מצד מתנחלים ועוד.

לפחות שניים מבין התרחישים שזיהו במערכת הביטחון כבר התממשו בתוך ימים בודדים. פעילות צה"ל בג'נין למעצר חוליית טרור של הג'יהאד האסלמי, שתכננה לבצע פיגועי ירי נוספים, הסתיימה עם תשעה הרוגים פלסטינים, רובם פעילי טרור. מנגד, הפיגוע הרצחני בליל שבת בנווה יעקב, שגבה מחיר של שבעה נרצחים - הפיגוע הקשה ביותר זה כ־15 שנה - כבר מעורר את השטח הפלסטיני ואת מגמת החקיינות כפי שבא לידי ביטוי כבר אתמול בבוקר, כאשר מחבל בן 13 בלבד יצא לבצע פיגוע השראה, הפעם בעיר דוד, שהסתיים עם שני פצועים קשה. ימים יגידו, אך ייתכן שמבחינת הפלסטינים הקרב בג'נין ביום חמישי היווה את הטריגר להסלמה דרמטית בשטח.

המשימה המרכזית כעת של הממשלה ומערכת הביטחון היא לבלום את מגמת ההסלמה. אולם, גם אם גל הטרור הזה ייבלם בימים הקרובים, הדי הדלק ימשיכו ללוות אותנו לקראת חודש הרמדאן המתקרב.

כמו בגל טרור הסכינים והדריסות של 2015, הבעיה המרכזית של מערכת הביטחון היא התמודדות עם המחבל הבודד. גם בגל הטרור של 2015 היו מקרים רבים שבהם המחבלים שביצעו את הפיגועים היו נערים פלסטינים צעירים מאוד. מה שחריג בפיגוע אתמול הוא שהמחבל בן ה־13 השתמש בנשק חם, מה שהפך לסמל של גל הטרור הנוכחי .

מדובר במבחן ביטחוני גדול ראשון לממשלה החדשה, וגדול עוד יותר לראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא יודע היטב שבמערכה מול הטרור אין פתרונות קסם מהירים. אולם, מנגד, חברי ממשלתו הקיצוניים הבטיחו פתרונות אחרים ותקפו את הממשלה הקודמת בחריפות כאחראית לגל הטרור האחרון.

לנתניהו גם ברור כי הסלמה משמעותית בזירה הפלסטינית עלולה לפגוע באינטרסים גדולים הרבה יותר בעת הזו של ישראל, בעיקר בסוגיה של איראן והידוק בריתות בעולם. אינתיפאדה שלישית בוודאי אינה משרתת אינטרסים אלו. תפקידם של נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט הוא לספק את המסגרת המדינית האסטרטגית, שיודעת להבחין באופן פרגמטי בין הפעולות הנדרשות כנגד הטרור לבין החלטות מדיניות ולא לפעול מתוך לחץ.

השטח אומנם בוער, אבל עד לפיצוץ מוחלט יש עדיין מרחבי בלימה. אלא שמדובר באתגר גדול מאוד שעומד לפתחו של ראש הממשלה, במיוחד לאור הרכב הקבינט שהוא עומד בראשו.