במהלך החודשים הספורים מאז הקמתה של הממשלה הנוכחית לא נשמע כמעט קולו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. נדמה שהוא מעדיף לשתוק ככל הניתן, להשאיר את הבמה באופן מוחלט לחבורת הקיצונים המובילים את מדיניות הממשלה, ולשחרר מדי פעם הודעת הרגעה או הבהרה על אי־הסכמתו עם אמירה כזו או אחרת.

"זורק אותו מהמטוס": שגריר ארה"ב בישראל במתקפה חריפה על סמוטריץ'
סמוטריץ' התנצל בפני הטייסים וחיילי צה"ל: "כשלתי, אני נדרש לחשבון נפש"

את הובלת השיח הפוליטי והחברתי ואת ההצהרות המדיניות המשליכות על יחסי החוץ הוא משאיר בעיקר לשרים בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, יריב לוין ונושאי כליהם. חלק מהציבור עשוי, למרבה הצער, לשגות וליפול בהכנעה תחת צחות לשונו של שר האוצר, המנסה להתבטא במתק שפתיים, באופן אינטליגנטי וממלכתי, בעיקר בתחומי אחריות משרד האוצר. עם זאת, הוא בהחלט עומד נחוש באמירותיו המלוות את חזונו האסטרטגי בשנים האחרונות ואינו סוטה מדרכו.

הסיבה לכך פשוטה. לסמוטריץ', בשונה מלרוב נבחרי הציבור בישראל, כולל ראש הממשלה, יש חזון אסטרטגי ברור וארוך טווח. הוא הצהיר עליו בגלוי, כתב אותו וחזר עליו אינסוף פעמים. אבל נדמה כי דווקא בחודשים האחרונים הוא מנסה לעסוק בו פחות, להצניע אותו וליצור לעצמו תדמית ממלכתית יותר, תוך שהוא סומך על הזיכרון הציבורי הקצר, ככל הנראה גם של בוחרי הציונות הדתית.

אבל מה שנכתב ונאמר לא נשכח, ואידיאולוגיות חזוניות אינן נוטות להיעלם כל עוד המוביל אותן נמצא בעמדה שבה הוא יכול לממשן. לעתים מחשבותיו האמיתיות "בורחות" לו, כמו אמירתו שיש למחוק את הכפר הפלסטיני חווארה, אבל גם כאן הוא דאג לתקן ובהמשך אף להתנצל.
אז מה באמת חושב ורוצה סמוטריץ'? מה עומד מאחורי המילים היפות, ההתנסחויות הזהירות לפעמים והניסיונות להתבטא בתחומים מקצועיים
שבתחומי אחריותו?

אסור לשכוח ששר האוצר, שנעצר בעבר בגין עבירות ביטחוניות, הוא תוצר של ישות אזרחית שהייתה אמורה להיות מוגדרת מזמן כארגון טרור, והוא "נוער הגבעות". בזכות חוכמתו וצחות לשונו, השכיל להתברג בפוליטיקה המקומית ואף להשתלט על מפלגת הציונות הדתית, אם כי לא ברור בכלל שהיא מייצגת את הציונות הדתית המסורתית המוכרת לנו משנים עברו.

בשנת 2017 פרסם סמוטריץ' בכתב העת "השילוח" את "תוכנית ההכרעה" שלו לפתרון הסכסוך מול הפלסטינים ולהשגת שלום מלא, בהתאם לפנטזיות שלו כמובן. תוכנית זו קבעה כי אסור למדינת ישראל להמשיך "לנהל את הסכסוך" עם הפלסטינים, אלא להגיע להכרעה ברורה לגביהם.

ומה הדרך שאותה הוא מציע? ובכן, התוכנית מבוססת על שלוש חלופות שיוצגו בפני העם הפלסטיני. הראשונה היא פשוט לעזוב את הארץ. השנייה היא להתגורר בה במעמד "גר תושב", משום שלדבריו, "על פי ההלכה, הם צריכים תמיד להיות קצת נחותים". והשלישית היא שאם יסרבו לאחת משתי האפשרויות הללו, אז "צה"ל יידע כבר מה לעשות".

