בעת שירותי ב־1987, כסגן אלוף צעיר בצה”ל, נקראתי על ידי ראש “נתיב” לעמוד בראש משלחת למוסקבה, שתעריך מהם סיכויי העלייה מבעד למסך הברזל שעטף את ברית המועצות וגרורותיה בגוש המזרחי.

עם חזרתנו לארץ, נפגשנו עם ראש הממשלה יצחק שמיר ז”ל ושר החוץ שמעון פרס ז”ל, שעמדו בראש ממשלת האחדות, ודיווחנו להם כי יש סיכוי סביר לפתיחת השערים לעלייה מברית המועצות. על סמך הערכה זו, הם הנחו לשים בעדיפות עליונה את ההיערכות לעלייה מסיבית לישראל. 

למרות ההבדלים בהשקפת עולמם, פרס ושמיר היו מאוחדים בגישתם לעלייה. כקצין שבעצמו עלה לארץ בגיל 15, התרשמתי מגישתם הממלכתית ומשיתוף הפעולה לטובת ישראל.

מאז ההיסטוריה מדברת בעד עצמה. בעשורים הבאים, ישראל התעשרה בכמיליון יהודים מברית המועצות, שעלו לארץ ותרמו בכל תחומי החיים: ביטחון, מדע, חינוך, בריאות ותרבות.

אנו נמצאים על סף הזדמנות נוספת שכזו, שאסור להחמיצה, שכן מלבד ארצות הברית, לא נותרו עוד קהילות יהודיות בעלות פוטנציאל עלייה כמו אלה של רוסיה, אוקראינה ובלארוס.

בימים אלה מציינים 500 ימים למלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שסופה לא נראה באופק. מחקרים שפורסמו לאחרונה, ובהם זה של “המכון למחקר מדיניות יהודית” בלונדון, חוזים כי בשל המלחמה צפויה עזיבה המונית של יהודים מרוסיה, אוקראינה ובלארוס. אם נוסיף לכך גם את העלייה החדה באנטישמיות ברחבי העולם, המסקנה הברורה היא שישראל היא המדינה היחידה שיכולה להבטיח את ביטחונן של הקהילות היהודיות.

לצערי, מעצבי המדיניות בישראל עסוקים בנושאים אחרים ולא מקדישים מספיק זמן, מחשבה ומשאבים כדי לעודד את היהודים ברוסיה, אוקראינה ובלארוס לעלות לארץ. הגיעה העת שמקבלי ההחלטות בישראל יפעלו בנחישות כדי לקדם את העלייה מאותן מדינות.

אם מגמת העזיבה ממדינות אלו תימשך, ישראל תוכל להביא אליה עד 350 אלף עולים תוך חמש־שש שנים. אם זה יקרה, ניתן יהיה לשחזר את ההישג ההיסטורי של העלייה מברית המועצות. 

כדי להשיג את המטרה הזו נדרש לשנות, להתאים ולייעל באופן מיידי את שיטת העלייה לארץ כפי שהייתה בשנות ה־80. בראש ובראשונה נדרש לצמצם את הבירוקרטיה ולהגדיל את כוח האדם הן בקרב הגורמים הרלוונטיים העוסקים בהכנה לעלייה והן במערכות הקליטה ברגע שהעולים מגיעים לכאן.

נוסף לזאת ואולי חשוב מכל, כשם שבשנת 1987 העלייה הייתה מחוץ למחלוקת הפוליטית בין שמאל לימין, גם היום על המפלגות הציוניות להעלות את הנושא לראש סדר העדיפויות.

ראש הממשלה נתניהו, היית במשך שנים רבות תומך נלהב בעליית יהודי ברית המועצות. אני קורא לך להתערב מיידית בתהליך. יש לך את היכולות והידע להפעיל את המנגנונים הנכונים. בדומה לכך, אני קורא גם לראש האופוזיציה יאיר לפיד ולכל ראשי המפלגות הציוניות בכנסת להירתם. אסור למדינת ישראל לפספס הזדמנות חד־פעמית כזו.

זוהי חובתה של הממשלה להניע במלוא העוצמה את גל העלייה השלישי מרוסיה, אוקראינה ובלארוס ללא דיחוי. לא נסלח לעצמנו אם ננטוש אותם, ולא נרשה להפקיר את אחריותנו הלאומית, הדתית והמוסרית כמדינתו של העם היהודי.

הכותב הוא יו"ר המרכז לאימפקט יהודי ולשעבר מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי