אני משוכנע שיאיר נתניהו לא האמין שנסיעתו הפרטית לאתר נופש יוקרתי בפוארטו ריקו תייצר כותרות בזמן קצר. בנו של ראש הממשלה צולם לפני יותר משבוע ממריא לניו יורק בלוויית שני מאבטחים. משם הוא עבר לכפר נופש יוקרתי בסאן חואן, שם – כפי שנחשף בחדשות ערוץ 12 – נפגש בין היתר עם ברוק פירס, מיליארדר קריפטו שנוי במחלוקת, ששמו נקשר בעבר לשערוריות רבות.

פירס התמודד לפני כמה שנים לנשיאות ארה"ב כמועמד עצמאי, ללא הצלחה. אלא שהסיפור הוא לא המיליארדר פירס וגם לא הבן יאיר, אלא הגורם האלמוני ששכר חוקרים שעקבו אחרי נתניהו הבן וצילמו אותו באמצעות עדשה טלסקופית כשהוא נופש בחוף הים. על פי הדיווח, הוצמדה לנתניהו גם אבטחה מקומית, בנוסף למאבטחים שנלוו אליו בטיסה מישראל. האבטחה הכבדה מנעה מהחוקרים הפרטיים להתקרב לבנו של ראש הממשלה ואילצה אותם לצפות בו מרחוק.

גם מי שהעבירו לתקשורת את התמונות ואת המידע על עלות השהייה בווילה היוקרתית שבה מתארח נתניהו הבן, שבה מחיר כל לילה הוא אלפי דולרים, הם מקצוענים. מתברר שבמהלך החקירה הצליחו החוקרים לחשוף באיזה יום נפגש יאיר נתניהו עם מיליארדר הקריפטו, מה שמעיד על חקירה מקצועית שהושקע בה כסף רב.

למי יש עניין לממן את החקירה הפרטית והיקרה? ומה ביקש מזמין החקירה לגלות? אני יכול להעריך למי יש עניין למצוא חומרים חמים עליו. פעילותו ברשתות החברתיות הקימה לו לא מעט אויבים, שמוכנים להשקיע כסף רב ובלבד שיצליחו לחשוף עליו פרטים מביכים.

השיטה אינה חדשה. לא רק ראש הממשלה נתניהו ומקורביו גילו את היתרונות שבהשגת מידע, גם מתנגדיו נוהגים באותה שיטה. במהלך ביקורו המדיני של ראש הממשלה בלונדון, הוא צולם כשהוא סועד במסעדה לא כשרה. איש אינו יודע מה אכל נתניהו, אבל בצילומים נראה השולחן הסמוך כשעליו מונחת צלחת לובסטר. הצילום אינו מקרי. הוא נועד להביך את ראש הממשלה וליצור מתח בינו לבין השותפות הדתיות בקואליציה.

מי שקשר בין צלחת הלובסטר הענק לבין השולחן שעליו סעד ראש הממשלה עשה עבודה מקצועית ולהערכתי תוגמל עליה בנדיבות. תמונה אחת שווה אלף מילים והרבה כסף. מי שיש לו האמצעים, יכול להשיג כמעט כל מידע. מתנגדיו של נתניהו הוכיחו שמה שטוב לנתניהו טוב גם להם. לכן אין סיבה שגם הם לא יאמצו את השיטה.

ניצב מנגד

כתבים שמסקרים את משטרת מחוז תל אביב מעידים שניצב עמי אשד הוא קצין מקצועי וכריזמטי, שפיו ולבו שווים. הופתעתי לקרוא ברשתות החברתיות ציטוט שהביא יהושוע ג'וש בריינר, כתב המשטרה של עיתון "הארץ", שממנו עולה שניצב אשד שחרר שוב את חרצובות לשונו. "כשתיכתב ההיסטוריה של הימים האלה, יבינו שאתם החלוצים של ימינו", אמר אשד לקציניו באירוע לקראת יום העצמאות, "אתם העומדים בראש ההגנה על הציבור, אתם התובעים את עלבונו של ספר החוקים מול העבריין, המחבל והמאיים על רוח הדמוקרטיה הישראלית".

