לשמיעת הטור המלא:

שבוע של פיגועים קשים בירושלים הוא הזדמנות חשובה להתייחס לביטוי שבקואליציה הנוכחית אוהבים מאוד להשתמש בו: משילות. הרבה דיבורים שמענו בימים האחרונים, בעקבות הדם שנשפך, על הצורך להילחם בטרור ולהיאבק בהסתה במזרח ירושלים, אבל די לעקוב אחרי מקרה מבחן אחד כדי להבין כמה גדול החידלון בתחומים הללו. למקרה המבחן הזה קוראים השייח' עכרמה סברי.

הוא מגדולי המשפיעים המוסלמים בכל מה שקשור לירושלים ומגדולי המסיתים המסתובבים בעיר. איש שכמעט מאחורי כל אירוע אלימות וטרור בהר הבית תימצא מעורבות כזו או אחרת שלו בדרבון האויב. הוא הביע בעבר תמיכה בפיגועי התאבדות, הוא מטיף למלחמה בישראל, הוא משתתף בכנסים לצד כל בכירי אויבינו, הוא משבח את מעשיהם של השהידים שרוצחים בנו ומעודד עוד מוסלמים ללכת בדרכם. בעשורים האחרונים הוא נחקר במשטרה שוב ושוב, והורחק מהר הבית שוב ושוב, אבל מעולם לא עמד לדין ומעולם לא שילם מחיר על תמיכתו ברצח יהודים. מי שיקרא את רשימת מעלליו ואמירותיו של האיש, כפי שיגוללו כאן בהמשך, יתקשה להאמין שמדינה שמספרת לעצמה שהיא נלחמת בטרור ומגינה על חיי אזרחיה מאפשרת לאיש הזה להסתובב חופשי.

קחו דוגמה קטנה מהזמן האחרון. לפני כחודשיים הגיע סברי לביקור תנחומים בבית המחבל עודאי תמימי, מי שרצח את החיילת נועה לזר במחסום שועפט, ובהמשך פתח באש לעבר מאבטחים בכניסה למעלה אדומים, באירוע שבסופו חוסל. סברי קרא לצעירים להצטרף ל"משפחת השהידים".

"הוא בגן העדן, אם ירצה האל, כי המלאכים הם אלה שמקבלים את פניו", אמר והוסיף: "זו בחירה מאת אללה. אנשים נאבקים בצבאות, ולא כל אחד נהרג, לא כל אחד הופך לשהיד. אבל ריבוננו הוא זה שבוחר את הגורמים שראויים להיות בגן העדן".

סברי גם שיבח את הוריהם של המחבלים. "אביו של השהיד ואמו של השהיד גם הם יהיו בגן העדן אם ירצה האל, בארמון שהוא מיוחד להם... אם כל האנשים יידעו עד כמה מעמד השהיד (גבוה - ק"ל), אז כל האנשים היו פונים ל'שהאדה' כדי להרוויח את הנדיבות האלוהית הזו, את החסד האלוהי הזה, את המעמד הנשגב הזה, שריבוננו שם אותו לגמול היום". בעקבות הביקור הזה נחקר סברי במשטרה בפעם המי יודע כמה. בינתיים הוא מסתובב בינינו, כאילו לא קרה דבר.

מינוי של ערפאת

עכרמה סברי, דרשן באל־אקצא, מונה לפני כמעט שלושה עשורים על ידי יאסר ערפאת למופתי של ירושלים. הוא נשא בתפקיד הזה עד 2006, אבל גם אחר כך המשיך להיות אחד הגורמים המוסלמיים הדומיננטיים העיר. הוא עומד בראש "המועצה המוסלמית העליונה", ולפני כמה שנים מונה לחבר מועצת הווקף. הוא מוזמן לאירועים רבים, הוא נושא דרשות אנטי־ישראליות, הוא מחובר לחברי כנסת ערבים ולתנועה האסלאמית על שני פלגיה, הוא משמש כחבר מועצת המנהלים של קואליציית הצדקה של חמאס – ארגון גג המשמש את התשתית הכלכלית של פעילות חמאס, ואשר הוצא מחוץ לחוק - ובמשך שנים הוא אחד מנושאי הדגל הבולטים של עלילת "אל־אקצא בסכנה" ומיוצרי האווירה שמסייעת בכל פעם מחדש להבעיר את ירושלים בגלי הטרור השונים.

