הפרויקט הציוני זכה להצלחה גדולה: הקמתה של מדינה יהודית ריבונית בארץ ישראל המקראית. תנועה זו, שהוקמה לפני יותר מ-125 שנים באירופה, הצליחה לכונן ריבונות יהודית בפעם השלישית בהיסטוריה.
 
נולדתי וגדלתי בישראל, אבל אני גר בארצות הברית מזה מספר עשורים. אין אדם שאוהב את ישראל כמוני, שרואה עצמו כציוני ברמ"ח אבריו, אבל לאחרונה התחלתי לתהות שאלות מהותיות ודרמטיות: מהי עתיד הציונות? מה יקרה כשהעם היהודי לא יוכל לשגשג במדינה ריבונית יהודית?
 
אין צורך להשוות את ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה האוטוקרטי ולדימיר פוטין או עם  שלנו (הישראלי) לעם ההונגרי ושאר מדינות מזרח אירופה. במקום זאת, אפשר להסתכל בפשטות על ההיסטוריה של העם היהודי בכדי לספק השוואות רלוונטיות.
 
מבט על ההיסטוריה שלנו
 
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט אמר לאחרונה כי "אבות אבותינו פספסו הזדמנות הסטורית; הם לא הצליחו להחזיק (את המדינה היהודית הריבונית) מעמד ביחד יותר מ-80 שנה".
 
ואכן, סקירה של ההיסטוריה שלנו עשויה להצביע על כך שכיהודים, לא הצלחנו לנהל את המדינה שלנו במשך יותר מ-80 שנה לערך.
אם כן, מה הייעוד שלנו?

מרדכי (מוטי) כהנא (צילום: Elliot La-Mer  - DeMagic Flare Empire)
מרדכי (מוטי) כהנא (צילום: Elliot La-Mer - DeMagic Flare Empire)

 
ייתכן ולעם היהודי אין את היכולת לחיות בריבונות יהודית ועצמאית? אם תזה זו, שאני פורס כאן, נכונה - מהו יהיה גורל העם היהודי?
 
אולי אם כן, ייעודנו כיהודים, אינו לשמור על הריבונות בכנען, אלא לשוטט ברחבי העולם ולקדם ערכים יהודיים, להפיץ את החיוביות שהיהדות ואת העוצמות שיש לנו כעם.
 
במשך אלפי שנים הצליחו ושגשגו גם מדינות שבהן יהודים התיישבו והפכו אזרחים. כלומר, עד שאותן מדינות, כגו ספרד, לבנון, סוריה, עיראק, תימן, וכמובן גרמניה לפני השואה, גירשו את היהודים.

עובדה שאני לא בטוח ששמתם לב אליה, היא שמאותו הרגע שבו גירשו את היהודים מאותן מדינות, אותו שגשוג כלכלי ומדיני התמוסס, ומדינות אלה החלו לאבד מכוחן. ה"גירוש" הזה מאיים לקרות שוב, דה פקטו, לאומת הסטארט-אפ שלנו ולעמנו.
 
רבים מטובי בנינו בישראל שוקלים לעזוב את המדינה עם נכסיהם ועם הונם. כבר בחודש שעבר יצא מישראל סכום בלתי נתפס של ארבעה מיליארד דולר. אלפי ישראלים - במיוחד האליטה המשכילה והכלכלית - מחפשים דרך לקבל אזרחות שנייה, וכמובן דרכון אירופאי או אמריקאי. אני סבור שניתן "לעלות" לכל מדינה; לא רק לישראל. אני למשל עליתי מישראל לארה"ב.

המלצתי לישראלים שחוששים כמוני, מהיום שאחרי הציונות - הגישו בקשות לדרכונים זרים מאירופה או מצפון אמריקה והחלו להבין כיצד התחום בו אתם עוסקים פועל במדינות שונות ברחבי העולם. במקביל, יש לקיים דיון ציבורי חוצה יבשות על תוכניות מגירה רלוונטיות למקרה שהמדינה היהודית תחדל מלהתקיים - דבר שאני מתפלל מידי יום שלא יקרה.  
 
האם הגורל שוב חוזר על עצמו? אחרי שישראל חגגה את יום העצמאות ה-75 כדאי לשאול את השאלה הזו בקול ולהתחיל למצוא פתרונות למצב הכה מעציב, אך גם מוכר: האם אנחנו יכולים להישאר במדינה היהודית שלנו במשך יותר מ-80 שנה, או שמא אנחנו צריכים לחשוב על תוכנית ב'?
 
הכותב הוא איש עסקים, פילנתרופ ואיש הגות ישראלי-אמריקאי. כהנא התפרסם לאחר שחילץ יהודים ממדינות בעת מלחמה, כגון סוריה, תימן, עיראק, אפגניסטן ואוקראינה, והבאתם לישראל. כעת הוא מסייע לישראלים המעוניינים להגר למדינות אחרות בעולם.