1

"ההצגה הכי טובה בעיר", כך הוגדרה עדותו של יאיר לפיד במשפט בנימין נתניהו עוד טרם החלה. לפיד הוא אכן שחקן טוב. נאומיו, ראיונותיו ומסתבר שגם חקירותיו נחשבים להצגה – אבל זו לא ההצגה הכי טובה בעיר.

נתניהו הצביע לאלהרר? ההערכה המפתיעה של ח"כית מהאופוזיציה
לאחר מפלת הקואליציה בכנסת: מי יהיה נציגה בוועדה למינוי שופטים? 

תהליך חקיקת הרפורמה המשפטית, שהחל כשהוא מלווה בהצהרות לוחמניות, נבלם כאשר שר המשפטים יריב לוין באמצעות זרוע הביצוע שמחה רוטמן עלו על כל מוקש אפשרי בדרך להגשמת חלומם. צמד המשפטנים הללו טעה פעמיים. פעם אחת כאשר הם סמכו על נתניהו והאמינו לו שיאפשר להם לרוץ עד סוף המקצה, ופעם שנייה כשבחרו להתעלם מקריאות האזהרה מבית ומחוץ. שלושה חודשים של הפגנות מחד וטעויות מביכות מאידך הובילו לפיצוץ הגדול שהדיו עדיין נשמעים, ואל הוואקום שנוצר נכנס נשיא המדינה על תקן המבוגר האחראי, שהעמיד את ביתו לטובת דיוני הצדדים.

זה מספר שבועות מתקיימת הצגה בבית הנשיא. השחקנים בה הם נציגי ציבור שנשלחו לכנסת כדי לעשות טוב לעם ישראל, ובמקום זה הם עסוקים בפייק שיחות שכל מטרתן לנסות ליצור נוסחת רפורמה משפטית בהסכמה שאיתה יוכלו לחיות כמה שיותר חלקים בחברה הישראלית.
הגיע הזמן לומר את האמת: הרפורמה מתה, אין רפורמה ולא תהיה רפורמה. רפורמה לחצאין, שליש או רביע היא לא רפורמה, וההודעה נמסרה למשפחה. זו ההצגה הטובה ביותר בעיר – והיא על חשבוננו.

2

הכנסת השב"כ לתחום הפשיעה הפלילית בחברה הערבית אולי נשמעת כמו הצעה מעולה, אבל היא רק נשמעת. זה שנים פועל השב"כ בקרב ערביי ישראל בכל הקשור לפשיעה לאומנית, שלעתים נושקת לפעילות הארגון ביו"ש – וזה מה שיודעים לעשות שם. הכנסת הארגון גם לתחום הפלילי בחברה הערבית לא תועיל בטווח הקצר ותחליש את המשטרה בטווח הארוך. את המחיר ישלמו אזרחי ישראל, יהודים וערבים.

כמי שממונה על השב"כ, ראש הממשלה נתניהו יודע היטב שהכנסתו לכל אירוע באשר הוא זה רק בשקט מוחלט ומתחת לרדאר. קריאות מעל כל במה והכרזה על ועדה שתעסוק בכך נועדו להרגיע את השר איתמר בן גביר ותו לא. פעילותו של השב"כ הינה מאז ומעולם במחשכים, ואנשיו לא עומדים מול שופט לעיני כל. כך היה וכך צריך להישאר, וכל עיסוק במישור הפלילי רק יחשוף את אנשי הארגון ואת שיטות הפעולה.

אם ממש חשוב למאן דהוא שטכניקות השב"כ יופעלו כנגד הפשיעה בחברה הערבית, יש לכך פתרון. חלק נכבד מבכירי עבר בשב"כ יוצאים לפנסיה במחצית הראשונה של שנות ה־40 לחייהם. יש מהם שפנו לקריירה שנייה בעולמות תוכן שונים לגמרי, אבל חלקם לא יסרבו לקריאת גיוס למשטרה לתקופת זמן קצובה מראש, שבה יתרמו מניסיונם בשורות הארגון ועל הדרך יסייעו למשטרה להתגבר על הכישלון המהדהד ולפתח מתודות עבודה חדשות שיובילו לצמצום ההרג בחברה הערבית.

עם כל הכבוד לשיטות הפעולה של השב"כ, את השולחן העגול שהוקם בתקופת כהונת הממשלה הקודמת חייבים להקים מחדש, ויפה שעה אחת קודם. בעולם אוטופי היו נתניהו ובן גביר משחרים לפתחו של ח"כ יואב סגלוביץ, סגן השר לביטחון הפנים בממשלה הקודמת, מבקשים ממנו להיכנס מתחת לאלונקה ולקחת על עצמו את האתגר.

בסיבוב הקודם הקיף סגלוביץ את השולחן העגול בנציגים בכירים מכל הגופים הרלוונטיים, החל במשטרה, עבור דרך הרשויות הערביות וכלה בפרקליטות מיסוי וכלכלה. כולם היו חייבים לספק דוח שבועי על פעילותם למיגור הפשיעה בחברה הערבית. סגלוביץ שיגע אותם שבוע אחר שבוע, והתוצאות החלו להגיע. ירידה של 16% אינה מספקת, אבל זו הייתה התחלה של משהו שהיום לא קיים.

3

רצח שרית אחמד, נערה דרוזית בת 18 מהכפר כסרא שבגליל העליון, שנורתה למוות בידי בן משפחתה בגלל נטייתה המינית, פתח תיבת פנדורה באשר ליחס של חברות שמרניות לנושא הלהט"ב. לאור ראיון שנערך עם ראש רשות בחברה הדרוזית, נשאל כותב השורות במהלך פאנל טלוויזיוני על יחסה של החברה החרדית לנושא, כאשר בין המילים נשמע שיש ניסיון השוואה בין החברה החרדית לחברה הערבית והדרוזית באשר ליחס ולהתנהגות כלפי הלהט"ב.

בקצירת האומר אציין את הברור והמובן. כל יהודי באשר הוא מחויב לספר החוקים שניתן לנו במעמד הר סיני, האיסור שבדבר כתוב שם בבירור ומזה נגזר היחס של החברה החרדית לנושא. אין שום משפחה חרדית שתגיב באדישות לפגיעה בבן משפחה בגלל נטייתו המינית, אין שום אב שיאפשר רצח של בנו או בתו על ידי בן משפחה בגלל יציאה מהארון. אנחנו זה לא הם.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי, לשעבר יועצו של יו"ר ש"ס אריה דרעי