התחושה היא שנזכרים בבקעת הירדן רק לצערנו כאשר יש פיגוע או לחלופין רוצים לאתגר פוליטית את הצד השני, כמו הצעת החוק לסיפוח הבקעה שנדחתה זה מכבר והפעם הוצעה על ידי מפלגת ישראל ביתנו בשביל לאתגר את ממשלת הימין על מלא. אך בקעת הירדן ולא בכדי היא סמל לריבונות להתיישבות בארץ ומעוררת גם מחלוקת בדבר הסדר שלום עתידי, שנראה כעת רחוק עד מאוד כאשר תוקם לצד מדינת ישראל מדינה פלסטינית.

עבור דוד אלחיאני, ראש מועצת ערבות הירדן ועד לאחרונה יו"ר מועצת יש"ע, ממשלת 64 המנדטים היא הזדמנות, ועל ביבי לא לחשוש מסיפוח הבקעה. אלחייאני עד לאחרונה היה איש של תקווה חדשה דבר אשר עורר פליאה, אך ההיגיון מאחוריה היה התנגדותו לתוכנית המאה, אותה בזמנו קידם ממשל טראמפ.

עבור אלחיאני ריבונות בקעת הירדן תגנוז את הקמת המדינה הפלסטינית, מכך כנראה חוששים המנהיגים הלאומיים אשר צריכים להסתדר מול האמריקאים ומול אשפרות פגיעה בהסכמי 'אברהם'. כזכור, לפני חזרתו לליכוד הוא כתב: "כשנתניהו הוליך שולל אותי ואת תושבי בקעת הירדן, הבטיח להחיל את הריבונות הישראלית בבקעה ולא קיים, זה לא ראש ממשלה ימני!".

אם כך, לא הייתה זו הפתעה. רק לפני שלושה שבועות הקואליציה הפילה את הצעת החוק להחלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן שהוגשה במטרה לאתגר, כאמור, את הממשלה מימין. 66 ח"כים הצביעו נגד כש-14 בלבד הצביעו בעד.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר כשהציג את החוק: "אתם ממשלת הכל דיבורים, ממשלת כלאם פאדי. גם לחברי הציונות הדתית ועוצמה יהודית חשוב הכיסא. הבהרתם כשהייתם באופוזיציה שאין כאבי בטן עם חיילים, אין כאבי בטן עם נכים ואין כאבי בטן עם מקרי אונס, אבל עכשיו כשאתם בקואליציה אולי הגיע הזמן להיזכר בערכים ובאידיאולוגיה שלשמם נבחרתם".  על כך, השיבה שרת ההתיישבות אורית סטרוק: "זו הצעת חוק מטרילה, כל הקואליציה בעד ריבונות".

לאחר הפלת הצעת החוק, התחושה בדופן ימין של הממשלה הייתה לא נוחה ובעוצמה יהודית אמרו שיקדמו חוק לסיפוח. ישראל ביתנו מצידה אמרה כי ההצעה תעלה שוב. לאחר הפיגוע הנורא בו נרצחו שתי האחיות, חזרו לסוגיית הסיפוח שנדחקה והיא חוזרת כעת לסדר היום.

"המשותף בין מה שקורה בדרום, בצפון וביו"ש הוא תקוות האויב לסלק אותנו ממולדתנו. כדי לגדוע את התקווה הזו יש לנקוט פעולה חריפה נגד האויב ולהחיל ריבונות על חבלי ארצנו. אני סומך באופן מלא על רה"מ ועל הקבינט שינקטו יד קשה נגד האויב ומבקש מהם לשקול בכובד ראש החלת ריבונות בבקעת הירדן", כך כתב חבר הכנסת החדש מהליכוד אביחי בוארון, ונראה שהוא לא היה היחיד שיבקש זאת.

בקעת הירדן, שגבולותיה נקשרות לסיפוח, כוללת את השטח שמדרום לאזור בית שאן בצפון ועד צפון ים המלח בדרום. ממזרח לה נמצאים הרי מואב בירדן וממערב - הרי יהודה, שומרון ומדבר יהודה. כיום השטח נמצא תחת צו אלוף ואין הכרה לריבונות במשפט הבינלאומי, אך יש מי שמקווה שדווקא מתוך האסון הנורא יהיה קשב לקדם מהלך מדיני באזור.