שר התפוצות עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) מדבר בדרך כלל בנימוס וברכות. לפעמים הוא אינו כזה, כמו במקרה בשבוע שעבר, שבו כינה את נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, "פרא אדם שצריך להיות מגולגל מכל המדרגות". להגנתו אמר כי דברים אומללים אלו יצאו מפיו לפני הקפה של הבוקר.

עמיחי אליהו תחת מתקפה: "כך לא מתנהג שר מול נגיד בנק ישראל, עליו להתנצל"
שר בממשלה במתקפה חסרת תקדים: "נגיד בנק ישראל - פרא אדם"

אליהו הוא נכדו של הרב הראשי לשעבר, ודווקא בגלל לשונו החלקה קל ללכת שבי אחריו. הוא צמח בערוגות של איתמר בן גביר, ומרבה לסנגר עליו אף שאין סיבה טובה לכך. כך היה כשתמך בגלוי בראש מפלגתו, שיצא נגד היועמ"שית גלי בהרב מיארה שמתנגדת להצעת החוק להתיר שימוש במעצרים מנהליים בתוך הקו הירוק, כחלק מהמאמץ למיגור הפשיעה המשתוללת.

איתמר בן גביר הודף את הביקורת (צילום: ערוץ כנסת)

בן גביר, אגב, הוא מגדולי המתנגדים למעצרים מנהליים, בעיקר כשמדובר ביהודים, והוא מכנה אותם "ענישה קולקטיבית חמורה". השבוע פורסם ב"ישראל היום" כי אליהו דורש למנות את אביו, הרב שמואל אליהו, לרב העיר ירושלים, בתמורה להסרת התנגדותה של עוצמה יהודית לשינוי בהליך בחירת רבני הערים. אליהו, יש לציין, מכחיש בתוקף.

אליהו מרבה להסביר את המספר הגבוה של הנרצחים במגזר הערבי, בכך שאת רומא לא בנו ביום אחד. הוא גם חושב שצריך להתקדם מהר במהפכה המשפטית כדי למנוע מאנשי מקצוע כמו הנגיד מלהביע את דעתם הנכונה והמקצועית. בשורה התחתונה, מדובר באדם בעל דעות חשוכות וקיצוניות.

נשאר בחוץ
בשבוע שעבר, בעת פעולה שגרתית שהסתבכה לעצירת מבוקשים, עלה רכב של צה"ל על מטען שגרם לפצועים ועברו שעות ארוכות עד שהתפנו משם. בהמשך התברר שמדובר באזור נגוע במטענים, שרק אחד מהם התפוצץ.

יודעי דבר אומרים שזו הפעם הראשונה שבה הפלסטינים נלחמים באמת, וזה מחייב חשיבה חדשה. עד כה ישראל עשתה בג'נין ככל העולה על רוחה, אף שירי על כוחותינו ממש לא היה דבר נדיר. זו גם הפעם הראשונה בשני העשורים האחרונים שבה ישראל השתמשה במסוק קרב.
בעקבות האירוע מיהר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לדרוש מבצע נרחב ושנוי במחלוקת בצפון השומרון. אינני יודע אם צריך או לא צריך לשנות את דרכי הפעולה ביו"ש, אך בהחלט יש להביא בחשבון את התחכום ההולך וגובר של המחבלים, ולנהוג בהתאם.

כשראש הממשלה בנימין נתניהו נשאל על דרישתו של סמוטריץ', הוא השיב כי "אני את ההחלטות שלי מקבל בחדר אחר". מזה אתה למד שגם אם יחליט ראש הממשלה להיכנס במבצע מיוחד לג'נין, הדבר ייעשה בהתייעצות בינו לבין שר הביטחון ואולי עוד שר או שניים, תוך שכנוע היועצת המשפטית שהדבר לא יוביל למלחמה. אין לנתניהו שום כוונה להתייעץ בעניין זה עם סמוטריץ' ואני מניח שגם עם בן גביר, אלא רק עם האחראים האמיתיים לביטחון.

בהמשך, לאחר הפיגוע הקשה בעלי, הזדרז בן גביר להגיע לזירה ולהשתלח. הוא קרא לראש הממשלה לנקוט יד חזקה, להרוס בניינים ולגרש מחבלים. חבריו לממשלה, מצדם, ציינו כי מדובר בכלב נובח שאיננו נושך; בן גביר הוּדר מההתייעצות ביטחונית שנערכה בין נתניהו לשר הביטחון ולשרים נוספים שאת דעתם הוא מעריך.

ההתייעצות התקיימה במתקן צבאי ושלא במסגרת הקבינט, וזה ממש מזכיר את ערב מבצע מגן וחץ, כאשר בן גביר לא ידע דבר על הכוונה לפעול בעזה. כלומר, השר לביטחון לאומי איננו שותף להחלטות הנוגעות בביטחון הלאומי