פניתי לדוברות משטרת ישראל וביקשתי לדעת אם הדברים שיוחסו לניצב אשד אכן נאמרו על ידיו. במשטרה הבטיחו לי שלוש פעמים שהנושא בבדיקה, וחזרו אליי עם תשובה כעבור שתי יממות. בתגובה אישרה המשטרה שדבריו של ניצב אשד נאמרו במפגש עם קצינים מצטיינים במחוז תל אביב.

מדובר באמירה לא פשוטה של קצין בדרגת ניצב, שהיא דרגה מקבילה לאלוף בצה"ל. לא קשה לנחש אל מי כוונו הדברים, ולכן יש לראות בחומרה דברים שמשמיע לובש מדים שמשתלח בדרג הפוליטי – ואין זה חשוב מי השר שאליו כוונו הדברים. במשטרה מאמינים שזכות הציבור לדעת רק כאשר הדברים אינם מביכים את משטרת ישראל, ולכן אין להתפלא שלחטיבת הדוברות נדרשו שתי יממות כדי לאשר את הדברים.

לא בטוח שניצב אשד, שאינו מקבל מרות, ימשיך לשרת במשטרה לאחר שיועבר מתפקיד מפקד מחוז תל אביב. מה שבטוח שהוא לא סופר את המפכ"ל. בין השניים קיימת מערכת מתוחה ועכורה. אשד החליט להשתתף בטקס שנערך במעמד ראש הממשלה לזכרו של אלסנדרו פאריני, שנרצח לפני יותר משבוע בפיגוע בטיילת בתל אביב, ובכך הפר הוראה מפורשת של המפכ"ל שאסר עליו לעשות זאת. הוא מחה בכך כנראה על החלטת המפכ"ל והשר לביטחון לאומי לפגוע במעמדו.

היועצת המשפטית לממשלה הנחתה השבוע את המפכ"ל בעניין העברתו של ניצב אשד מתפקידו, והורתה למשטרה לתת לו הזדמנות להשמיע את עמדתו. למרות ההחלטה, זמנו של אשד בתפקיד מפקד מחוז תל אביב קצוב, ולאחר השימוע יוכל המפכ"ל להעביר אותו חוקית מתפקידו. ניצב אשד מיועד להיות מפקד בית הספר לשוטרים של משטרת ישראל. אם הוא יתמנה לתפקיד ולא יתפטר, אני מוכן להיות זבוב על הקיר כדי לשמוע איך הוא יסביר לשוטרים החדשים מה משמעותה של הפרת פקודה, ואיך צריכה המשטרה לנהוג בקצין או בשוטר שעושים מה שעולה על דעתם, בלי לספור את המפכ"ל.

עמי אשד (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
עמי אשד (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

משבר זהות

חבר שלי, טוביה סער, ממייסדי הטלוויזיה הישראלית ומי שהיה מנהלה, חוגג בימים אלה 88 שנים. אין בשורה גדולה יותר מזו שהוא קיבל, שתוקף תעודת הזהות שלו עומד לפוג. במשרד הפנים עדיין לא הפנימו את העלייה בתוחלת החיים, ואנשים בגילו של טוביה שרוצים להמשיך להחזיק בתעודת זהות, נדרשים ללא מעט מאמץ.

טוביה ביקש לקבוע מועד לחידוש תעודת הזהות שלו באמצעות האינטרנט, אבל לא מצא תור עד שנת 2026. הוא לא התייאש וניסה את כוחו באמצעות השירות הטלפוני, וזכה להפתעתו למענה מהיר ואדיב. הפקידה ששוחחה איתו לא הצליחה למצוא עבורו תור פנוי בשנים הקרובות באזור תל אביב, אבל הייתה לה הצעה מקורית: היא הציעה לטוביה לנסוע לטבריה, שם יש תור פנוי. כנראה הטבריינים והקיבוצניקים בעמק הירדן לא נוסעים כנראה הרבה לחו"ל, ולכן אין שם תורים.

ועוד סיבה: מרשם האוכלוסין מעודד כנראה גמלאים לטייל בארץ, ולכן הוצע לטוביה לנסוע לטבריה. האם רשות האוכלוסין יכולה למצוא עבור טוביה סער מקום קרוב יותר בשנים הקרובות?

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]