בעודנו עוסקים במתווה הנשיא, במחאה, בקריסתו האפשרית של מערך המילואים, בקריסה הכלכלית המסתמנת, הסיפור האמיתי מתרחש בין וושינגטון לירושלים. ביום שישי היה כאן הרמטכ״ל האמריקאי, ראש המטות המשולבים הגנרל מארק מילי. הוא לא ביקש פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועל פי גורמים אמריקאים היה מסרב לו הייתה מוצעת לו פגישה כזו. 

"זוכרים איך נהגה בעיראק": בעוצמה יהודית מגיבים לביקורת האמריקאית
שגריר ארה"ב בישראל במסר לממשלה: "המחויבות לדמוקרטיה מאפשרת להגן על ישראל"

הגנרל מילי פגש את שר הביטחון יואב גלנט ואת הרמטכ״ל רב־אלוף הרצי הלוי. על פי גורמים מדיניים שנחשפו לתוכן השיחות, מדובר בטקסטים חסרי תקדים ביחסי ישראל־ארה״ב, שמתכתבים עם ההודעה החריפה והמשפילה של האמריקאים נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, לאחר דבריו בעניין הכפר חווארה.

זה לא הכל: ביום רביעי אמור להגיע לכאן שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין. גם הפעם, על פי גורמים הבקיאים בפרטי הביקור, אין כוונה לקיים פגישה בין אוסטין לנתניהו (זה עוד יכול להשתנות).  זאת, ועוד: במגעים בין ישראל לארה״ב לאחרונה הובהר שאין שום כוונה להזמין את נתניהו לביקור המסורתי בוושינגטון, שאותו מקבל כל ראש ממשלה ישראלי לאחר הרכבת ממשלתו. הנשיא ג'ו ביידן לא רוצה לשמוע ממנו.

היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי והשר רון דרמר נמצאים עכשיו בארה״ב, וגם הם מתקבלים בקרירות מופגנת וזוכים לפגישות בדרג נמוך. כל זה רק הפרומו לקראת נסיעתו המתוכננת של שר האוצר סמוטריץ׳ לכנס של הבונדס בוושינגטון בקרוב. ״פקיד הממשל היחיד שהוא יראה כאן״, אמר לאחרונה גורם אמריקאי, ״הוא פקיד ההגירה בנמל התעופה״. צריך לקוות, הוסיף גורם ישראלי, שאותו פקיד הגירה יאשר לסמוטריץ׳ להיכנס.

האמריקאים, ובכללם גם הרמטכ״ל בפגישותיו כאן, היו ברורים, בוטים וחדים: ״אם רוצים להמשיך לדבר ולתאם איתנו מגעים בעניין איראן והתפתחויות חשובות בתחום הזה, הגיע הזמן שתרגיעו את השטחים. לא נסכים לשחק משחק כפול. אם אתם רוצים לדבר על האפשרות שרוסיה תספק סוללות אס־400 לאיראן, כנ״ל. ארה״ב לא תסכים לקבל מדיניות של פירומניה ביהודה ושומרון ולהתנהג כאילו זה לא קורה. כשאנחנו שולחים נציגים בכירים לוועידה בעקבה, ואתם שולחים את ראש המל״ל וראש השב״כ וקצין בדרגת אלוף, ויום למחרת אתם אומרים ׳מה שקרה בעקבה נשאר בעקבה׳, אז אין לנו דין ודברים איתכם ואתם מוזמנים לדבר עם עצמכם. אם אתם צריכים את ארצות הברית של אמריקה, תתנהגו כאילו אתם צריכים אותה. לא נסכים שיסוכמו איתכם דברים בעקבה ובאותו לילה תשרפו את חווארה ואחר כך שר האוצר שלכם יגיד שצריך למחוק את הכפר״.

בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)


הדברים הללו, שנמסרו לישראל בערוצים רבים ולא רק בפגישת הרמטכ״ל האמריקאי, הם כמעט חסרי תקדים. הם מזכירים מאוד את רגעי השפל הגדולים מתקופת אובמה, כשנתניהו הפתיע את הנשיא והגיע לנאום בקונגרס מאחורי גבו. אבל יש הבדל אחד: ״גם ברגעים הכי קשים״, אמר ל"מעריב" אתמול גורם הבקיא במגעים בין הצדדים, ״תמיד היו הדרגים המקצועיים, בדרך כלל בין צה״ל לצבא האמריקאי, שידעו לשמור על מגעים יציבים ושיתוף פעולה הדוק למרות הכל. המשברים המדיניים לא הפריעו אף פעם לשיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני ולצירי העבודה. עכשיו זה שונה. אנחנו שומעים מדרגים אמריקאים ביטחוניים שאט נפש ברורה״.

על פי כמה גרסאות, גם שיתוף הפעולה המודיעיני בין ארגוני המודיעין הישראליים לארגוני מודיעין מערביים מתחיל להתערער. לא מצאתי אישורים רשמיים לזה, אבל הבאז קיים. ״מודיעין זה עניין רגיש״, אמר לי גורם מודיעיני בכיר לשעבר. ״תחשוב על הבריטים, האמריקאים או הגרמנים, כשהם מבינים שנושאי מודיעין רגישים מגיעים לקבינט ושם יושבים אנשים כמו בן גביר וסמוטריץ׳. זה לא מעודד את שיתוף הפעולה״.

״מה שקורה גורם לנו להתעסק בסילואן במקום בטהרן״, אמר ל"מעריב" גורם ישראלי בכיר הבקיא במצב הדברים. ״איראן כבר בטווח נגיעה מיכולת העשרה לגרעין צבאי, הרוסים עלולים להכניס אותה למרחב חסינות בקרוב ואנחנו מאבדים במקביל את אמריקה. זה לא פחות מטירוף הדעת״.

לכל זה אפשר להוסיף משבר נוסף ביחסים עם ירדן, בעקבות ההודעות בישראל של בן גביר וסמוטריץ׳ במהלך ועידת עקבה. ״אם אתם רוצים לבוא לוועידה, תבואו. אם אתם לא רוצים, אל תבואו״, אמר לאחרונה גורם ירדני בכיר. ״אבל לבוא ביד אחת ולהשמיץ ביד השנייה, זה לא מקובל״. ירדן היא נכס אסטרטגי יקר מציאות עבור ישראל, בעידן שבו מדובר שוב על תקיפה באיראן ובו מבצע חיל האוויר פעילות התקפית מתמשכת, על פי פרסומים זרים, במרחבים אוויריים שונים באזור.

ככל הידוע, בן גביר וסמוטריץ׳ שמעו אזהרות תקיפות מבכירים ביטחוניים בעניין התנהגותם. על העובדה שהם מסכנים את הברית האסטרטגית עם ארה״ב, שהם פוגעים באינטרסים ביטחוניים עליונים בכך שהם מחממים את השטחים ערב הרמדאן, וכו׳. האם הפנימו? האם משהו ישתנה בקרוב? אין לדעת. כולם מצפים למתווה הנשיא.