טבח 11 הספורטאים באולימפיאדת מינכן 1972 היה קו פרשת המים במאבק בין ישראל לארגוני הטרור הפלסטיניים. סדרת סיכולים ממוקדים שיזמה ישראל לאחר מכן, שביצועה הוטל על צה"ל והמוסד, הביאה לירידה משמעותית הן בהיקף הפעילות החבלנית והן ביעילותה.

מלחמת יום הכיפורים, שדרשה ריכוז מאמץ בזירות אחרות, וחיסולו בשוגג של המלצר האלג'יראי אחמד בושיח'י (בושיקי) בלילהאמר שבנורווגיה ביולי 73', הביאו להפסקה משמעותית בחיסולים הממוקדים.

סדרה נוספת של חיסולים אירעה בשנים 78'־79', אז חוסל ד"ר ודיע חדאד, איש "החזית העממית", שהיה אחראי לאינספור חטיפות מטוסים ומעשי רצח. על פי הפרסומים, המוסד דאג לספק לו את הממתק האהוב עליו, שוקולד בלגי, אלא שהוא היה מורעל והוביל למותו של חדאד בייסורים קשים. כלי התקשורת דאז דיווחו בהתלהבות על "מעיין טרור שיַבָש".

בקיץ 1979 חוסל מנהיג ארגון "א־סאעקה" הפרו־סורי זוהייר מוחסן, לאחר ששני מתנקשים ארבו לו בדירתו בניס שבריביירה הצרפתית וחיסלו אותו ביריות מטווח אפס. באותה שנה חוסל בביירות גם ראש "ספטמבר השחור" עלי חסן סלאמה באמצעות מטען רב עוצמה שהוחדר למכונית חונה בציר נסיעתו.

"ספטמבר השחור" התפרק. חיסולו של מוחסן הביא להתפרקותו של ארגון "א־סאעקה". "הסיכול הממותק" של ד"ר ודיע חדאד הביא לקריסת הפלג שבראשו עמד. במקביל, נתוני המודיעין הראו ירידה תלולה במספר הפיגועים נגד יעדים ישראליים בחו"ל. באגף המודיעין ובמוסד טענו כי זו הדרך למנוע טרור.

סיבות אחדות הביאו לכך שחיסול מחוללי הטרור של שנות ה־2000 כבר לא מזעזע את הארגון. ראשית, הארגונים הפלסטיניים צמודים יותר ויותר לשטחים, כור מחצבתם של הפלסטינים שחשים יתר מחויבות לבני משפחותיהם וחבריהם.

הטרוריסטים הפלסטינים שוקדים על הכנת קאדר של מחליפים, כך שכל מחבל בכיר יודע מי יבוא במקומו אם יחוסל, וכפי שדייק לכנות זאת הנשיא לשעבר עזר ויצמן: "מחבלים הם כמו דשא, מכסחים – אבל זה גדל ירוק יותר".

גם האינטרנט, ובמיוחד הרשתות החברתיות, מסייעים לחיזוק הקשר בין האגפים/השלוחות השונים של הארגון ואינם מאפשרים עוד לאמצעי לחימה פסיכולוגית לחדור לארגון כבעבר. ניכר שגם ההתארגנות מחדש, שאמורה הייתה להיפגע כתוצאה מחיסול בכירים, עוברת במינימום שיבושים.

ולמרות זאת, חיסול מחבל בכיר הוא גביית מחיר כבד שפוגע מורלית בחברי הארגון. אם המחבלים הללו ידעו שזמנם קצוב כשעון חול, ועליהם להסתתר עד סוף חייהם במרתפים ובונקרים, כשהמסוגלות להרגיש אור יום הופכת למשימה בלתי אפשרית - יש סיכוי טוב לשינוי. 

הכותב הוא מרצה במכללה האקדמית גליל מערבי. לשעבר מושל נפות ג'נין ובית לחם וראש המנגנון הביטחוני בתקופת אוסלו