את הפיגוע שלשום בחווארה - ללא ספק, פיגוע רצחני ואכזרי של רוצחים אכולי שנאה ותאבי דם - כמו גם את אירועי הפוגרום שביצעו המתנחלים בכפר, צריך לבחון מנקודת מבט רחבה יותר. 

הפיגוע הנוראי הזה, כמו אלו שקדמו לו בשבועות האחרונים, היה צפוי במידה מסוימת, על רקע שורת הפיגועים המתרחשת בחודשים האחרונים בהסלמה הולכת וגוברת. אולם שורשיו נמצאים לא רק בפיגועים שקדמו לו ובחקיינים שקמו אחריהם, אלא במספר תהליכים המתרחשים במקביל בחודשים האחרונים ויוצרים את המצב שאליו נקלענו. 

השנאה הפלסטינית לנוכחות צה"ל והמתנחלים בשטחי איו"ש נטועה עמוק בלב הסכסוך המתמשך בינינו לבינם על פני שנים ארוכות. מבחינתם, אנחנו חיים בשטח שלהם ככובשים, והם חיים בשטח שלהם תחת צבא כובש זר. במציאות הנוכחית, כל זה היה יכול עוד להתקיים מבחינת רוב הפלסטינים, המעדיפים את נוכחות ישראל בשטחים על פני נוכחות הרשות הפלסטינית הכושלת. 

אולם הצטברות של תהליכים הרסניים מביאה את המצב לשיא, העומד לפני פיצוץ ממשי. שנים של הסתה בלתי פוסקת מצד מנהיגות הרשות הפלסטינית ושל מערכת חינוך פלסטינית, המחנכת להסתה מתמידה נגד ישראלים, כמו גם פעילות מתמשכת של ארגוני הטרור בתוך האוכלוסייה - כל אלה מייצרים בשטח שנאה עזה לישראלים בכלל ולמתנחלים בפרט. 

טרור מאורגן כבר כמעט אינו מתקיים בשנים האחרונות בשטחי איו"ש, וזה המנסה להתארגן מסוכל באופן מיידי על ידי שב"כ. עיקר הטרור שישראל סופגת בחודשים האחרונים הוא טרור בודדים לא מאורגן, המתבצע באופן ספונטני וללא הכוונה ארגונית. 

פיגועים כאלה ראינו כבר בעבר. אולם משהו בכל זאת השתנה. לפני כחודשיים הוקמה בישראל ממשלת סמוטריץ' ובן גביר, שהתגאו בכך שהצליחו להביא את נתניהו להקמת ממשלת ימין על מלא. אלא שבהיבטי התוצאה, מסתבר כי הוקמה ממשלת טירוף על מלא המביאה לאנרכיה על מלא. הן בהיבטים הביטחוניים והן בהיבטים האזרחיים הפנים־מדינתיים.

הרשות הפלסטינית כגוף מנהיגותי מתפרקת באיטיות כבר חודשים ארוכים. אבו מאזן אינו מתפקד לחלוטין, ומנהיגות חלופית לא קיימת. חמאס מצדו מנסה לכבוש את השלטון גם בשטחי איו"ש ולהסית את האזרחים למהומות והפיכה שלטונית. תהליך מדיני חיובי לא מתקיים כבר שנים, ומצב האוכלוסייה הפלסטינית בשטח הולך ורע. 

הקמת הממשלה החדשה הביאה להבנה סופית בצד הפלסטיני לגבי כוונותיה של ישראל להעלים לחלוטין את הרשות הפלסטינית. כאשר סמוטריץ' משתלט על המינהל האזרחי ודוחף בנחישות לסיפוח מוחלט של כל השטחים לישראל; וכאשר בן גביר הופך לאחראי על מערכות ביטחון הפנים במדינה ומעודד פרובוקציות הן בהר הבית והן בשטחים - גם אם הייתה תקווה כלשהי לפלסטינים, היא כבר לא קיימת. 

מאחזים לא חוקיים מוכשרים, ניתנים היתרים לבנייה חדשה, הר הבית מבחינתם נמצא תחת איום מתמיד על רקע הצהרות ומעשי השרים הקיצוניים, ושום דבר טוב לא קורה. מציאות זו סוחפת לתוך מעגל הטרור פלסטינים רבים, שאינם בעלי רקע ביטחוני. כאלו שחיים ברמה נמוכה מאוד, עם בעיות אישיות ומשפחתיות קשות, והניזונים מהסתה בלתי פוסקת ומשנאה אינסופית למתנחלים המקיפים אותם. 

הממשלה מצדה עסוקה מאוד בקידום נחוש של ההפיכה המשטרית ונטרול מערכת המשפט, בסכסוכים פנים־ממשלתיים ובניסיונות של שר הביטחון להרגיע את השר הנוסף במשרדו, המנסה לממש בכל מחיר את חזונו לסיפוח כל שטחי איו"ש והקמת ממלכת יהודה התנ"כית וההלכתית על בסיס חורבותיה של מדינת ישראל והרשות הפלסטינית גם יחד. זאת תוך שהוא מבהיר כי חרף הודעות ארה"ב והחלטות הפסגה בעקבה, הוא לא יאשר הקפאת בנייה בהתנחלויות. וכשראש הממשלה מאפשר לזנב ממשלתו לכשכש בו, כך נראים פני הדברים.

פיגועי הטרור, קשים ככל שיהיו, אינם מהווים איום קיומי על ישראל ולא יביאו לנפילתה. הרשות הפלסטינית אינה אויב המאיים קיומית על ישראל, בוודאי לא במצבה הנוכחי. האיום הקיומי האמיתי היחידי עלינו כיום מגיע מבפנים. ממדיניות הממשלה, מהקיטוב והשיסוע המתרחבים בציבור הישראלי, מהיעדר כל תוכנית אסטרטגית ליצירת ביטחון בשטח ומהיסחפות הממשלה והעומד בראשה אחרי חזונם המטורף של שריה הקיצוניים.

אי אפשר לעצור לחלוטין את הפיגועים. אולם ניתן להשיג ביטחון ושקט באמצעות תוכנית מעשית שתיושם בשיתוף עם הרשות הפלסטינית ובליווי אמריקאי. אולם נראה שתוכנית כזו לא תתממש תחת הממשלה הנוכחית. 

הכותב הוא יו"ר מועצת העם החדשה, חוקר בכיר וראש תחום החוסן הלאומי במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן