בין שדרות, טמון, וביירות. עברו בעבר מקטעים של רכבות: הרכבת החיג׳אזית שבנה הסולטן הטורקי. במלחמת העולם השניה נבנתה הרכבת מביירות לטריפולי שבלוב, שעברה לאורך החוף וחצתה את ישראל מצפון לדרום. חצתה את רצועת עזה ממש לא רחוק מקו הרכבת שנפתח אתמול מחדש לאחר שהיה סגור מאז השבעה באוקטובר.
שני קווי הרכבות הוותיקות מוכיחות כי פעם היה ניתן לקיים כאן תנועת רכבות שחצתה ערים ומדינות. ויצרה תעבורה מדהימה. רק אם היה פה קצת שלום. אלא שאנחנו חיים במציאות אחרת. אומנם חנכו מחדש את קו הרכבת משדרות לאשקלון משהו כמו 15 אולי עשרים ק״מ.
הקוו עובר בצמוד לקיבוץ ארז, ניר עם, יד מורדכי. הבעיה שהרכבת נשלטת בשלוש נקודות מהצד השני של הגבול בעוטף: אזור בית חאנון ובית להיאה. אומנם לוחמי הנח״ל וחטיבת כפיר ״גילחו״ את כל הבניינים המשקפים על ישובי צפון העוטף. וגם על מסילת הרכבת בין שדרות לאשקלון.
אבל בגלל הטופוגרפיה עדי שלושת הקטעים נשלטים באש מהצד העזתי. זאת הסיבה שבמהלך כל הלחימה הקו היה מושבת. על מנת לאפשר את פתיחת הקו מחדש השביתו אחת משתי המסילות, הציבו בה רכבות משא שבנו עליהן לוחות פלדה כבדים - משוריינים והם משמשים כחומת מגן על הרכבת.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח יותר מפעם אחת ניצחון מלא על חמאס. כרגע לא ברור אם ניצחנו איך זה שאנחנו בונים חומות מגן מול האויב המובס. הרי בעולם מתוקן החלש הוא זה שבונה חומות סביבו ולא החזק.
הרכבת החיג׳אזית שהחלה בנייתה ב-1900, עברה באזור הבקעה בדיוק באזור בו החל אתמול צה״ל לפעול בעוצמה רבה מאוד כנגד התארגנות הטרור בצפון השומרון. צה״ל פועל כבר כמעט שבועיים בצפון השומרון שלוש צוותי קרב חטיבתיים נלחמים במחנה הפליטים ג׳נין, בטול כרם ומאתמול בכפרי המחומש בבקעה.
מעל חמישים מחבלים חיסל צה"ל מאז תחילת המבצע, ולכד מאה מבוקשים כאשר חלקם בכירים מאוד. צה״ל מבין כי חמאס והג׳יאהד האיסלאמי רוצים לאתגר את ישראל בפעולות טרור רצחניות, וכי הכל במימון והכוונה איראנית. ישראל פועלת עכשיו כדי לגדוע את זרוע הטרור של איראן באיו"ש.
זה יקח עוד כמה שבועות, אולי אפילו חודשים יש שם הרבה עבודה, הרבה מבוקשים, הרבה מחסני תחמושת ומעבדות חבלה. הכסף הוא איראני, הידע הוא מחיזבאללה וחמאס בעזה. אם צה״ל לא יעצור עכשיו את הטרור בצפון השומרון הוא יגיע מהר מאוד לא רק לישובים ולצירים באיו״ש אלא לעפולה, בית שאן, נתניה, כפר סבא, בת חפר ועוד.
הניצחון בצפון השומרון עוד רחוק. רחוק מאוד. ועכשיו בתחנת הרכבת הישנה צריכים לראות את ביירות. ב-18 לפברואר, אמור צה״ל לעזוב את לבנון, אחרי הדחיה שקיבל מהממשל האמריקני בהסכמה בשתיקה של ממשלת לבנון.
בלבנון הודיע חיזבאללה (באיחור של חצי שנה) כי הם מתכוונים לקיים את ההלוויה של מנהיג הארגון חסן נסראללה שחוסל על ידי צה״ל. מאז שהוא חוסל בחיזבאללה חששו וחוששים גם היום.
הם מתים מפחד שצה"ל יתקוף במהלך הלוויה ויחסל את בני המוות שטרם חוסלו. לכן הם בחרו את התאריך של ארבעה ימים לאחר המצאות צה״ל בלבנון - כשהפסקת האש תיכנס לתוקף מלא.
בלבנון גם בחרו את חלקת הקבר ליד נמל התעופה במערב ביירות כך שישראל תתקשה לכאורה לתקוף. בלבנון ניתן לומר בפסקנות כי תוצאות המלחמה ברורות - ישראל ניצחה ללא עוררין. עכשיו השאלה היא איך משמרים את ההישג כדי שהצפון יפרח והשקט ישמר לאורך הגבול במשך עשרות שנים.
התגובות הישראליות הנחושות עד עכשיו עשויות לתת את התשובה, ישראל חייבת להמשיך בנחישות התגובות לכל הפרה הכי קטנה הכי פשוטה. ולא לבנות חומות מגן לא סביב הגבולות וגם לא על פסי הרכבת.
פעם נסעו כאן רכבות שחצו ערים ומדינות - וייצרו מציאות של שפיות תעבורתית ואזורית.