מחקר שנערך לאחרונה על ידי הארגונים "לביא" ו"לך ירושלים" ועל ידי האתר "הקול היהודי", סקר את פעילות של סברי בעשורים האחרונים - עשורים רוויי הסתה נגד ישראל. ריכוז הפעילויות של האיש, ההתבטאויות שלו, שיתוף הפעולה שלו עם ארגוני טרור ודברי השבח החוזרים ונשנים שלו לאלימות, מציבים סימן שאלה גדול בכל מה שקשור לאופן שבו מערכת האכיפה שלנו מאפשרת את כל זה.
שוב נחקר, שוב הורחק

הליכה אחורה בזמן מלמדת שיש לנו עניין עם לקוח ותיק במיוחד. כבר בשנת 1999, במהלך דיון בכנסת, הגדיר אותו ראובן ריבלין, אז ח"כ בליכוד, בתואר "יורשו של חאג' אמין חוסייני". אריאל שרון הזכיר גם הוא באותו דיון במליאה את תפיסת עולמו של סברי, שלפיה "ירושלים על שני חלקיה - המזרחי והמערבי - שייכת לערבים ולמוסלמים".

בשנת 2000, כשהחלה האינתיפאדה השנייה ואיתה מעשי רצח רבים של יהודים, הביע סברי תמיכה מפורשת בביצוע פיגועי התאבדות. "אני חש שהשהיד הוא בר מזל", צוטט אז בראיון לעיתון מצרי, "משום שהמלאכים מובילים אותו לחתונתו בגן העדן... דיברתי עם בחור צעיר... והוא אמר לי: 'אני רוצה לשאת את הנשים שחורות העין בגן העדן'. למחרת הוא מת מות קדושים. אני בטוח שאמו התמלאה אושר בשל נישואיו השמימיים. בן שכזה זכאי לאם שכזו".

במאי 2001, שבוע לפני פיגוע ההתאבדות בדולפינריום בתל אביב, שבו נרצחו 21 איש, מתח סברי, במהלך דרשה שנשא, ביקורת על פסק הלכה שקבע כי פיגועי התאבדות אינם ראויים מבחינה הלכתית. לא מדובר בהתאבדות, הסביר, אלא במסירות נפש. בשלהי 2001 ציטט העיתון "אל־חיאת" דברים דומים שאמר המופתי בעת ביקור באבו דאבי, נגד אותם פסקי הלכה שגינו את מעשי ההתאבדות. "פסקי ההלכה האלה באו כתוצאה מלחצים בינלאומיים... אלה שאין להם האומץ לומר את האמת, עליהם לשתוק ולא לדבר דברים שיוצרים בלבול... ההתנגדות היא לגיטימית, ומי שמוסר את נשמתו אינו מבקש אישור לכך מאיש... עלינו להתרכז בלגיטימיות של ההתנגדות, ואסור לעמוד בפני האינתיפאדה והג'יהאד. שכן יש לעמוד לצדם ולעודד אותם".

בספטמבר 2001, אחרי שנפגש עם חסן נסראללה, הוא נחקר בחשד להסתה ומגע עם סוכן זר - ושוחרר מיד לאחר החקירה. ניצב מיקי לוי, אז מפקד מחוז ירושלים, סיפר שהמשטרה המליצה להעמיד אותו לדין. במציאות, שום דבר לא קרה.

באוקטובר 2002, כשסברי נחקר שוב במשטרה, נשמעה בכנסת התקוממות של כמה מחברי הכנסת הערבים. "החלטה אומללה", קרא אחד מהם במליאה. השר לביטחון הפנים דאז עוזי לנדאו היה שם כדי להשיב. "אני מצטער שהוא נמצא בחקירה, כי מנהיג דת לא צריך להיות בחקירה. מנהיג דת גם לא צריך לעסוק בהסתה. הוא לא צריך לקרוא, כפי שקרא לפני שנה, להשמיד את אמריקה, להשמיד את בריטניה, לפגוע בכל הכופרים... מאז השייח' עכרמה סברי, המופתי של ירושלים, נמצא במשרתו זו, יש יותר הסתה בירושלים ויש יותר אלימות... הוא פגש את נסראללה כשהוא ביקר בלבנון... אני אינני מכיר מדינה בעולם שתתיר לאנשיה לעשות יד אחת עם אויביה". ובכן, מסתבר שיש בעולם מדינה אחת לפחות שמתירה לאנשיה לעשות יד אחת עם אויביה.

