לא ישראל מותקפת. לא ישראל מושמצת. לא ישראל מצורעת. מספיק ודי עם האמירה בעלמא הזאת, עם הדיבור הזה שאין בו ממש. מי שמותקפים, מי שמושמצים, מי שמצורעים הם ממשלת ישראל וראשה, הם השרים איתמר בן גביר,  בצלאל סמוטריץ', שיקלי, הם חברי וחברות כנסת כמו גלית דיסטל-אטרבריאן. זאת חבורה שעשתה ועושה נזק אדיר למעמדה של ישראל בעולם החופשי ובמיוחד בארה"ב. זהו נזק בלתי הפיך כל זמן שהטיפוסים האלו הם בממשלה ובשלטון. הנזק ייהפך בין-רגע להפיך שהם לא רק יודחו מכהונותיהם. אלא ייעלמו לגמרי מהנוף הציבורי.

הקמת מדינה פלסטינית? ברשות לא צמחה אף דמות איכותית | שלמה שמיר
הנשק החדשני שחמק מתחת לראדר: פרטים חדשים על התקיפה באיראן

בכירים יהודים בקהילה שחזרו מביקורים בישראל  המומים. "אני לא מבין את המשפט שמתנהל נגד נתניהו. מה שאני לא מסוגל להבין איך זה שהוא מינה שרים,הציב צמרת המדינה ונתן השפעה לטיפוסים כמו בן גביר וסמוטריץ'. אנשים שהרסו את מעמדה של ישראל וממשיכים להרוס בלי הפרעה. זה בלתי נתפס", אמר בשיחה עמו בכיר יהודי, פעיל ותיק ומוערך בקהילה שחזר מביקור בישראל. כמעט אותן מילים אמר לי רב אורתודוקסי ידוע, מנהיג רוחני של קהילה גדולה בברוקלין.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

לא זאת בלבד שהם אינם ראויים, אינם כשירים וחסרי נסיון וידע למלא את כהונות השרים שראש הממשלה נתניהו העניק להם ברוב מצוקתו – הם גם משחררים הצהרות, משווקים התבטאויות מפיצים אמירות שלהגדירן שטויות זה מחמאה. כל הצהרה, כל התבטאות ואמירה חושפות לא רק את עומק הנלעגות והבזיון באופן שהם ממלאים את תפקידהם בממשלה. הם מתגלים כמנותקים, אטומים ומרוחקים מהמציאות. כל אחד ואחת  מהם שקוע בבועה סתומה מכל רגש, שמורה מכל ידע ומבוצרת מהבנה.

 באותו יום שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם על תקציב החירום המיוחד שכלל סיוע של 14 מיליארד דולר לישראל, שר התפוצות שיקלי תקף את הנשיא, לעג לו ובמאמץ מיוחד להדגיש את זלזולו בנשיא, הצהיר שיקלי  כי יצביע בעד טראמפ. כך  מתבטא שר בממשלת ישראל וגומל לנשיא מעצמת-העל שמלבד אמצעי לוחמה, פצצות וטילים בהיקף ענק שהזרים לישראל כסיוע למלחמתה נגד החאמס – יזם והחליט להעניק לישראל גם סיוע פיננסי מיוחד.

דונלד טראמפ מגיע למשפט נגדו במנהטן (צילום: Jabin Botsford/Pool via REUTERS)
דונלד טראמפ מגיע למשפט נגדו במנהטן (צילום: Jabin Botsford/Pool via REUTERS)

את שיקלי זה לא מעניין. הוא לא רק ביזה את הנשיא ביידן. הוא העליב את יהודי ארה"ב. הוא הוכיח  את חוסר ההבנה שלו, את הבורות שלו והעדר כל שבריר של הכרה והתחשבות ברוב  הגדול והמכריע של יהודי ארה"ב שאוהדים ותומכים בנשיא ג'ו ביידן. שיקלי הודיע כי יעדיף להצביע בעד טראמפ.

זה שר שבמסגרת משרדו, גם צריך לטפל בגל האנטישמיות השוטף את הקמפוסים של האוניברסיטאות הגדולות בארה''ב. אבל שיקלי אוהד, תומך ויצביע בעד טראמפ. אותו טראמפ שכנשיא, בשיחה אינטימית מוקלטת עם ראש הצוות שלו, ג'ון קלי, אמר ש"היטלר עשה דברים טובים".  השר שבתוקף תפקידו צריך לדאוג לאמצעים לבלימת גל אנטישמיות, מעדיף להצביע בעד דונלד טראמפ.

הרוב הגדול בקרב יהודי ארה"ב לא רק פוסלים את טראמפ. (80 אחוז מבעלי זכות) הצבעה היהודיים הצביעו בעד ג'ו ביידן בבחירות האחרונות לנשיאות). בעיני יהודי ארה'ב דונלד טראמפ הוא יצור מאוס ומתועב. שר התפוצות בממשלת ישראל דווקא מחבב  ומעדיף את טראמפ. סמוטריץ' הוא שר מרכזי בממשלה שאיננה מכירה במילה, במונח אחריות.

השר איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
השר איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מה שלא הפריע לו ללעוג לאלוף בצה"ל שהודיע על פרישתו מהצבא בנימוק שהוא נוטל על עצמו אחריות לאסון הנורא של ה-7 באוקטובר. אין בארץ די מודעות, הבנה והכרה לנזק האדיר, שהנוכחות הפעילה, המתריסה והבועטת של בן גביר וסמוטריץ' גרמה וגורמת למעמדה של ישראל, לתדמיתה ולמוניטין שלה כסיפור הצלחה מדהים. שר החוץ האמריקאי אנטוני בלינקן מגיע לביקור נוסף בארץ. ביקור שמיני או תשיעי מאז תגובת ישראל והמלחמה נגד החמאס.

סמוטריץ ובן גביר בכנסת ב-2022 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
סמוטריץ ובן גביר בכנסת ב-2022 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

פרשנים כבר מכינים את המקלדות למאמרי פרשנות והערכה לסיבות ביקורו ולתוצאותיה. בכיר יהודי, הידוע בקשריו ההדוקים עם הבית הלבן אמר לי אמש. "בלינקן עדין לא נחת בארץ. אני יכול לומר לך פו-שור, באופן בטוח, שבלינקן בשיחותיו בירושלים מתכונן פשוט להביע, להסביר  ולהבהיר את גועל הנפש, המיאוס והתיעוב שהנשיא ג'ו ביידן והוא עצמו חשים וסובלים  מנוכחות של שרים כמו בן גביר וסמוטריץ' בממשלה".