מאז שעות הלילה שבין יום ראשון ליום שני כוחות רבים של זרועות הביטחון מנהלים פעולה רחבת היקף למיגור תשתית הטרור בעיר ג’נין ובמחנה הפליטים הסמוך.

בעקבות המבצע בג'נין: במשטרה נערכים לפיגועי נקמה ברחבי הארץ
פורקים מהרכב ומתעמתים עם המחבלים: צפו בתיעוד הדרמטי מג'נין

מדובר בפעולה צבאית מורכבת הדורשת מודיעין מדויק, תכנון ושיתוף פעולה מסונכרן בין זרועות הביטחון תוך הקפדה על מניעת ירי דו־צדדי ופגיעה בחפים מפשע, ככל שניתן. כזכור, באינתיפאדה השנייה היוו ג’נין ובנותיה מוקד טרור מהחמורים שידענו אז. פעילי הטרור של “הנשר האדום” ו”הפנתר השחור” רצחו חיילים, אזרחים ותושבים מקומיים שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל.

באותה העת שימשתי כנשיא בית המשפט הצבאי בג’נין, ומי שתחת פיקודו מוגרו אותם ארגונים היה מח”ט מנשה, שר הביטחון כיום, יואב גלנט. במערכה אז, שכונתה מבצע חומת מגן ולא הייתה כלל מבצע, אלא ענתה על ההגדרה של המשפט הצבאי האמריקאי “סכסוך מזוין נמוך ממלחמה”, נהרגו 23 חיילי צה”ל ונפצעו עשרות בעיר ג’נין, בעיקר בשל הניסיון להימנע מפגיעה באוכלוסייה אזרחית בלתי מעורבת.

הפעולה שמתבצעת כעת נועדה ללא כל ספק לפגוע פגיעה קשה בתשתית הטרור שם. תשתית זו נבנתה מחדש באין מפריע לאחר שהרשות הפלסטינית באזור התפרקה מנכסיה, בעוד שחלק מאנשי מנגנוני הביטחון שם עברו צד והם חלק ממערך הטרור. אין לי ציפייה שהפעולה תחסל לחלוטין את תשתית הטרור, אך אין ספק שהיא נדרשת כדי למנוע את הפיכתה של ג’נין לישות טרוריסטית כמו עזה, ממש בסמוך ליישובים ישראליים. פעולה זו, וכאלה שמן הסתם יצטרכו לבוא בעקבותיה, חיוניות לחיסול תשתית הטרור אשר עלולה ליצור מערך רקטי שאת ניצניו כבר ניתן לראות.

אין ספק כי על כוחות הביטחון לעשות הכל כדי למנוע פגיעה באוכלוסייה אזרחית בלתי מעורבת, אך ככל שפעילי הטרור משתמשים באוכלוסייה זו כבמגן אנושי ופועלים מתוכה, על המפקד הצבאי להעדיף את השלמת המשימה תוך שמירה על חיי אנשי כוחות הביטחון, גם אם למרבה הצער יהיה זה במחיר של פגיעה באזרחים, אם זו תוצאה בלתי נמנעת.

ברחבי העולם כבר נשמעים גינויים כנגד ישראל בגין הפעולה, באו”ם מודאגים מהיקף הכוחות הישראליים בג’נין, והירדנים טוענים שמדובר בפעולה בניגוד לכללי המשפט הבינלאומי הפומבי. לטעמי, הפעולה לא רק שאינה נוגדת את המשפט הבינלאומי, אלא אף עולה בקנה אחד עם חובתו של המפקד הצבאי. ראשית, השתלטות גורמי הטרור על העיר ובנותיה פגעה פגיעה קשה בשלומם וברווחתם של התושבים. מרקם החיים נפגע, והכלכלה נהרסה.

תושבי האזור מנועים מלצאת לעבודה בתחומי מדינת ישראל, וכניסתם של ערביי ישראל לאזור למטרות מסחר נאסרה, מה שהביא לפגיעה של ממש בתוצר המקומי. שנית, ברור שחובתו של הריבון להגן על אזרחי מדינתו ולמנוע את המשך קיומה של ישות טרוריסטית המוציאה פיגועים לתחומי מדינת ישראל, מנסה לייצר מערך רקטי ואחראית להכנסת אמל”ח למדינה. לכן כדי למנוע את המשך העזתיזציה של ג’נין ובנותיה, הפעולה לא רק מוצדקת אלא מתחייבת.

לטעמי, אם הפעולה לא תביא לשינוי ממשי, יש לשקול את ביטול הסכמי אוסלו ככל שהם נוגעים לאזור זה, לבל יהפכו תושבי הצפון והעמקים לבני ערובה כפי שקרה עם תושבי הדרום. מה שלא יטופל עכשיו - יצריך בעתיד שימוש בכוח רב הרבה יותר שמן הסתם יגרום לפגיעה חמורה יותר בתושבי האזור. 

הכותב הוא סגן הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר וחבר “מבטחי" – פורום מפקדים לאומי