לאחר שבג"ץ קבע כי ניתן להרוס את בית המחבל שרצח את אריה שופצוק וטדסה טשומה, עלתה שוב שאלת הנחיצות, האפקטיביות וההרתעה הנמצאת בהריסת בתי המחבלים. זרקור למורכבות המצויה בהחלטה שם השופט חאלד כבוב בפסק הדין, בו היה בדעת מיעוט אל מול דעת הרוב של השופטים יצחק עמית ועופר גרוסקופף, שניתן להרוס את בית המחבל שביצע את הפיגוע הקשה בכניסה לעיר בירושלים לפני חמישה חודשים.

בפיגוע הקשה נרצחו הנער אריה שופצוק, בדרכו לישיבה, וטדסה תשומה, בחזרו ממקום עבודתו. לאחר הפיגוע נמלט המחבל ומספר ימים לאחר מכן הוא נתפס. המוקד להגנת הפרט ביחד עם משפחת המחבל עתרו למנוע את ההרס ואכן בג"ץ נעתר לבקשתם ונתן צו ביניים שמנע את ההרס. 

לאחר חודשים מספר התיר בג"ץ ברוב של שני שופטים את ההרס מול עמדתו של השופט חאלד כבוב, שטען שמדובר בפגיעה בזכויות אדם את הרס הבתים. לטענת השופט כבוב, מדובר בפגיעה חמורה בקורת הגג, והחרמת קניינם של בני משפחה חפים מפשע. שלעיתים, חלקם קטינים או קשישים, מקצתם חולים. כל זאת בשל מעשיו, הגם רצחניים, של בן משפחתם.

זירת הפיגוע הכפול בירושלים. צילום: TPS

"כפי שציינתי בעניין אלרפאעי, אציין גם הפעם – שומה עלינו לזכור כי אין מדובר בעתירת מחבל העותר נגד הפגיעה בו בשל מעשיו. בענייננו, אסלאם עומד לדין, ואם וכאשר יורשע במיוחס לו, סביר להניח שיעביר את שארית חייו מאחורי סורג ובריח – ובנדון דידן כך ראוי נוכח, מעשה הפשע הקיצוני והרצחני, המתואר בכתב האישום המתוקן החמור שהוגש נגדו".

כבוב למעשה נגע בנקודה מייצרת מחלוקת עבור שי גליק מנכ"ל בצלמו התומכים בהריסות הבתים אן ספק בחשיבות של הכלי: אני מברך על ההחלטה שהייתה אמורה להיות מזמן", אמר לאחר פסיקת בג"ץ על הרס בתי המחבלים שאמור לקרות עוד בשבוע של הפיגוע ולא חצי שנה אחרי. "אני דורש מממשלת ישראל להרוס בהקדם את הבית הזה ביחד עם שאר בתי המחבלים שלא נהרסו בממשלה הנוכחית!".

עבור גליק: "הרס בתי מחבלים זה כלי מציל חיים ממדרגה ראשונה. חובה לזרז את ההרס ולבצע אותו מיד סמוך לפיגוע ולא חודשים רבים אחרי. הרס בתי מחבלים זה זכויות אדם של אזרחי ישראל וחובה לא להירתע מלחצים בינלאומיים ולבצע את הפעולה שמגנה על אזרחי ישראל.."

מנגד, ארגונים כמו "המוקד להגנת הפרט" טוענים כי האפקטיביות של הריסת בתים להרתיע מפגעים מוטלת בספק - יש עדויות שזה פועל הפוך ודווקא יוצר יותר פיגועים. מה שלא מוטל בספק הוא שזה מדיניות מובהקת של ענישה קולקטיבית של חפים מפשע, כולל ילדים קטנים, כך מנמקים בארגון. הם תומכים את עמדתם דווקא בצבא שהכין דו"ח ב-2015 (ועדת שני) שהטיל ספק רב באפקטיביות - מה שהביא להפסקת ההריסות בין 2005 עד 2015.

"חלק מהשופטים שמעיינים בחוות הדעת החסויה שהמדינה מציגה בבג"ץ גם אומרים שהאפקטיביות מוטלת בספק, ויש גם אפקט הפוך". הוסיפה ג'סיקה מונטל מנכ"לית הארגון. ואם כך, מה דעתכם? האם הריסת בתי מחבלים היא כלי אפקטיבי כנגד ביצוע פעולות טרור?