השבוע נדדתי בין האזורים הכי נידחים של פולין ואנגליה במטרה לקבל תשובות לעניין שמטריד אותי כבר שנים, וזו רק תחילת הדרך. לפני כחצי שנה לקחתי יוזמה והחלטתי להרים פרויקט שבמסגרתו אסתובב ברחבי העולם כדי לנסות לברר אם יש טיפול, אמיתי ומדעי, שעוזר לעצור את תהליכי ההזדקנות. החלטתי שאת הכל אנסה על עצמי, במגבלות הטרלול כמובן. והטרלול במישור הזה אינסופי. 

בניכוי כל השאלות, בסוף יש שני עניינים שאותם יש לברר: הראשון עוסק באורך החיים - איך ועד לאיזה טווח אפשר להאריך את השנים שלנו, והשני נוגע באיכות החיים בגיל המבוגר. 

בהיסטוריה המקראית מתארים זמנים קדומים שבהם בני אדם הגיעו לישישות מופלגת, כשהם צלולים וחדים. מי יודע אם זה נכון. בימי הביניים הלכו אחורה, ועד לפני כמה מאות שנים גיל הפטירה הממוצע בקושי עבר את 40. ותראו איפה אנחנו עכשיו, כשהעתיד מסמן לנו יעדים אחרים: 120 פלוס פלוס. 

ואחרי זה, נשאלת השאלה מה תהיה איכות החיים שלנו בגיל זקנה. איך מוודאים שהשנים שנותרו לנו תהיינה טובות, נטולות מחלות ומלאות בתפקוד מיטבי של הגוף והנפש. לאחרונה יש זינוק מטורף בשיח סביב הנושאים הללו. לא רק טיפולים קוסמטיים חיצוניים, אלא גם בדיקה מעמיקה ופנימית של הגוף תוך ניסיון לענות על השאלה אם אפשר לשנות ולשדרג את המבנה הפיזיולוגי ואפילו להתערב בתוך המערכות, כדי שאיכות חיינו תעלה. וסביב השאלות האלו נמצא הכסף הגדול ואיתו גם ניסיונות השרלטנות.  

המומחים כולם מסכימים שאיכות החיים בגיל מבוגר מתבססת על תזונה מאוזנת ומועטה, שינה רציפה וממושכת, פעילות גופנית, עושר חברתי ופעילות קוגניטיבית. לגבי המזון יש אינסוף תיאוריות. חלקן בדקתי בעצמי. מצאתי שכמויות לא גדולות של מזון בזמן קצוב, זה המתכון שעובד עבורי. אני נמנע מאוכל מטוגן, ממשקאות תוססים ומלאי סוכר, ממתוקים ומאלכוהול. אבל זה כבר חדשות ישנות. כולם שמעו על דיאטת קטו, נטולת גלוטן, נקייה מגלוקוז ומה לא. כל אחד ומה שעובד לו. 

בנוגע לכושר גופני, יש טענה שמגיל מסוים פעילות גופנית שמתבססת על אימון עם משקולות עדיפה על אימון קרדיו, שמגביר את קצב הלב. בכל מקרה, אתגור הגוף הוא תמיד עניין חשוב. כשמכניסים את האיברים למצוקה, בגבולות הסביר, הם ישובו לייצר חומרים שבעבר סיפקו באופן רגיל. 

בבדיקות הדם שערכתי לפני היציאה לדרך המדדים שלי היו טובים. הרופא התרשם בעיקר מיכולות הסילוק שלי בכל מה שקשור לסוכרים. יש לעניין הזה השלכות עמוקות לגבי זרימת דם טובה ומצב הלב. לשמחתי. 

במסע, שאציג רק חלק קטנטן ממנו והוא עדיין בעיצומו, ניגשתי לטריטוריות לא מוכרות. התחלתי בבדיקות דנ"א. יש משהו מפחיד בעובדה שכל עולמך הפנימי, המהות הקיומית שלך, נפרס ונחתך לחתיכות דקות. חלק מהממצאים יפוענחו ויימסרו בחו״ל. המומחים מנסים להבין אם גן המאה, גן אריכות הימים, נמצא אצלי במערכת. היסוד הזה מבטיח למי שמחזיק בו אפשרות לחיות שנים ארוכות בבריאות טובה. אם הוא יאותר אצלי, אולי אתחיל לעשן ולשתות בלי חשבון. לפחות אתפרע יותר באוכל.

בפולין פגשנו קהילה שפיתחה טכניקה שמאפשרת לשרוף את הגוף בלי להיכוות. זה מטהר ומשחרר לטענתם. מחדש תאים ועוד שלל סופרלטיבים. עברתי את זה. עליתי באש לכמה דקות בשלושה סיבובים. איך זה בוצע, אסביר בתוכנית. הלכה למעשה זה לא הצעיר אבל שחרר לי את הגב. גם משהו. כבר חודשים שאני סובל מבעיות והופ - זה חלף. האם זה מההלם, מהחום? לא יודע, אבל כרגע אין לי כאבים. 

באנגליה עברתי טיפולים שהיו קשורים בעיקר לעולם החי. דברים שנעים בין הביזאר להזוי. למשל החדרת ארס של נחש שנחלב מולי לגופי. זה שיתק לי את היד. לכמה ימים היא הפכה כבדה ושרופה. הטענה היא שהפעלת מערכת החיסון נגד הארס עושה נפלאות לאורך זמן. פגשתי באנגליה את אחד האנשים היחידים בעולם שמבצעים את הטיפול הזה. הוא בן 60 ונראה צעיר בהרבה. לטענתו, זה כל מה שהוא עושה. אני עדיין מתאושש מהכאב, מהנפיחות ביד ומהצריבות בגוף. בינתיים לא הצערתי ואני בעיקר פצוע. 
התחנה הבאה - דרום אמריקה. אלא אם אשתפן.