חסינות חברי כנסת נועדה לאפשר להם למלא את תפקידם על הצד הטוב ביותר. חיפוש בכליהם, בעת מילוי תפקידם, ועוד בתחום הכנסת, מהווה הפרה גסה של חסינות זו. השבוע הופתעתי לראות כי אנשי משמר הכנסת דרשו מחברי האופוזיציה לפתוח תיקים ופשפשו בחפציהם, ואף אסרו על הכנסתו של תיק שלדעתם היה גדול מדי. זה מצב שמדליק נורה אדומה זועקת. אם מפירים חסינות של חבר כנסת, מה יהיה עליי, האזרח הפשוט? 

וזה הוליך אותי ישירות לחוק החמץ. למרות התנגדותה של היועצת המשפטית עו"ד גלי בהרב מיארה, ובניגוד לחוות דעתה, החוק של ח"כ משה גפני (יהדות התורה) האוסר על הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח אושר בקריאה טרומית. כלומר, מעכשיו יעמדו בפסח שומרים בבתי החולים עם “חיישני חמץ" ואולי עם נר ונוצה, ויחטטו בכליהם של הנכנסים? מה יהיה אם ימצאו פירור חמץ בתיקו של מבקר נוצרי או חולה ערבי? האם יחרימו את הכריך שנועד לארוחת הצהריים שלו? 

היועמ"שית התייחסה בחוות הדעת לפסיקת בג"ץ מ־2018, שלפיה איסור גורף על הכנסת חמץ לשטח בתי החולים, כפי שקובעת הצעה זו, פוגע “בזכויות יסוד לאוטונומיה של הפרט ולחופש מדת וכן בכבוד המטופל ובהכרה בזכותו להגדרה עצמית ולמימוש בחירותיו והעדפותיו". ואני ממשיך ותוהה אם מותר להכניס קטניות לבית החולים בפסח או שזה תלוי אם הבודק הוא מאוכלי הקטניות או לא. 

אני מוכן לוותר על זכותי לפרטיות בגלל ביטחון אישי, כאשר אני נכנס לבנייני ציבור. אינני מוכן לוותר על הזכות לפרטיות כאשר אני בא למוסד רפואי שבו עובדים יהודים, מוסלמים, נוצרים ואנשים עם תרבויות ואמונות שונות. אם זו מדינת כל אזרחיה, הרי שכאשר מדובר בעניינים דתיים ולא ביטחוניים, יש לכבד את האזרחים בלי קשר לאמונתם.

אני עובד למעלה מ־50 שנה בבית חולים. תמיד בפסח יש מודעות שבהן מתבקשים הנכנסים לא להכניס חמץ. במשך כל השנים לא ראיתי ולו פעם אחת חמץ בפרהסיה. אז די! תנו לחיות. מחר תסגרו את המסעדות הלא כשרות? תאסרו על נסיעות בשבת? בזהותי אני קודם יהודי ואחר כך ישראלי. אבל יהודי לפי חינוך, תחושה, אמונה, לא לפי חוקי הרבנות. מי שהורסות את הדת הן הפוליטיקה הדתית והרבנות, וחבל.

ואם בדת עסקינן, איני יכול שלא להצטרף למשבחים את יאיר שרקי. יאיר אמר “אני אוהב בנים ואוהב את הקדוש ברוך הוא" וזכה, בצדק, לחיבוק של כמעט כל המדינה. הוא הוכיח שהוא מוכן לשלם את המחיר עבור האמת שלו, גם מול הקהילה החרדית שממנה בא. והוא מביא לה עכשיו כבוד עוד יותר גדול.