כוונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את מאי גולן לקונסולית הכללית של ישראל בניו יורק חשפה אותו כמי שאיננו מכיר, איננו מודע, איננו מעודכן מה קרה וקורה בקהילה הגדולה בארה"ב ובמיוחד בניו יורק בתגובה לממשלה הימנית-דתית קיצונית שהוא הקים ועומד בראשה.

נראה שנתניהו בכלל לא מודע לעובדה שהרוב הגדול, המכריע והמוביל בקרב יהודי ניו יורק, שהוא ליברלי ודמוקרטי, לא רק מסתייג מהממשלה הנוכחית בירושלים. בכירים וותיקים, ידועים ומוערכים בקהילה מתבטאים בגנות יוזמות, החלטות ומהלכים של הממשלה באופן בוטה, תקיף  וגורף חסר תקדים בקורות היחסים בין ישראל לקהילה.

גם אם המינוי הזה לא יצא לפועל, בעצם העובדה שהוא בכלל עלה על דעתו של נתניהו וקיבל פרסום תקשורתי, נתניהו גם הפגין זלזול, בוז וביטול שהוא רוחש  כלפי ציבור של למעלה ממיליון יהודים באזור ניו יורק. 

חשוב לזכור את הנימוק שנתן ראש הממשלה למועמדות של מאי גולן לתפקיד בניו יורק בגין "יכולת ההסברה המצויינת שלה באנגלית". נכון שזאת תכונה חשובה, רצויה ואפילו הכרחית לכל מועמד ומועמדת לכהונת הקונכ"ל בניו יורק. בדיוק התכונה הזאת עשויה וצפויה להתגלות כמכשול ואפילו פגם למאי גולן ולכל מועמד ומועמדת אחרים.

השאלה היא, מה נציג ישראלי בכיר בניו יורק יבקש וישתדל להסביר באנגלית מצויינת לבכירי הקהילה? איך יסבירו למנהיגי התנועה הרפורמית ולרבניה את העובדה המבישה, שביצוע מתווה הנגישות לכותל המערבי, אשר אושר בממשלה ישראל לפני שנים בתמיכת נתניהו, לא רק הושהה על ידו: נתניהו למעשה ביטל וחיסל את המתווה  כאחד המהלכים שלו להבטחת תמיכת המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה בכהונתו כראש ממשלה.

מה יגיד קונכ"ל או קונכ"לית בניו יורק באנגלית המשופרת שלהם למנהיגי הזרמים הדתיים הלא אורתודוקסים, שהם הרוב הגדול בקהילה בניו יורק, כדי להסביר את העובדה שבישראל שולטת באופן בלעדי סמכות של הממסד הרבני האורתודוקסי, וגיורים הנעשים מחוץ לממסד הזה הם פסולים?     

וזה עוד כלום. איך מסבירים לבכירים בקהילה בניו יורק שיצור כמו איתמר בן גביר, יורשו האידיאולוגי של מאיר כהנא, הוא שר בממשלת ישראל ודמות מרכזית בקואליציה הימנית-דתית? מאיר כהנא צרוב בקורות הקהילה היהודית כדמות מאוסה ומתועבת שאסור להזכיר את שמה בפומבי. גם באנגלית משופרת אין ולא יהיה לשום בכיר ישראלי בניו יורק שבריר של סיכוי לשכנע בכירים כי מי שמזוהה כיורשו של מאיר כהנא ראוי לכהונת שר בממשלה בישראל.

מאי גולן, בתגובה להחלטת נתניהו על מינוייה בניו יורק, הצהירה ש"היא תייצג את מדיניות נתניהו והליכוד ב-100 אחוז". רק המשפט הזה פוגם בכשירות שלה ומערער את היכולת שלה לייצג את ישראל בקהילה בניו יורק. זאת קהילה שידועה, מתפארת וגאה במוניטין שלה כמעוז הליברליות בזירה הפוליטית הפנימית בארה"ב.

ממשלת נתניהו הנוכחית מייצגת בדיוק את ההיפך, את הניגוד, את הסתירה לאופייה של הקהילה בניו יורק. נציג ישראל בכיר בארה"ב צריך וחייב לזכור ש-80 אחוז מבעלי זכות הבחירה בין יהודי ארה"ב, כולל ניו יורק, הצביעו בעד ג'ו ביידן. הם לא רק תמכו אלקטורלית בג'ו ביידן. הם הביעו את מיאוסם ותיעובם מדונלד טראמפ, מי שנתניהו הכתיר כ"ידיד הגדול שהיה לישראל בבית הלבן".

למי בניו יורק ניתן ואפשרי לייצג 100 אחוזים של מדיניות נתניהו? רק הדיונים והפולמוס על וסביב הרפורמה המשפטית עוררו גל של התבטאויות קשות מצד מנהיגים יהודים בארה"ב שהגדירו את הרפורמה כ"איום על הדמוקרטיה בישראל". 

מנהיג יהודי, ותיק, מוערך ביותר, אברהם פוקסמן, שעמד ארבעה עשורים בראש הליגה למניעת השמצה, הצהיר כי "הוא איננו יכול להגן על מדיניות ישראל". בכירים יהודים מיהרו להצטרף ולאשר את תגובתו.  למי ועם מי מבכירי הקהילה יסביר או תסביר ממלא תפקיד הקונכ"ל ולשכנע בצדקת הרפורמה המשפטית?  

לא צריך ללכת רחוק. המהומה שהתחוללה במושב הקונגרס הציוני העולמי בירושלים בעקבות נסיונות לדון בחיוב על הרפורמה המשפטית, היא דוגמה למה שצפוי לקונכ"ל החדש בניו יורק במפגשים עם בכירים יהודים בניו יורק. נציגים אמריקאים, גם ואפילו כאורחים בירושלים בכינוס ציוני, לא היססו והפגינו את התנגדותם ומאוסים מהרפורמה המשפטית. קל מאוד לתאר איך הם יגיבו לנציג ישראלי בכיר שיבוא לעירם, לסביבה שלהם, לבית הכנסת שלהם, וינסה להסביר את הרפורמה המשפטית.

בגיחותיו לפאריז, לברלין, לרומא וללונדון ראש הממשלה נתניהו חש היטב את ההסתייגויות, את התגובות השליליות, את ההתנכרות המופגנת לממשלתו בשיחות שקיים בבירות הנ"ל. האנגלית השוטפת בפיו לא עזרה לו במאומה. היא גם לא תעזור לאף נציג או נציגה בכירים של ממשלתו בבירות אירופיות ובודאי שלא בקהילה בניו יורק, מעוז הליברליות והדמוקרטיה.