כשנשאל אז אם כוונתו גם להרג משפחות, נשים וילדים, ענה: "במלחמה כמו במלחמה". והמבין יבין. בזמנו גם הסביר סמוטריץ' שהבסיס הרעיוני לתוכניתו נמצא בספר יהושע, שכן לדבריו, על פי המדרש שלח יהושע בן נון לתושבי הארץ שלושה מכתבים, ובהם שלושת התנאים המקבילים לאלה שהוא מעלה.

במצב רגיל אולי לא היה צורך בפירוט המקורות התנ"כיים שעליהם מתבסס סמוטריץ' במשנתו המדינית. אולם חשוב מאוד להבין כי האיש המשמש כשר אוצר וכחבר קבינט בכיר בממשלת ישראל כיום, האיש האמון על הקופה הציבורית ועל יחסי הכלכלה של המדינה עם מדינות העולם, הבנקים וגורמים פיננסיים גלובליים – הוא פנאט משיחי הפועל מתוך חזון אידיאולוגי נחוש של פירוק מדינת ישראל במתכונתה הנוכחית, ובתוך כך גם פירוק הרשות הפלסטינית ואולי גם ירדן ועיראק, והקמת ממלכת יהודה התנ"כית וההלכתית תחתיהן, בהתאם לגבולות ולתנאים המפורטים בתנ"ך.

המטרה: ממלכת יהודה

דמוקרטיה אינה נמצאת במילון המדיני של סמוטריץ'. הפרדת רשויות ומערכת משפט עצמאית לא קיימות בתפיסת עולמו. חופש ופלורליזם וזכויות אדם ואזרח לא נמצאים כלל בסולם הערכים שלו. שב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל הם ארגונים עוינים למדינה ולציבור, ככל שהם מבצעים אכיפה נגד יהודים. גם כאלו המבצעים טרור על פי כל הגדרה שהיא.

הוא לחלוטין אינו מייצג את ערכי היהדות בת זמננו, והוא יודע שאף בית משפט לא יאפשר לו לעולם לממש את תוכניתו. מסיבה זו בדיוק הוא פועל עם חבריו לנטרולה של המערכת המשפטית.

שב"כ פרסם בעבר נייר המתאר את האידיאולוגיה של קבוצות הקיצונים מקרב נוער הגבעות, שעמן נמנה בעבר סמוטריץ'. נייר זה תיאר את תפיסת מדינת ההלכה שעל בסיסה תתנהל בעתיד ממלכת יהודה, שתוקם על חורבותיה של מדינת ישראל המודרנית והדמוקרטית.

זו האמת ואלו העובדות. סמוטריץ' לא השתנה, עמדותיו לא התמתנו, וחזונו לא הועבר אל הארכיון. הוא פשוט הצליח להגיע לעמדה בכירה בממשלה, אשר מאפשרת לו כיום לפעול למימוש חזונו בצעדים נחושים וברורים גם בלי להצהיר על כך. ואיך כל זה משפיע על מדינת ישראל ואזרחיה?

התחום הפלסטיני. כאן חומר הנפץ בוער מהר מאוד. כוונת השתלטותו של סמוטריץ' על המינהל האזרחי באיו"ש ועל מתאם הפעולות בשטחים נובעת מרצונו לאזרח את כל המערכות הצבאיות בשטחים, להביא לביטולה המוחלט של הרשות הפלסטינית, לאשר הקמת יישובים חדשים בשטח תוך הימנעות מוחלטת ממתן אישורים לפלסטינים, ולגרום לפלסטינים ולעולם להבין שלא רק שלא תהיה כאן מדינה פלסטינית, אלא שגם לא יהיה עם פלסטיני.