במהלך השנים היה לסברי תפקיד חשוב בכמה וכמה אירועי אלימות בהר הבית, כמי שמשלהב את ההמונים המוסלמים לעלות להר ולהגן עליו. שוב ושוב הוא שיבח את קבוצות הנשים שהציקו לעולים היהודים אל ההר ואת כלל הלוחמים "למען אל־אקצה". ב־2016 הוא גם השתתף בטקס "אמהות השהידים", שבמסגרתו חולקו תעודות הוקרה לאמהות של מחבלים. במדינה מתוקנת די היה בזה כדי לסיים את מסעו של האיש בעקבות ההסתה לרצח יהודים, אבל כפי שנראה בהמשך, שום דבר שעשה לא הביא עד היום למעצרו. פעם אחר פעם קיבל במהלך השנים צווי עיכוב יציאה מהארץ. פעם אחר פעם נחקר. פעם אחר פעם הורחק מההר לתקופה כזו או אחרת. פעם אחר פעם התייחס לכל אלה כאל מטרד בלתי מציק.

במרץ 2021, אחרי שהתפרסם שיהודים הצליחו לרכוש בית בכפר השילוח, הוא תקף בחריפות את מי שמוכרים קרקעות ליהודים ופרסם יחד עם "המועצה המוסלמית העליונה" פסק הלכה, שלפיו "המוכר בית ליהודי - דמו מבוזבז".

הגענו לשומר החומות. לכל אורך אירועי האלימות בהר הבית, שהחלו את גל הטרור של מאי 2021, בלט עכרמה סברי כמסית מרכזי וכמוצב קדמי של חמאס בירושלים. חודש לפני שהחלו מוסלמים באלימות על ההר, הוא הזהיר שהלחץ של "הכיבוש" יוביל לפיצוץ. "הירושלמים לא ייכנעו, ויגנו על עצמם", הבטיח. כמה ימים אחר כך קרא לארגן בשכונות מזרח ירושלים ועדות נוער ל"הגנה על העיר". עם תחילת הרמדאן תבע לאפשר למתפללים לישון במסגד שעל ההר - לינה שבהמשך התברר ששימשה להתארגנות אלימה שלהם. "התגובה לפשעי הכיבוש תהיה של צעירי ירושלים, כפי שעשו בימים האחרונים", שלהב.

במהלך ימי המהומות הוא נחקר שוב, בפעם המי יודע כמה, והורחק שוב מהר הבית. בין לבין הוא המשיך לחמם את הצעירים עם סיפורי עלילה שונים. "נתניהו תכנן טבח בהר הבית", הסביר, "חיילי הכיבוש ירו בראש ובעיניים של המתפללים". סברי קרא למוסלמים להמשיך ולהתבצר בהר. "ניפגש בחג הבא באל־אקצא וירושלים, והם ישוחררו" , הצהיר. "לא תהיה רגיעה עד שהכיבוש יוריד את ידו מירושלים".

באוקטובר 2021 הוא נחקר שוב, בחשד שהסית למנוע מיהודים אפשרות להתפלל בהר. חודש אחר כך פרסמה המועצה האסלאמית העליונה בראשותו הודעה, שלפיה: "מי שיעשה עוול למסגד אל־אקצא, יידע איזו מפלה הוא יקבל... לא נוותר על טיפה מהמקומות האלה, ונסרב לסיורים של בתי ספר ישראליים במסגד אל־אקצא".

שנה אחרי שומר החומות, לקראת חודש הרמדאן של 2022, ניסה שוב חמאס ללבות את האש סביב הר הבית. גם הפעם נטל סברי חלק מרכזי, כשקרא להקדים את ההתבצרות של הפלסטינים במסגד כבר לפני חג הפסח, על מנת לסכל עליית יהודים בחול המועד. קודם לכן, כמה שבועות לפני הפסח, הוא נשא נאום מצולם בכנס שנשא את הכותרת "ההתנגדות היא הדרך לשחרור", של הג'יהאד האסלאמי בעזה. שבוע אחר כך נשא נאום נוסף, הפעם במסגרת "שבוע אלקודס הבינלאומי" שאורגן על ידי חמאס וג'יהאד. "עליית יהודים תוביל לפיצוץ", חזר והלהיט את האווירה, "העם יתקומם". יומיים לפני החג הוא קרא שוב למוסלמים להגיע אל ההר. בערב החג פרצו במקום מהומות, כשהמתבצרים בהר תוקפים את השוטרים באבנים. "כל אחד צריך למלא את חובתו", אמר אחרי כמה ימים, "ואלוהים ייתן דין וחשבון על כל מי שנכשל בזכויות ירושלים ומסגד אל־אקצא".

