אל חדירת המחבל מלבנון לשטח ישראל חייב צה"ל להתייחס כאל מחדל, ולא לצורך עריפת ראשים, כמו לצורך למידה עמוקה של פערי המודיעין. יותר ממבחן התוצאה שהסתיים עם פצוע קשה אחד ועלול היה להסתיים בתוצאות קשות בהרבה, הפגיעה הקשה בריבונות הישראלית ופערי המודיעין הם שצריכים עכשיו לשמש לצה"ל תמרור אזהרה מפני אפשרות שבבוקר אחד, בהפתעה או במהלך של הסלמה, ינצל חיזבאללה את הפרצות ויחדיר לישראל פלוגה של לוחמי כוח רדואן שיפשטו על מוצב או יישוב ויגבו מחיר כבד בהרבה - מעשית ותודעתית.

מאפייני הפיגוע, כך מסתמן, מצביעים על פערי מודיעין מטרידים בגזרה הצפונית בלבנון. זה קרה בשנה החולפת מול ארגוני טרור פלסטיניים, שירו רקטות מאזור מחנות הפליטים מדרום לצור, וזה קרה השבוע שוב, רק שהפעם הסיכוי שחיזבאללה אינו מעורב באופן ישיר או עקיף הוא נמוך מאוד.

עצם החדירה עצמה והכשל המבצעי למנוע אותה אינו בהכרח הבעיה המרכזית. גם סוגיית המכשול והצורך להשלים אותו אינה בבחינת נקודה מרכזית נוספת, אלא דומה יותר למעמד השוער בשער במשחק כדורגל. אומנם הגיעה אינדיקציה מסוימת, שהובילה להתרעה בגזרה כבר בתחילת השבוע, אבל בסופו של דבר החדירה לא נבלמה וקו השער נחצה בזמן אמת. יותר מהכל, זה סיפור של מודיעין.

פיצוץ מטען התופת סמוך למגידו, בחינת המטען החריג שאינו דומה במאפייניו לאלה המוכרים ביו"ש, שגרם לפציעתו הקשה של אזרח ישראלי – המאפיינים מטען תופת מגזרת דרום לבנון, הם אלה שבעיקר הובילו להבנה שמקור הפיגוע בחדירה מלבנון, ולא מידע מודעיני הוביל לכך.
חשוב להדגיש, זה לא עניין של עריפת ראשים או חיפוש אשמים. לא ענישה היא החשובה, כמו הצורך בלמידה מהירה והפקת לקחים. זו הזדמנות נדירה לשר הביטחון יואב גלנט ולרמטכ"ל הרצי הלוי, במחיר זול יחסית למה שעלול היה להיות, לבצע בחינת עומק יסודית של איכות המודיעין, תפיסות העבודה, פיזור המשאבים והנחות היסוד בכל הקשור לאיסוף המודיעין בגזרת לבנון.

פיגוע מהסוג הזה אינו מבטא התארגנות ספונטנית של מחבל או ארגון קיקיוני ומכאן הסבירות הגבוהה כי חיזבאללה הוא העומד מאחורי הפיגוע, בכסות כזו או אחרת. בניית רשת סיוע בישראל, איסוף מודיעין מקדים על הגבול ונקודת התורפה שלו, תכנון מבצעי ורמת מידור גבוהה בלבנון ובישראל, דורשים אופרציה מורכבת שסביר להניח שנבנתה תחת מעטה חשאיות במשך חודשים, בהמתנה עד לשעת הכושר.

החדירה לשטח ישראל על קו הגבול היא בבחינת סימפטום למה שנראה כבעיה חמורה יותר, שעכשיו תדרוש בחינה מעמיקה מהיסוד, שתדרוש מצה"ל וממערך המודיעין פתיחות רבה ואולי אף שילוב גורמי מקצוע מבחוץ כדי לבחון את התאמת הקונספציות המודיעיניות בזירה הצפונית.
שר הביטחון והרמטכ"ל צריכים לוודא שהחקירה אינה מסתיימת בקו השער, אלא נכנסת לעומק הקורה המודיעינית. ההחלטה שלא להגיב בתקיפה בלבנון התקבלה עוד בערב שלאחר הפיגוע. סימן השאלה לגבי זהות המחבל והימנעות מקביעה חד־משמעית שחיזבאללה עומד מאחורי הפיגוע הובילו ככל הנראה להחלטה הזו.

צו איסור הפרסום והצנזורה החמורה נועדו גם הם לאפשר להשלים עוד פרטי חקירה ולמנוע אסקלציה. בפועל, חרושת השמועות המופרזות והשתיקה הישראלית רק החריפו עוד יותר את הגמגום שאותו ניצל חיזבאללה להישג תודעתי.

אותה ישראל, שקובעת מדיניות של גביית מחיר מחמאס כאחראי הריבוני על השטח, גם כאשר ארגון טרור אחר מבצע ירי, ותוקפת מעזה, לא רק שנמנעת מתגובה כאשר מדובר במודל הצפוני, אלא גם מתעכבת ומתברברת בחסות הצנזורה בתגובתה המדינית. זאת כאשר הריבונות הישראלית מופרת בצורה חמורה, עם סיכויים נמוכים במיוחד שידו של חיזבאללה אינו במעשה. זהו מסר בעייתי במיוחד מול חיזבאללה בעת הזו.