מדד מניות הטכנולוגיה המוביל, נאסד"ק 100, יעבור ביום שני עדכון משמעותי לראשונה מזה למעלה מעשור. העדכון נחשב לנקודת ציון משמעותית בשוק ההון, שכן מדד נאסד"ק 100 עבר עדכון דומה רק פעמיים מאז החל להיסחר בשנת 1985.

בעקבות הודעת הנשיא? שערי המניות זינקו והדולר צנח
דירוג מעריב-וואלה: אלה בתי ההשקעות המצטיינים בישראל בדצמבר

בניגוד לעדכונים במדדים מובילים אחרים בעולם, אשר מתבצעים בהתאם ללו"ז ו/או תנאים ידועים מראש, העדכון במדד הנאסד"ק מגיע באופן לא מתוכנן מראש. לפני כשבועיים הודיעו עורכי המדד כי ביום שני ה-24.07.23 יעבור המדד "איזון מחדש מיוחד" (Special Rebalance) שמטרתו להקטין את משקל החברות הגדולות הכלולות במדד.

עדכון מדד נאסד"ק 100 יתרחש ברקע העליות הגבוהות שרשם המדד במחצית הראשונה של 2023, עם תשואה של 43.5%, כאשר יותר ממחצית התשואה (22.5%) מיוחס לשתי מניות בלבד מתוך מאה המניות הכלולות במדד: אנבידיה וטסלה, שזינקה בתקופה זו 220% ו160%, בהתאמה.

הדבר קורה כאשר מניות בעלות שווי שוק עצום, המהוות משקל משמעותי במדד, רושמות תשואות משמעותיות ומשפיעות על המדד כולו. נאסד"ק 100 אינו המדד היחיד שביצועיו השנה הושפעו מזינוקים במספר מצומצם של מניות, אך בהחלט זה שהושפע ממציאות זו באופן הקיצוני ביותר. נזכיר כי מדד S&P500, המייצג את 500 החברות המובילות בארה"ב, רשם גם הוא במחצית הראשונה של 2023 תשואות משמעותיות המיוחסות למספר מניות מצומצם מאוד - רובן מסקטור הטכנולוגיה, כולל אנבידיה וטסלה.

כאשר שש חברות בלבד (אפל, מיקרוסופט, אלפבית, אנבידיה, אמזון וטסלה) מהוות מעל 50% ממדד הכולל 100 חברות, נוצר מצב שבו תשואת המדד מייצגת את המתרחש במספר מצומצם בלבד של חברות, במקום לשקף את תשואת התעשייה כולה. במקרה הזה תשואת תעשיית הטכנולוגיה בארצות הברית.

כעת, מבקשים עורכי המדד לצמצם את העיוות הזה. החשש העיקרי הוא מאירוע לא-בלתי-סביר שישפיע לרעה או לטובה על מניית אחת מאותן שש חברות - ויגרור את כל המדד לתשואה שאינה משקפת את תשואת מגזר הטכנולוגיה. 

השינוי במשקל החברות במדד נאסד"ק 100 צפוי להביא לתוצאה המכונה "אפקט המדד". מנהלי תעודות סל וקרנות מחקות מחוייבים לעדכן באותו מועד את המניות שהם מחזיקים. כלומר למכור את המניות שמשקלן ייגרע במדד ולרכוש מניות שמשקלן במדד יעלה - כך שימשיכו להשיא את התשואה הדומה ביותר לתשואת המדד לאחר העדכון.

מדובר במקרה נדיר יחסית, שבו ידוע מראש על ביקוש או היצע גבוה שצפוי למניה. גם כאשר העסקה משקפת אי-כדאיות כלכלית עבור הקונים, שנאלצים כאמור להתאים את עצמם למדד. משקיעים וסוחרים לטווח קצר ידועים ככאלה שמנצלים הזדמנות זו להשאת תשואות תוך פרק זמן קצר.

בין המניות המהוות מוקד משיכה משמעותי עבור סוחרים אלו, ניתן למנות את מניות סטארבקס, בוקינג, אנלוג, מנדלז, גיליד סיינסז ואוטומטיק דאטה פרוססינג. מי שמשקיע במדד כמובן לא צריך לבצע שום שינוי בתיק ההשקעות שלו, שכן המדד שהוא מחזיק מתעדכן אוטומטית במועד העדכון.

 דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ 360'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.