שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סופג את ההצלפות שמטיח בו הממשל האמריקאי. בעקבות האימרה האומללה ששיווק, הפך סמוטריץ' שק החבטות של בכירים בושינגטון. הנמען האמיתי, היעד והמטרה של הגינויים המורעפים על ראשו של סמוטריץ', הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. סמוטריץ' הוא אלמוני, בן בלי שם בבית הלבן, איננו ידוע בגבעת הקפיטול ושמו לא אומר מאומה בזירה הפוליטית הפנימית בארה"ב. כל גינוי, כל התבטאות ביקורתית, כל גילוי של מחאה נגד סמוטריץ' שנשמעה, פורסמה ודווחה בימים האחרונים, היו מיועדים, מופנים ומכוונים נגד נתניהו. 

מה עבר בראש של נתניהו כשהעניק לסמוטריץ' דריסת רגל ביחסים עם ארה"ב?
התנהלותה של הממשלה יצרה את התחושה שישראל נגד העולם

זאת לא סתם הערכה או ניחוש. מכל השיחות, ההתבטאויות והתגובות שנשמעות ורווחות בקרב בכירים בוושינגטון, בקרב כתבים ופרשנים ותיקים, בין שגרירים ודיפלומטים ותיקים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק, עולה ומתבררת תמונת מצב שלפיה, הבית הלבן פשוט משתדל עדיין להיות נחמד כלפי נתניהו, שר החוץ בלינקן עדיין שומר ומקפיד על נימוס מול ראש מדינה ידידותית, בכירים אמריקאים בצמרת הממשל מעדיפים עדיין להעניק לנתניהו מרחב נשימה. הציפייה-התקווה שהביע סמוטריץ' לחורבנה של העיירה חווארה נפלה לכל הנזכרים לעיל כמתת משמים. לתיעובם של כל הנזכרים מהממשלה שהוא הרכיב, לדאגה ולתדהמה שלהם מנתניהו סחיט וכנוע, לחרדה שלהם מהיוזמות והרפורמות ששרי ממשלתו דוחפים כמוכי אמוק, סמוטריץ' העניק פתאם כיסוי, מכסה והסוואה ארעיים שמנוצלים כאמתלה להניח בינתיים לראש הממשלה נתניהו.

"נחכה ונראה, אולי יתעשת, יתפכח, יפנים את האיום המוחשי על מעמדה של ישראל בעולם שהרכב ממשלתו הנוכחי מהווה ויחזור לעשתונותיו". זהו המסר לנתניהו, שמסתתר ונחבא מאחורי ההשתלחויות החריפות נגד שר האוצר שלו נפתלי סמוטריץ'. 

במאמר הדעה החריף והנוקב שפירסם מייקל בלומברג ראש עיריית ניו יורק לשעבר, מתומכיה המושבעים של ישראל, תחת הכותרת "ממשלתו של נתניהו מסכנת את ישראל וכלכלתה", לא מוזכר השם של בצלאל סמוטריץ'. בלומברג, כלכלן בעל מוניטין עולמיים, לא יודע בכלל מי הוא שר האוצר סמוטריץ' וזה גם לא מעניין אותו. בכל ההצהרות שפירסמו סנטורים וחברי קונגרס יהודים, שהביעו ביקורת והסתייגות מהתנהלותה של הממשלה הנוכחית והתריעו מפני התוצאות וההשלכות החמורות מהרפורמה המשפטית שהממשלה דוחפת, הם לא הזכירו בכלל את שמו סמוטריץ'. הם לא יודעים מיהו. גם ההצהרות שפירסמו באחרונה בכירים בקהילה בארה"ב שבהן ביטאו את חרדתם מיוזמות החקיקה שהממשלה שואפת לבצע, אין שום התייחסות לשר האוצר סמוטריץ'. גם להם, כיהודים, הוא אלמוני.

הדאגה, החששות, החרדה מהצפוי מהממשלה הימנית-דתית-קיצונית למעמדה של ישראל ולעתידה שבאות לידי ביטוי וגילוי מצד גורמים מדיניים, פוליטיים, דיפלומטיים בזירה העולמית הם מכוונים, מכוונים, מופנים לראש הממשלה נתניהו. הדבר המדהים, שהוא, נתניהו, לא נראה כמי שזה נוגע לו, שאיכפת לו. ונתניהו איננו סמוטריץ'. נתניהו הוא איש העולם הגדול, פוליטיקאי ותיק ומנוסה, מוכר ומפורסם בבירות  העולם, התארח בלשכותיהם של נשיאים וראשי מדינות. נראה שהוא החליט להתעלם מהעולם החיצוני. לא סתם. כולל התעלמות מארצות הברית, מוושינגטון ומהבית הלבן.

זה לא רק מדהים. זה חסר תקדים. כבר למעלה מחודשיים שנתניהו הוא ראש ממשלה ועדיין לא ביקר בוושינגטון ולא הוזמן לפגישה רשמית עם נשיא ארה"ב. גם נפתלי בנט טס לוושינגטון לביקור רשמי בבית הלבן למעלה מחודשיים אחרי שהתחיל את כהונתו כראש ממשלה. אבל בנט היה טירון, וזקוק היה לזמן להתארגן ולהסתגל לתפקיד ראשות הממשלה. נתניהו היה ראש ממשלה למעלה מעשר שנים ולא זקוק לתקופת הסתגלות. מייד לאחר כינון הממשלה, היו דיווחים כי הוא צפוי לבקר בבית הלבן בחודש פברואר. זה לא קרה. אין גם שום דיווח ופרסום על תאריך חילופי שנשקל לביקור של נתניהו בבית הלבן.

במקום זה, ראש הממשלה יטוס השבוע לביקור רשמי ברומא. צפוי צילום משותף של נתניהו עם ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני, מעריצה מוצהרת וגאה של בניטו מוסוליני. איטליה היא מדינה נחשבת. אבל לא נוכחת ולא מורגשת כמעורבת במשברים ובבעיות המעסיקות את העולם החופשי. לביקורו של נתניהו ברומא אין שום משמעות מדינית ולא צפויה כזאת. זהו ביקור שיחשוף, יזכיר ויבליט את העובדה שראש ממשלת ישראל עדיין לא ביקר בוושינגטון ולא ידוע מתי ואם יבקר בעתיד הקרוב.

לוין ורוטמן מובילים, מריצים ומאיצים את רפורמת מערכת המשפט. נתניהו כפי הנראה מוביל, מריץ ומאיץ רפורמה בתחום יחסי ישראל וארה"ב. הראשונה, טוענים ומתריעים רבים, היא איום על הדמוקרטיה בישראל. השניה לא זקוקה להערכות על הצפוי. היא כבר גרמה נזקים לישראל למעמדה, לכבודה ולתדמיתה בזירה העולמית.