בפועל השטח מתדרדר, הפיגועים גוברים, אזרחים ישראלים מבצעים פוגרומים בפלסטינים ותוקפים שוטרים וחיילים, והעולם כולו יוצא נגדנו.
צה"ל. בהינתן מצב של שני שרים השולטים בחלק מפעילות צה"ל, שלפחות אחד מהם אינו ממלכתי, ובמצב שבו נדרש הרב הצבאי לצה"ל להיות כפוף לרבנות במקום לרמטכ"ל, ובמצב שבו תושבים יהודים בשטח תוקפים בגלוי חיילי ומפקדי צה"ל – מאבד הצבא את ערכי הפיקוד האחיד, את הערכים החברתיים שעליהם הוא מבוסס, את אמון העם כולו ואת הגדרתו כצבא העם ואת תפיסתו כחלק מהסולידריות החברתית בישראל. כל אלו תורמים משמעותית לפירוק המרקם החברתי העדין והשביר ממילא בישראל.

יחסי החוץ. פעולותיו של סמוטריץ', הפעולות המבוצעות על ידי שר המשפטים לוין וח"כ שמחה רוטמן והפרובוקציות שמבצע בן גביר בהר הבית - מקימים עלינו את העולם. מדינות האיחוד האירופי פותחות במסע גינויים, מפסיקות מימון פרויקטים והשקעות בישראל, וחותמות על מסמכים הקוראים לישראל להתעשת ולחזור למציאות. בינתיים מדינות ערב שכבר חתמו עמנו בעבר על הסכמי שלום שוקלות שוב את טיב היחסים.
הברית עם ארה"ב. המצב התדרדר והגיע לרמות שבהן לא היה מעולם. כל בכירי הממשל האמריקאי הגיעו לאחרונה לארץ עם מסרים ברורים לממשלה. הנשיא ג'ו ביידן יצא בגינוי חריף וחד־משמעי נגד התבטאויותיו של סמוטריץ' והתנהלות הממשלה כולה.

ארה"ב לא מנעה, באופן נדיר, גינוי לישראל במוסדות האו"ם, ושר האוצר הוגדר כאישיות לא רצויה בבית הלבן. ראש הממשלה, באופן מדאיג
ומטריד מאוד, הביע תמיכה בסמוטריץ' ומתעלם לחלוטין מעמדת הממשל האמריקאי כלפיו.

התחום הפנים־חברתי. אי אפשר להתכחש לכך שאנו נמצאים על סף מלחמת אחים או אזרחים. הפילוג, השיסוע והקיטוב שמטפחים סמוטריץ' ושאר הקיצונים בממשלה כבר הגיעו אל הרחובות במלוא העוצמה, והחברה בישראל נמצאת בצומת דרכים ובמבחן קיומי אמיתי.
מבנה ואופי המשטר. המהפכה המשפטית מכוונת לשינוי מבנה המשטר בישראל ולביטול הדמוקרטיה. תהליך זה מתאים מאוד ומסתנכרן היטב עם תוכניותיהם של סמוטריץ', בן גביר וחבריהם לצורך החלת משטר מסוג חדש המגלם את ערכי התנ"ך, ההלכה היהודית ובעיקר הגזענות שעליה מבססים אנשים אלו את תפיסת עולמם וחזונם.

הנה כי כן ברור כי העתיד שאליו צועדת מדינת ישראל בהיעדר מבוגר אחראי שיעצור את התהליכים ההרסניים שמובילים האישים הקיצונים בממשלתה ובהיעדר מדיניות הרגעה ושינוי של ראש הממשלה, הוא מטריד ומדאיג מאוד. פחות דמוקרטיה מערבית מתקדמת, חדשנית, פלורליסטית וסובלנית. יותר דיקטטורה הלכתית, גזענית, חסרת סובלנות למיעוטים ולאוכלוסיות מוחלשות, ובהיעדר כלכלה ותעשיית הייטק – גם ענייה ומפגרת בעתיד הלא רחוק.