כמה ימים אחרי החג הגיע אירוע שצריך לצפות בו כדי להאמין שהתרחש, בלי תגובה חריפה ומיידית של מערכת האכיפה. אתר "הקול היהודי" חשף אז שעכרמה סברי, ממקום שבתו בירושלים, השתתף בכנס וירטואלי שנערך לרגל "יום ירושלים העולמי השנתי". לצדו השתתפו בכנס הזה, ששודר בערוץ הטלוויזיה אל־מנאר של חזבאללה, גם מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה, מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, מנהיגי החזית העממית ואחרים. הדוברים בכנס קראו להילחם בישראל ושיבחו את לוחמי הג'יהאד הנלחמים בישראל. נחאלה אמר שם ש"איראן מחבקת את ההתנגדות ופותחת אופק ללוחמים להשיג את הניצחון".

איסמעיל הנייה הוסיף ש"פיגועי הגבורה הראו שאופציית ההתנגדות היא של העם כולו ולא של פלג זה או אחר". סברי עצמו תקף בנאומו את הנורמליזציה עם ישראל, ואמר כי "רוב המדינות הערביות עסוקות במאבקים פנימיים או בנורמליזציה עם ישראל, אך זה לא פוטר אותן מאחריות. האומה מחויבת להגן על תושבי ירושלים".

נוכח ההסתה ארוכת השנים והחריפה של סברי נגד ישראל ובעד הטרור, חשוב להיזכר בסיפור שנחשף על ידי אלחנן גרונר באתר "הקול היהודי" לפני כשנה וחצי, שלפיו העוזרת של יו"ר ועדת החוץ והבטחון באותם ימים, רם בן ברק, למדה בקורס של סברי מטעם עמותת אל־אקצא של רע"ם, ופרסמה תמונות שלה לצדו.

בחנוכה האחרון, במקביל לקריאה של דובר חמאס למנוע עליית יהודים להר הבית, הגיע עכרמה סברי לעכו. הוא נפגש, כפי שדיווח העיתונאי יאיר קראוס, עם בני משפחתו של מחבל שהשתתף בלינץ' שבוצע במור ג'נאשווילי בימי שומר החומות, ודיבר שם מול ציבור מאזיניו על הצורך בעליית המונים מוסלמים לירושלים ולמסגד אל־אקצא, במיוחד בימי החנוכה. "אנחנו נתעמת עם המתנחלים", הבטיח. "מי שיכול להיות במסגד אל־אקצא, שיבוא".

מגן הוקרה ממנסור עבאס

לסברי השפעה עצומה בעולם הערבי הרחב בכלל, וגם בין ערביי ישראל. הוא מופיע באירועים שונים של התנועה האסלאמית על שני פלגיה, וזוכה לתמיכה של חברי כנסת ערבים. לפני שלוש שנים, אחרי שהורחק מהר הבית לכמה ימים בעקבות אירועי אלימות ובעקבות דברי שבח שפרסם לאותם "מגיני אל־אקצא", הגיעו כמה חברי כנסת לביתו למפגן של תמיכה בו. היו שם, בין השאר, אחמד טיבי ואמטנס שחאדה, ווליד טאהא ואוסאמה סעדי וגם מנסור עבאס. כמה ימים אחר כך צפצף סברי על צו ההרחקה ונכנס למתחם ההר, כשהוא נישא על כתפיהם של מתפללים מוסלמים ושל אנשי הרשות הפלסטינית. במשטרה הגיבו אז באמירה כי סברי "יטופל בהתאם", ושהאירוע "לא יעבור בשתיקה". המציאות לימדה שגם האירוע הזה עבר בשתיקה.

הזכרנו את יו"ר רע"ם מנסור עבאס? ובכן, בשנת 2017, כך חשף שוב אתר "הקול היהודי", אחרי רצח שני שוטרים על הר הבית ואחרי אירועי אלימות ופיגועים בעקבות התנגדות ערבית להצבת מגנומטרים בכניסה להר, ערכו אנשי הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, ובראשם מנסור עבאס, עצרת תמיכה במי שעמדו מול כוחות המשטרה. סברי - אחד מאותם מסיתים, ומי שהוביל את המאבק נגד המגנומטרים ופסק שלמוסלמים אסור להיכנס להר הבית דרכם - קיבל על הבמה מגן הוקרה מידיו של מנסור עבאס בכבודו ובעצמו.

