גזענות החלה מסיבה הישרדותית: להגן על עצמנו מפני זרים שייתכן שחורשים רעה. בשלב מאוחר יותר התפתחו קטגוריות חברתיות: גזענות על בסיס התייחסות לשונים מאיתנו בצבע עורם, בדתם ובגזע.  

ב־2023 כבר מצופה מאיתנו להפנים שהמרכיב ההישרדותי בגזענות חלף ועבר מהעולם. אנחנו, כבני תרבות אמורים להבין שהשונים מאיתנו עשויים להיות חכמים ומוצלחים מאיתנו. בעולם התרבותי לומד האדם הנאור לכבד כל אדם באשר הוא ולקבל אותו, בלי לשפוט אותו על סמך שוני כלשהו. 

תפקידנו, כאנשים נאורים, לחנך את ילדינו ברוח זו. כולנו נולדנו בצלם, ויש לקבל ולכבד כל אדם. זו הסיבה שכל כך צרם לי לשמוע על המורות שבמהלך טיול שנתי פתחו קבוצת וואטסאפ בשם "טיול שנתי שחורות", ובה התבדחו על חשבונן של תלמידותיהן ממוצא אתיופי. בושה וחרפה. אלו הן מורות שתפקידן לחנך את הדור הצעיר לסובלנות, להבנה, לאהבת הזולת ולקבלת השונה, וכך הן מבזות את המקצוע? 

שמחתי לקרוא כי התלמידות התעלו על המורות וכתבו להן "עצוב כבנות העדה לראות את הרמה שירדתן אליה היום". אכן, יום עצוב למערכת החינוך של מדינת ישראל. התלמידות היו הנאורות והפיקחות והמחנכות במילותיהן, "במקום לשמש דוגמה ושנרגיש במקום הכי בטוח שלנו - הבוקר עשיתן ההפך". כמה עצוב לראות איך הגזענות המכוערת מרימה את ראשה, דווקא במסגרת בית הספר. אני מצפה ממורה בישראל שתלמד את תלמידיה כיצד לא להיות גזענים, ואם לא זו בלבד שאינה עושה זאת אלא חוטאת בכך בעצמה - מקומה לא יכירנה בין אלה שחינוך ילדים ונוער נתון בידם ובאחריותם. לקבוצת הוואטסאפ היה ראוי להיקרא "טיול שנתי - מורות גזעניות".

ובנושא אחר אבל באותו קשר: לבטל הופעה מתוכננת של ילדה בת 13, שהייתה אמורה לשיר בכנס של המועצה האזורית מרום הגליל בגלל נוכחות של אדם חרדי באולם - גם זו גזענות. זו הדרה דתית. 

אליענה חיוט התכוננה, התרגשה, התאמנה לקראת הופעתה בכנס, ולפני תחילתו קיבלה אמה הודעת וואטסאפ שמבטלת את הופעת הבת בגלל "בעיה הלכתית". האם מספרת כי מנהל מחלקת החינוך של המועצה טען שהופעתה בוטלה כדי שאליענה לא תיעלב למראה החרדי שקם ועוזב את האולם כאשר היא נושאת את קולה בשיר. והתירוץ של דובר המועצה ש"חלה אי־הבנה נקודתית שאינה קשורה בשום אופן לעניין דתי"? שיספרו למישהו אחר.