קודם לכן, בעקבות רצח השוטרים, הוא נחקר בחשד להסתה. בסקר שערך ערוץ אל־ג'זירה בעולם הערבי באותם ימים, סומן סברי כדמות החשובה ביותר של התקופה.

שורה של מחבלים מסוגים שונים זכו לתמיכה של השייח' במהלך השנים. הוא הגיע לחזק, עם שחרורו, מחבל שהעביר מטען חבלה בתוך אבטיח, לטובת ביצוע פיגוע תופת באוטובוס בירושלים. הוא הגיע לבקר מחבל ישראלי שרצח חייל. הוא השתתף בקבלת פנים למחבל שהיה חלק מהחוליה שרצחה את הנערה מורן עמית בארמון הנציב בירושלים. הוא הגיע לקבלת פנים לכבוד מחבל שסייע לפיגוע התאבדות במהלך האינתיפאדה השנייה ועוד ועוד.

שת"פים עם האויבים

הסקירה העמוסה בפרטים ובעובדות, של ארגון "לביא", ארגון "לך ירושלים" ו"הקול היהודי", מלמדת עד כמה לא מדובר באירועים אקראיים הקשורים בעכרמה סברי, אלא במי שכבר כמה עשורים עסוק כולו בהסתה נגד ישראל, בתמיכה בפיגועים ובשיתוף פעולה עם אויבי המדינה באשר הם. לו היינו חיים בחיי פסטורליה שוויצריים, ייתכן שהאיש הזה היה יכול להישאר מתחת לרדאר. במציאות שבה ההסתה גובה דם יהודי
על בסיס קבוע, אי אפשר להבין איך עד היום הוא לא נדרש לשלם, ולו את המחיר הקל ביותר, על פעילותו.

תגובת הפרקליטות: "הפרקליטות אישרה לחקור את עכרמה סברי במספר מקרים שבהם הוצגה תשתית ראייתית שמצדיקה את חקירתו. במקרים מסוימים התבקשה המשטרה להעשיר את התשתית הראייתית כדי שניתן יהיה לאשר את הבקשה. תיק החקירה הועבר לפרקליטות לפני ימים ספורים לשם קבלת החלטה בעניינו. נדגיש כי מעמדו של החשוד אינו מהווה שיקול בנוגע לפתיחה בחקירה והעמדה לדין. להפך, לעתים יש בו כדי להצביע על יכולת ההשפעה שלו. לראיה, בשנים האחרונות הוגשו כתבי אישום נגד ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, השייח' ראאד סאלח, סגנו השייח' כאמל חטיב, השייח' יוסף אלבאז מלוד ועוד. הפרקליטות רואה חשיבות רבה באכיפה נוקשה ובלתי מתפשרת של נושא עבירות ההסתה לטרור, וככל שמגיעים תיקים המצדיקים זאת אף מבקשת הפרקליטות לעצור את הנאשם עד תום ההליכים, מוצגת עמדה עונשית מחמירה שלרוב מתקבלת על ידי ביהמ"ש ונגזרים עונשי מאסר בפועל".

תגובת משטרת ישראל: "מספר פעמים בשנה החולפת וביחס למספר מקרים שונים, ביקשה המשטרה את אישור הפרקליטות לחקור את החשוד בחשד לעבירות הסתה, הזדהות ותמיכה במעשי טרור (לנוכח העובדה שהעבירות שבגינן נחשד מצריכות את אישור הפרקליטות לפתיחה בחקירה פלילית). עם קבלת האישור מהפרקליטות לפני כחודש וחצי לפתיחה בחקירה ביחס לשני מקרים, נחקר החשוד, בשנות ה־80 לחייו, ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים. מטבע הדברים, לא נפרט לגבי עברו הפלילי של אדם לאורך השנים ופעולות שבוצעו בעניינו, אולם נציין כי הסמכות להגשת כתבי אישום בעבירות אלו הינה של הפרקליטות. בהתאם עם סיום החקירה בחודש שעבר, הועבר תיק החקירה לפרקליטות לצורך הגשת כתב אישום. משטרת ישראל תמשיך לפעול יחד עם יתר רשויות האכיפה למיצוי הדין עם אלו המסיתים למעשי טרור, המזדהים עמם או התומכים בהם".